مروری بر حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره سی و دوم کودک؛

پرورش فکری با تماشاخانه سیار

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مانند سال‌های پیش شاهد حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره طی سال‌های برگزاری این رویداد سینمایی حضور پررنگی در بخش‌های مختلف جشنواره داشته است.
سی و دومین دوره جشنواره هم امسال از این قاعده مستثنی نیست و شاهد حضور کانون در بخش‌های مختلف آن هستیم، از سینما سیار گرفته تا المپیاد فیلمسازی نوجوانان. حال به همین بهانه در ادامه جزییات حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در جشنواره امسال مرور خواهیم کرد.
نمایش آثار تولیدی کانون در تماشاخانه سیار جشنواره
یکی از بخش‌های مهم جشنواره سی و دوم برپایی تماشاخانه سیار است که در نقاط مختلف اصفهان به نمایش فیلم‌های خاطره‌ساز اختصاص دارد.
در واقع این طرح که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نام «پیک امید» اجرا می‌شود، همزمان با برگزاری جشنواره نمایش فیلم‌هایی را با موضوع‌های مختلف ویژه کودک و نوجوان آغاز می‌کند.
«ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی، «خانه دوست کجاست» به کارگردانی عباس کیارستمی، «کلید» اثر ابراهیم فروزش، «دونده» ساخته امیر نادری، «کلانتری غیرانتفاعی» به کارگردانی یدالله صمدی و … از جمله فیلم‌های بلند مهمی هستند که بناست در این طرح به نمایش درآیند.
هم‌چنین انیمیشن‌های کوتاه کانون که از آن جمله می‌توان به «سگی که مرض داشت» اثر پروین تجوید، «کشاورز و ربات» و «بهادر» ساخته‌ عبدالله علیمراد، «قلب مترسک» به کارگردانی غلامرضا کزازی، «شنگول و منگول» اثر فرخنده ترابی، «ماه بود روباه» به کارگردانی بابک نظری و… اشاره کرد هم در قالب بخش های ۴۵ دقیقه ای در طرح تماشاخانه سیار نمایش داده می‌شوند.
تماشاخانه سیار کانون از ۲۷ مرداد تا چهارم شهریور به ترتیب هر شب در مناطق چهارده، دوازده، دو، هفت، هشت، ده، سیزده، یازده و ۹ شهر اصفهان مهمان کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان هست.
حضور موثر در بخش کلاسیک‌های مرمت شده
از دیگر بخش‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره امسال در آن حضور دارد، نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده است.
در این بخش فیلم‌های ماندگار سینمای کودک و نوجوان ایران با مرمت و بازسازی دوباره برای علاقه مندان و حاضران در جشنواره به نمایش در می آید. کانون هم در این بخش با چندین فیلم تولید‌ی‌‌اش حضور دارد که از آن جمله می‌توان به «دونده» ساخته امیر نادری و «خانه دوست کجاست» عباس کیارستمی اشاره کرد.
حضور گسترده کانون در المپیاد فیلمسازی
دامنه حضور کانون در جشنواره سی و دوم به همین دو بخش خلاصه نمی شود، بلکه این مرکز فرهنگی و هنری امسال حضور گسترده‌ای در المپیاد فیلمسازی نوجوانان دارد.
در المپیاد فیلمسازی نوجوانان این دوره شش فیلم از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان در شهرهای مختلف توانستند به بخش مسابقه راه پیدا کنند.
اسامی این شش اثر عبارت است از «کاشی‌سازی هفت‌رنگ»، «بچوگ»، «چمدان»، «دخت و لور»، «آتنا» و «قصه ساز».
علاوه بر نمایش فیلم‌های جدید، فیلم‌های کوتاه مستند، انیمیشن و پویانمایی‌های قدیمی کانون نیز در این بخش به نمایش در می آیند.
اسامی این فیلم‌ها عبارتند از فیلم‌ داستانی ۱۰ دقیقه‌ای «نان و کوچه» و پویانمایی چهار دقیقه‌ای «منم می‌تونم» هر دو از آثار عباس کیارستمی به همراه مستند هشت دقیقه‌ای «بچه‌ها در موزه» اثر عبدالله علیمراد، فیلم‌های داستانی «آتش‌نشان کوچک» ساخته‌ مهران ملکوتی به مدت ۱۳ دقیقه، «همه روزهای خوب» به مدت ۱۸ دقیقه اثر مهدی جعفری، «راه» ساخته‌ علیرضا چیتایی و «زنگ درس زنگ تفریح» ساخته‌ ایرج کریمی.
چهره‌های کانون در جشنواره سی و دوم
در نهایت این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فارغ از آثار تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزبان چهره‌هایی از این نهاد فرهنگی هم هست.
امسال جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بنا دارد تا برای مهین جواهریان، از کارگردانان و نویسندگان باسابقه سینمای کودک بزرگداشتی را برگزار کند.
جواهریان فیلم‌های ماندگاری را به تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته است. برخی از آثار او شامل «یکی بود یکی نبود»، «بارون میاد جرجر»، «دویدم و دویدم»، «ارشمیدس»، «به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد»، «نه از خاکم» و… می شود.

همچنین در این دوره از جشنواره محمدرضا کریمی‌صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون نیز به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیات انتخاب و داور سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان حضور دارد.
حال قطار سینمای کودک با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مسیر خود ادامه می‌دهد، نهادی که همواره در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشته است و بخش عمده موفقیت‌های جهانی سینمای ایران با فیلم‌های تولیدی این نهاد فرهنگی آغاز شد که به حوزه کودک اختصاص داشتند.