حدیث لزر غلامی در کارگاه «کسب و کار قصه و صنعت سینمای کودک» مطرح کرد:

چگونه با قصه کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید

هر چیزی که قصه‌ای داشته باشد در یاد می‌ماند و باید بگویم که همیشه تخیل، راه‌حل ما است. با خیال و قصه می‌توان کسب‌وکار های بزرگی را راه‌اندازی کرد. امروزه در اینستاگرام افراد زیادی را می‌بینیم که با قصه گفتن کسب‌وکارهای خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و‌ دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، حدیث لزر غلامی امروز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در کارگاه «کسب و کار قصه و صنعت سینمای کودک و نوجوان» به صحبت درباره موضوعاتی چون چگونگی خوب قصه گفتن پرداخت.

وی در ابتدای این کارگاه از هنرجویان خواست که درباره هم‌ قصه بگویند و گفت: هیچ قصه‌ای درست یا غلط نیست. هر خیال، می‌تواند قصه‌ای جذاب باشد به شرط این‌که منطق باورپذیری در شیوه روایت داستان وجود داشته باشد.

غلامی گفت: هر چیزی که قصه‌ای داشته باشد در یاد می‌ماند و باید بگویم که همیشه تخیل، راه‌حل ما است. با خیال و قصه می‌توان کسب‌وکار های بزرگی را راه‌اندازی کرد. امروزه در اینستاگرام افراد زیادی را می‌بینیم که با قصه گفتن کسب‌وکارهای خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند. برای مثال بک‌پکرها نمونه این گروه افراد هستند. آن‌ها کوله‌ای روی دوش خود می‌اندازند و با کم‌ترین هزینه به دور دنیا سفر می‌کنند و داستان خود را روایت می‌کنند.

اصول کسب و کار موفقیت با داستان‌نویسی
وی اظهار داشت : برای موفقیت در داستان نویسی به شکلی که بتوانیم از آن درآمد کسب کنیم و کسب‌وکار خودمان را داشته باشیم باید هشت اصل را رعایت کنیم:
۱- پیچیده نباشیم:
ادبیات ما باید مختص به خودمان باشد و به سادگی داستان مخصوص خودمان را روایت کنیم تا مخاطب به راحتی با داستان شما همراه شود و آن را دنبال کند.

۲- شبیه دیگران نباشیم اما از الگو‌های موفق پیروی کنیم:
به این معنا که قصه‌های موفق این حوزه را دنبال کنیم تا تحلیلی از چگونگی موفقیت آن‌ها داشته باشیم. اما برای قصه خودمان باید راه مخصوص خودمان را برویم و زبان خودمان را داشته باشیم. قصه‌ای که نمونه‌اش پیش از این وجود نداشته باشد.

۳- تک موضوعی باشیم:
باید درباره یک موضوع صحبت کنیم. داستان ما باید به لحاظ موضوعی تمرکز داشته باشد و پراکنده‌گویی نداشته باشیم تا این‌گونه مخاطب گیج نشود.

۴- از راه دیگر برویم:
از راه دیگر رفتن به این معنا است که باید فکر کنیم که اید‌ه‌مان را چگونه می‌توان متفاوت تعریف کرد و زاویه نگاه‌های مختلف را در آن شناسایی کنیم.

۵- بیزینس پلن داشته باشیم:
ایده‌ ما باید طرح تجاری مخصوص به خود را داشته باشد و ایده‌ای که بیزینس پلن نداشته باشد نمی‌تواند در فضای وب راه خود را پیدا کند.

۶- به مرچندایز فکر کنید:
یعنی به این فکر کنید که ایده شما چه‌قدر قابلیت دارد که مرچندایز و کالای پرمصرف برایش طراحی شود و برای مثال عروسک، ماگ، کوله پشتی و… از روی ایده شما ساخته شود.

۷- به قالب کار فکر ‌کنید:
باید به قالب ارائه کار فکر کرد تا بعدها برای طراحی و ترسیم ایده با مشکلی مواجه نشوید، چون اگر بی‌فکر عمل کنیم این احتمال وجود دارد که زمانی که ایده به موفقیت برسد، سرمایه‌گذاران به ساختن ایده‌مان در قالب‌های دیگر تمایل پیدا کنند و اگر ما طرحی برای این اتفاق نداشته باشیم، این امکان وجود دارد که طرح ما در قالب‌های دیگر امکان پیاده‌سازی نداشته باشد و در نتیجه از رقبا جا بمانیم.

۸- در ابعاد کوچک اجرا کنیم:
باید شروع به عملی کردن ایده‌های خود کنیم. تا آغاز به کار نکنیم خطاهای ایده را در نمی‌یابیم و تجربه کسب نمی‌کنیم.

۹- جذاب باشیم:
همه مواردی که پیشتر گفتیم اگر کار ما از جذابیت لازم برخوردار نباشد، بی‌اهمیت خواهد شد. پس عنصر جذابیت در آثار اهمیت زیادی دارد.

«وب‌سری‌ها»:
لزر غلامی در بخش بعدی کارگاهش، چند وب‌سری را برای هنرجویان به نمایش گذاشت و درباره «وب‌سری ها» توضیحاتی را ارائه داد.
وی اظهار داشت: در بخش «وب‌سری» شما تنها پانزده ثانیه برای جذب مخاطب فرصت دارید و باید به سرعت قصه خود را تعریف کرده و پایان شگفت‌انگیزی برای اثر خود رقم بزنید.
سپس «وب‌سری» های مختلفی برای هنرجویان به نمایش درآمد و درباره آن‌ها بحث شد.