پخش، نقد و بررسی فیلم‌های سومین المپیاد فیلمسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان/ کارگردانان نوجوان در گود نقد و بررسی

جلسه پخش، نقد و بررسی آثار فیلمسازان نوجوان در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور هیات داوران سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نواجونان در سینما سوره اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با نگاه های ساده و صمیمانه‌ای از نگرانی‌های بزرگشان تصویر گرفتند و قد بلند کردند به قامت سینما تا نشان دهند چشم و گوششان باز است به آنچه امروز و فردایشان را می‌سازد. دکمه ضبط دوربین را با جسارت فشار دادند، بی آنکه به دنبال نگاه خریدار یا چهره‌های آشنا باشند. ایده‌پردازان و کارگردانان نوجوانی که متوجه بحران‌های اطرافشان هستند و نسبت به آن سکوت نکردند، از انسان‌دوستی، محیط زیست، اقتصاد شهری و … گفتند، با هر زبانی که سینما به آنها اجازه می‌داد، خواه مستند باشد یا انیمیشن.

صندلی‌های سالن سینما سوره اصفهان امروز شنبه ۲۶ مرداد در دومین جلسه از سومین المپیاد فیلمسازان نوجوان، جایگاه کارگردانان و ایده پردازان نوجوانی بود که برای گفتن حرف ها و دغدغه هایشان تریبون سینما را انتخاب کرده اند. کارگردانان نوجوانی که دست های کوچک و ذهن های خلاقشان را به کار بستند تا حرف هایشان را در قالب فیلم پیاده کنند، امروز گرد هم آمدند تا آثار یکدیگر را به تماشا بنشینند و در گود نقد و بررسی قرار گیرند. در این جلسه که با حضور هیات داوران سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد، بعد از پخش ۱۶ اثر به نقد و بررسی این آثار پرداخته شد.

در این جلسه وحید گلستان، عضو شواری سیاست‌گذاری المپیاد فیلمسازان نوجوان با اشاره به تغییرات در طبقه بندی های اجتماعی گفت: تغییر جمعیت افراد از لحاظ طبقه‌بندی‌های اجتماعی در گذر زمان بسیار متغیر بوده است، ۱۵ درصد افراد حال حاضر در جامعه افرادی برخوردار هستند و ۷۰ درصد تشکیل دهندگان افراد طبقه متوسط جامعه به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: نگاه کودکان در آثارشان بسیار قابل تامل است و یکی از نکات قابل توجه در مورد فیلم ها این است که باید فیلم های کوتاه را به سه دسته تقسیم کرد و این دسته بندی ساختار، برای فیلمنامه نویسان و کارگردان‌ها بسیار حائز اهمیت است. در روند فیلم‌ها باید از زیاده گویی اجتناب کرد تا تماشاگر از جهان عمل و حقیقت امر فاصله نگیرد لذا تنها باید نکات مهم فیلم را مدنظر داشت و آن ها را به تصویر کشید.

این کارگردان در رابطه با یکی از آثار پخش شده گفت: در مورد فیلم “آقای کارگردان” ساخته “کارن میرآقا” می‌توان به این نکته اشاره کرد که این فیلم با یک نگاه فانتزی و خاص از لنز دوربین دنیای اطراف را مشاهده می‌کند، این فیلم سختی خاص خود را دارد و یک نفر در فیلم با خود به گفت و گو می‌پردازد که به نوبه خود بسیار ارزش دارد.

وی ادامه داد: فیلم “هیبت لو” ساخته “انسیه اسدی شورباخورلو” فضای معرفی یک ایل قشقایی است، این فیلم خبر از یک دقت ویژه و مطالعه‌ای می‌دهد که کارگردان این فیلم در گذشته به تحقیق پرداخته است و زندگی یک ایل را در فیلم خود بررسی می‌کند، درست است که فیلم نقاط مثبت زیادی دارد اما نباید نقاط منفی فیلم را نادیده گرفت و نریشن این فیلم جلو‌تر از ساختار اصلی است.

این کارگردان با بیان اینکه، نباید بیش از اندازه ظرفیت فیلم، اطلاعات در آن نهادینه شود، گفت: هر فیلمی ظرف مخصوص به خود را دارد و نباید بیش از اندازه ظرفیت فیلم، اطلاعات در آن نهادینه شود، تصویر صورتی دارد که به یک لایه معنا متصل می شود و فارق از بُعد زبان در فیلم است و زنجیره تصویرها در فیلم بیننده را وارد جهانی جداگانه می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی و از دیدگاه بزرگسالان نگاه کودکان در فیلم‌هایشان نسبت به محیط‌زیست بسیار حساس بوده ‌است و این نوید را می‌دهد که آینده در کشور با وجود چنین کودکانی محیط زیستی درخشان را به ارمغان خواهد آورد.