کارگردان «قطار آن شب»:

عرضه و اکران در سینمای کودک را باید تقویت کرد

کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب»، گفت: سینمای کودک و نوجوان نیازمند عرضه مناسب و همچنین حمایت است تا بتواند سر پا بماند و پیشرفت کند.
فیلم سینمایی «قطار آن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی یکی از آثاری است که در بخش ملی سی و دومین جشنواره فیلم‌های کوکان و نوجوانان پذیرفته شده و به عنوان نماینده بخش بین‌الملل در این بخش نیزپذیرفته شده است.
حمید رضا قطبی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره چگونگی شکل گیری پروسه ساخت فیلم «قطار آن شب»، اظهار داشت: پیشنهاد ساخت «قطار آن شب» را بهروز راشد، تهیه‌کننده کار به بنده داد و داستان آن هم برگرفته از کتابی به قلم احمد اکبرپور است، ما بر اساس این داستان فیلمنامه‌ای نوشتیم و چون پروانه ساخت را گرفته بودند ما تصمیم گرفتیم که پروسه تولید را آغاز کنیم.
وی درباره حضور این فیلم در جشنواره امسال گفت: فیلم که ساخته می‌شود بالاخره باید در رویدادی به نمایش دربیاید و اولین و بهترین جایی که برای عرضه این فیلم در کشور وجود دارد جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است که ما هم به همین دلیل تصمیم به حضور در این رویداد سینمایی گرفتیم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که سینمای کودک این روزها با چه مسایل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، توضیح داد: قطعا بخش عرضه در حوزه سینمای کودک خیلی مهم است، در این حوزه بحث عرضه و اکران ظاهرا آنقدر که باید جایگاه پیدا نکرده و به آن اهمیت داده نشده است، به همین جهت کسانی که می‌توانند با سرمایه گذاری در این حوزه رونق بخش باشند چندان اشتیاق به این کار ندارند. اگر فیلم‌های این حوزه مانند سایر فیلم‌ها اکران خوب و در خوری داشته باشد حتما شاهد پیشرفت سینمای کودک و نوجوان خواهیم بود.
قطبی ادامه داد: به نظرم نباید از برچسب فیلم کودک و نوجوان استفاده کرد، ما خودمان گفته‌ایم که فیلم ما، فیلم خانواده است، چرا که به این ترتیب فیلم می‌تواند کودک محور هم باشد. کما اینکه بسیاری از فیلم‌های هالیوود کودک محور است ولی کاملا اکران‌های عمومی می‌گیرند و در تمام دنیا به نمایش در می‌آیند و فروش خوبی را هم تجربه می‌کنند.
این سینماگر تاکید کرد: این دست فیلم‌ها در هالیوود خیلی مهجور نیستند و برچسب کودک و نوجوان نمی‌خورند که طیف مخاطبانشان محدود شود. من چنین برداشتی کلا ندارم مگر اینکه فیلمی برای کودکان و نوجوانان ساخته شود که سرگرم کننده برای این طیف سنی باشد. در واقع نمی‌توانم خیلی در این حوزه تمایز قائل شوم. مثلا «خانه دوست کجاست» فیلم کودک است، فیلمی که یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه عباس کیارستمی است و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.
وی تاکید کرد: به نظرم با برچسب فیلم کودک باعث می‌شویم که آثار نتوانند در اکران توفیق خوبی به دست پیدا کنند و با مخاطبان گسترده‌تری ارتباط برقرار کنند.
قطبی راهکارهای خود را برای بهبود نسبی اوضاع سینمای کودک و نوجوان، گفت: شنیدم که در بحث اکران تصمیمات خوبی در جهت نمایش یک فیلم حوزه کودک و نوجوان در سینماهای سرگروه گرفته شده است که اتفاق نیکویی است و باعث می‌شود که فیلم‌های این حوزه تمایزی با فیلم‌های دیگر نداشته باشند و روندی طبیعی را در اکران عمومی سپری کنند تا سرمایه گذاران و تهیه کنندگان رغبت بیشتری به فیلم‌های این حوزه داشته باشند.
وی افزود: به نظرم باید حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتری هم در این حوزه انجام شود و حتی دولت یارانه برای این بخش در نظر بگیرد چون به فرهنگ نسل‌های بعد مرتبط می‌شود، بنابراین امری ضروری است. همچنین از نظر تکنولوژی باید امکانات مناسب در اختیار فیلمسازان قرار بگیرد تا کودکانی که این روزها فیلم‌های خارجی را با پروداکشن‌های عظیم می‌بینند جذب فیلم‌های ایرانی هم بشوند و به نوعی جادوی سینما را بتوان در این حوزه روی پرده آورد.
این کارگردان در پاسخ به اینکه فیلم‌های کودک محور این روزها باید با چه ویژگی‌های ساخته شوند، توضیح داد: کودکان را باید جدی گرفت چون بسیار باهوش‌تر از آنچه ما تصور می‌کنیم هستند، اگر این مسئله را باور کنیم و هوشمندی و درایت لازم را در جهت ساخت فیلم داشته باشیم.
قطبی درباره اقبال کودکان و نوجوانان به فیلم «قطار آن شب» در جشنواره امسال هم گفت: من تصور می‌کنم فیلم ما با استقبال نوجوانان و کودکان و حتی خانواده‌ها رو به رو خواهد شد.