در گفت‌وگو با بهمن عبداللهی مطرح شد:

نظرسنجی سراسری از مخاطبان جشنواره برای نخستین بار/ سنجش ذائقه مخاطب

خوشبختانه مدیران بنیاد سینمایی فارابی و برگزارکنندگان این جشنواره بزرگ به موضوع پژوهش اهمیت داده‌اند و در نظر دارند بر اساس یک تحقیق علمی میدانی وضعیت تولید محتوا و ذائقه را در سینمای کودک و نوجوان بسنجند.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امسال برای نخستین بار و همزمان با برگزاری جشنواره، یک تیم پژوهش و نظرسنجی ذائقه مخاطبان ژانر کودک و نوجوان را در سراسر کشور مورد بررسی قرار می‌دهد.
با توجه به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، امسال در تمامی استان‌ها نیز برگزار خواهد شد، تیم نظرسنجی در سه بخش متفاوت «ذائقه و سلیقه مخاطبان»، «شیوه اجرایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» و «سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان» را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.
بهمن عبداللهی، مدیر این برنامه تحقیقاتی در گفت‌و گو با خبرنگار ستاد اطلاع‌رسانی درهمین باره گفت: پیش‌تر، یکی دو بار کیفیت اجرایی یا آثار شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر مورد سنجش عمومی قرار گرفته است، اما این نخستین بار است که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تحت مطالعه و بررسی علمی قرار می¬‌گیرد.
وی اضافه کرد: در نخستین بخش از این تحقیق و بررسی، مخاطبان و شرکت‌کنندگان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد سنجش قرار می‌گیرند و در بخش جداگانه‌ای فقط مخاطبان کودک و نوجوان در تمامی استان‌های برگزارکننده جشنواره مورد پرسش و مصاحبه قرار خواهند گرفت. در بخش سوم این مطالعه نیز شرکت‌کنندگان سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، که در کنار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان اجرا می‌شود نظرسنجی می‌شوند.
عبداللهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: متاسفانه امر پژوهش و تحقیق علمی در بسیاری از رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی جامعه ما جدی گرفته نمی‌شود، اما خوشبختانه مدیران بنیاد سینمایی فارابی و برگزارکنندگان این جشنواره بزرگ به موضوع پژوهش اهمیت داده‌اند و در نظر دارند بر اساس یک تحقیق علمی میدانی وضعیت تولید محتوا و ذائقه را در سینمای کودک و نوجوان بسنجند. همچنین در بررسی دوم شیوه اجرایی و کیفیت برگزاری جشنواره و در بخش جداگانه‌ای کیفیت اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مدیر این گروه پژوهشی در ادامه گفت: پایه این تحقیق بر اساس نظرسنجی استوار شده و برای نخستین بار در میان تمام جشنواره‌های داخلی، ما از شیوه انتشار پرسشنامه اینترنتی و با استفاده از ابزار و رسانه‌های جدید استفاده می کنیم. بدین معنا که پرسشنامه تنظیمی از طریق لینک اینترنتی با رایانه و نیز اسکن کیوآرکد از طریق گوشی و تبلت قابل پاسخگویی است. جدا از این گروه پرسشگران در اصفهان با مراجعه به شرکت کنندگان و تماشاگران آثار اطلاعات کسب شده را در پرسشنامه‌ها درج می‌کنند.
عبداللهی همچنین بیان کرد: در هر یک از سه بخش موردنظر، داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و آنالیز و جمع‌بندی خواهد شد تا در اختیار مسئولان، کارشناسان و سینماگران قرار گیرد. در یکی از محورها هم نظرات و پیشنهادات تشریحی گردآوری خواهد شد. بنابراین امیدواریم همه مخاطبان در این پژوهش ما را جهت جمع‌آوری نظرات یاری کنند.
لازم به ذکر است این گروه در کارنامه پیشین خود فعالیت تحقیقی و نظرسنجی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم فجر، سینماحقیقت و جشنواره موسیقی فجر را در کارنامه دارد.