در سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اتفاق افتاد:

ایران و صربستان، فیلم مشترک می‌سازند

اولین پنل تولید مشترک فیلم کمیته بخش بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بین ایران و صربستان امروز سه شنبه ۲۹ مرداد با حضور میرولیوب وکویچ، سینماگر صربستانی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، در این نشست، میرولیوب وکویچ به چگونگی ساخت فیلم مشترک بین دو کشور ایران و صربستان به کمک بنیاد سینمایی فارابی و فصل مشترک آن‌‌ها پرداخت. پرسش و پاسخ در خصوص روند این فعالیت نیز از بخش‌های دیگر این پنل تولید مشترک بود.
میرولیوب وکویچ با بیان اینکه در تولید مشترک، مسائل و پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد، گفت: در جشنواره بین‌المللی فیلم آلمان، قرارداد تولید مشترک بین ایران و صربستان بسته شد. این قرارداد با توجه به استانداردهای هر دو کشور تنظیم شده و به امضا رسیده است.
وی افزود: کشور صربستان با کشورهای دیگر ازجمله یونان و فرانسه تولیدات مشترک سینمایی داشته است. ما با بنیاد سینمایی فارابی هم قرارداد همکاری امضا کرده‌ایم و استانداردهای اخلاقی و محیطی دو کشور در این قرارداد رعایت کردیم و خوشبختانه فهم مشترک حاصل شده است. درنتیجه برگزاری مشترک جشنواره و تبادل دانشجویان و اساتید سینما، بین دو کشور اتفاق خواهد افتاد.
وکویچ اظهار کرد: آرشیو فیلم‌های تولیدی مشترک دو کشور در مرکز هنر و صیانت از هنر صربستان در نظر گرفته شده است. این مرکز، تمایل زیادی به کار مشترک با ایران دارد و به تمام چارچوب‌های این قرارداد، پایبند است.

وی ادامه داد: به مدت ۱۲ سال، سینماهای دنیا را بررسی کردم و فعالیت‌های سینمای ایران، یکی از بخش‌های مهم مورد توجه ما بود. سینمای ایران، یکی از مهم‌ترین هنرهایی است است که در این مرکز، فعالیت‌های آن، مورد توجه ما بوده است. بازگشایی مراکز هنری برای حفاظت و نگهداری از آثار تولید مشترک هم از دیگر بندهای این قرارداد است.
وکویچ بیان کرد: تهران، شیراز و تبریز سه شهری بودند که برای تولید این آثار انتخاب شدند و باعث افتخار من است که دو بار عباس کیارستمی را ملاقات کرده‌ام.
وی گفت: بخش بین‌الملل بنیاد سینمای فارابی برای به نتیجه رسیدن روند این قرارداد گفتگوهای زیادی داشته است. درنهایت قرار شد ۶ پروژه که ۳ پروژه مربوط به ایران و سه پروژه مربوط به صربستان است، بررسی و یک اثر برای تولید انتخاب شود. این پروژه در مورد سینمای جوان و نوجوان خواهد بود و شاید به سمت سینمای کودک هم برود.

این سینماگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست بیان کرد: برای تولید مشترک، اولین موضوع مهم، این است که مطمئن شویم هیچ اشتباهی در مورد مسائل اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی رخ نمی دهد، چراکه فرصت اشتباه و تکرار در این زمینه نداریم.
وی با بیان این که سه مدل اصلی در تولیدات مشترک داریم، گفت: مدل ارگانیک، مدلی است که در آن نکته‌ای وجود دارد که یک تهیه کننده را برای تولید برای کشور دیگر ترغیب می‌کند و باید یک موضوع مشترک بین دو طرف وجود داشته باشد که در قالب داستان یا روایت بیان شود و در فیلم خودش را به منصه ظهور برساند. مدل تکنیکال، هم مدلی است که هیچ موضوع فرهنگی مشترک در آن، بین دو کشور وجود ندارد و اشتراک در زمینه لوکیشن، ابزار یا سرمایه‌گذاری است.
این منتقد فیلم «قصر شیرین» را یک نمونه تکنیکال والا و اثری خوش ساخت دانست و افزود: مدل سوم، مدل خاص تولید مشترک است که بحث ایده‌ها و تبادلات اصلی برای ساخت یک فیلم از نظر فنی و تکنیکی در آن مد نظر است.

وکویچ گفت: در فیلمسازی دو حقیقت وجود دارد. یکی چیزی است که روی پرده سینما می‌بینیم و یکی اتفاقی که در واقعیت می افتد و این دو لزوما یکی نیستند. عناصر هنری موجود در فیلم هم می‌توانند اتفاقات زندگی روزمره را پوشش دهند.
وی ادامه داد: باید به کودکان و نوجوانان در فیلمسازی اجازه دهیم که عقاید و فرم‌های مد نظر خودشان را پیاده کنند و به آنها چارچوب ندهیم. ضمن این که در رویکرد سوم، رقابت بین نوجوانان و جوانان دو کشور می‌تواند به وجود آید تا فیلم‌های متفاوت با ایده‌های خاص ساخته شوند.
وکویچ در پایان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های سینمای صربستان این است که مالیات پرداختی برای تولید فیلم، بعد از سه ماه به سازندگان فیلم برگردانده می‌شود و آنان می‌توانند این هزینه را صرف فیلم خود کنند. این، یکی از عناصر خوب مورد نظر در تولید فیلم مشترک است.