در مراسم شب زاون مطرح شد؛

زاون فردی توسعه یافته ‌بود/ جشنواره فیلم کودک فرآیند سینما را موجب بالندگی می‌کند

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برای تحقق توسعه پایدار نیازمند شخصیت هایی مانند زاون هستیم که شخصیت توسعه یافته را تبدیل به یک مدل رایج کنند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ شب گذشته (۲۴ مرداد) محمد عیدی در آیین گرامیداشت زاون قوکاسیان(شب زاون)، اظهار کرد: زاون به معنای واقعی کلمه شخصی توسعه یافته بود.

وی ادامه داد: زاون دارای شخصیتی جامع‌نگر، جهان‌نگر و جمع‌نگر است که با تمام ویژگی‌هایش بر سر ریشه های خود روییده و عاشق زادگاه خود، اصفهان است.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با اشاره به بازگشت زاون از شهر وین افزود: زاون در بازگشت خود از کشور اتریش در بیمارستان الزهرا(س) بستری شد و می‌دانست که تا پایان عمرش زمان چندانی ندارد و به همین خاطر بود که به زادگاه خود اصفهان بازگشته بود.

عیدی با تاکید بر اینکه زاون عاشق سه چیز بود تصریح کرد: زاون قوکاسیان در ابتدا عاشق زادگاه خود، پس از آن عاشق انسانیت(مادر خود) بود و درپایان عاشق هنر خود بود که هرکدام از این سه عنصر ویژگی را به زاون عطا کرده بود.

وی با بیان اینکه پردازش شخصیت‌ها شاخص هایی دارد گفت: عوامل وراثتی و شبکه ارتباطی در روند شکل گیری یک فرد بسیار تاثیرگذار است و در خصوص زاون، دوستان او سخنان بسیار در خصوص اثر گذاری او گفته‌اند و خواهند گفت.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: انسان تجربه باور قرار خود را در بی‌قراری می‌داند و چنین انسانی می‌تواند عاشق باشد چرا که تنها در تجربه باوری می‌شود عشق را باور کرد و تنها عشق است که به شما تجربه دیگر گزینی می‌دهد.

عیدی اصفهان را بستر ساز فضای گفت و گو دانست و گفت: در هر زمان از تاریخ و مکتبی زمینه های گفت و گو در اصفهان ایجاد شده و زاون فردی بود که به تنهایی بستر سازی می‌کرد و این امر نتیجه تجربه باوری یک انسان است.

وی در خصوص ویژگی‌های ذاتی زاون تصریح کرد: او تنها در پی دانستن بود و دیگران را وادار می‌کرد دانش خود را به اشتراک بگذارند و در این زمینه زاون طلبکار بود چراکه هرچیزی که داشت را به اشتراک می‌گذاشت و باید گفت اگر فردی با زاون بود امکان نداشت که آن فرد توسعه یافته نشود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان رسیدن به توسعه پایدار را با وجود افرادی مانند زاون میسر دانست، خاطرنشان کرد: برای تحقق توسعه پایدار نیازمند شخصیت هایی هستیم که شخصیت توسعه یافته را تبدیل به یک مدل رایج کنند و کمتر کسی امروز مانند زاون رفتار می‌کنند.

*جوانان برای رسیدن به هدفشان باید زاون باشند

منوچهر طیاب در ویژه برنامه شب زاون گفت: برگزاری بزرگداشت برای زاون قوکاسیان به جوانان علاقه مند به سینما یاداوری می کند که هر کدام برای موفق شدن در مسیری که دارای مشکلات فراوان است باید یک زاون باشند.

رضا مهمین عضو شورای سیاست گذاری جایزه زاون در ویژه برنامه شب زاون با بیان اینکه باید قدردان زحمات افرادی که برای پیشبرد فرهنگ اصفهان تلاش میکنند، باشیم اظهار کرد: زاون قوکاسیان برای سینمای این شهر زندگی اش را گذاشت و باید راه حلی برای جوانان پیدا کرد که همچون زاون زندگی خود را برای رسیدن به هدفشان بگذارند.

در ادامه منوچهر طیاب گفت: زاون برای همیشه در ذهن ما زنده خواهد بود و روحیه طلب کاری او همیشه در یاد من است. زاون همیشه دنبال علم و کتاب و فیلم و کسب تجربه بود.

وی ادامه داد: برگزاری بزرگداشت برای زاون قوکاسیان به جوانان علاقه مند به سینما یاداوری می کند که هر کدام برای موفق شدن در مسیری که دارای مشکلات فراوان است باید یک زاون باشند.

این مستندساز و نویسنده سینما با بیان خاطره ای از زاون قوکاسیان گفت: زاون همیشه تشنه یاد گرفتن بود و هرگاه به منزل من می آمد از من کتاب، فیلم و مقاله ای را طلب میکرد و روحیه طلب کارانه او زبانزد همه بود.

طیاب ادامه داد: زمانی که بر بستر زاون در آخرین روزهای زندگی اش بودم، لبخندی به من زد و از چاپ کتابی که درباره من نوشته است خبر داد و آن لبخند سالهاست در ذهن من مانده است.

*جشنواره فیلم کودک فرآیند سینما را بالنده می کند
دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان گفت: در استان اصفهان نیازمند رویدادهایی همچون جشنواره فیلم کودک هستیم که فرآیند سینما را بالنده کند.

ایمان حجتی در ویژه برنامه شب زاون اظهار کرد: سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ۲۸ مرداد در باغ قدیر آغاز خواهد شد و در جشنواره سی و دوم تلاش شده است که از لحاظ رسیدن به بلوغ و رشد اتفاقات خوبی در جشنواره رخ دهد.

وی ادامه داد: جشنواره رویدادی است که به افتخار سینما، از بهترین های سینما تقدیر میشود.

دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در استان اصفهان نیازمند رویدادهایی همچون جشنواره فیلم کودک هستیم که فرآیند سینما را بالنده کند.