در گفت و گو با پانا؛

حدیث لزرغلامی: جذابیت، اصل مهم وب‌سری‌هاست

داور بخش وب سری جشنواره فیلم کودک معتقد است، در بخش «وب‌سری» اولین موضوعی که اهمیت دارد، جذابیت است. یعنی «وب‌سری» باید به گونه‌ای ساخته شده باشد که بتواند مخاطب را جذب و با خود همراه کند.
حدیث لزرغلامی، داور بخش «وب‌سری» سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره سطح کیفی آثار ارسالی گفت: به نظر من حضور بخش «وب‌سری» برای اولین بار در این دوره از جشنواره اتفاق بسیار مبارکی است و تماشای آثار من را هیجان‌زده کرد. به عقیده من سطح کیفی بعضی از آثار از سطح متوسط وب‌سری‌ها بالاتر بود و به نظر می‌رسد از زاویه‌های مختلف مثل گرافیک و یا موضوع برایشان وقت صرف شده بود.
وی درباره معیارهایی که برای انتخاب آثار برگزیده داشت، گفت: در بخش «وب‌سری» اولین موضوعی که اهمیت دارد، جذابیت است. یعنی «وب‌سری» باید به گونه‌ای ساخته شده باشد که بتواند مخاطب را جذب و با خود همراه کند و من به عنوان داور این بخش فکر می‌کردم که کدام یک از این آثار برای مخاطب جذاب‌تر است و این موضوع یکی از معیارهای انتخابم بود.
این نویسنده ادامه داد: جذابیت، اصل مهمی است و بعد از آن می‌توانیم درباره قصه و ساختار حرف بزنیم چون اگر انیمیشنی هنرمندانه ساخته شده باشد اما معیارهای جذب مخاطب را نداشته باشد، به عنوان وب‌سری، دیگر اهمیتی ندارد.
لرزغلامی درباره ارتباط «وب‌سری» و جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: به نظر من وب‌سری‌ها و جشنواره به صورت دوسویه با هم ارتباط دارند و بر هم تاثیر می‌گذارند. بودن «وب‌سری» در جشنواره می‌تواند به فرهنگ تماشای نقادانه وب‌سری‌ها کمک کند و باعث دیده شدن بیشتر این آثار شود و این امکان را فراهم می‌آورد که هنرمندان این حوزه از نگاه مخاطب آثار خود را ببیند و ارزیابی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: وجود بخش «وب‌سری» برای جشنواره کودک و نوجوان می‌تواند مفید باشد چون نشان می‌دهد که جشنواره نگاه نوآورانه دارد، مخاطب خود را می‌شناسد، از او عقب نمانده است، فضای خود را گسترده‌تر می‌کند و به فکر ایده‌های جدید است. بنابراین وجود بخش «وب‌سری» در جشنواره هم برای هنرمندان این حوزه مهم است و هم بر سطح کیفی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد.