در کارگاه آموزش انیمیشن مطرح شد:

تشریح روش‌های مختلف ساخت انیمیشن / شرایط انیمیشن‌سازی آسان‌تر شده است

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزش انیمیشن با حضور امیرحسین علیمراد صبح امروز چهارشنبه سی‌ام مرداد در سینما ساحل برگزار شد.
علیمراد در ابتدای این کارگاه ضمن توضیحاتی درباره کلیت انیمیشن سازی گفت: اسکلت سیمی، ساده‌ترین نوع عروسک برای کار استاپ موشن غیرحرفه‌ای است. اسکلت مفصل دار، نوع دیگری است که ساخت آن، نیاز به نقشه و مهندسی دارد و براساس نوع کاراکتر می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. اسکلت سیمی راحت ساخته می شود و با آن می توان انیمیت هم کرد، ولی در پروژه‌های طولانی بعد از مدتی بریده می‌شود. این نوع اسکلت را برای سیاهی لشکرهای انیمیشن می‌توان استفاده کرد و در آثار حرفه‌ای هم کاربرد دارد. چنین اسکلتی، برای کارهای شخصی و کم هزینه ایده آل است.
علیمراد در ادامه بیان کرد: برای ساخت اسکلت دست، از سیم لاکی استفاده می‌کنیم و با لاتکس هم می‌توان کار کرد. تکنیک دیگر برای ساخت اسکلت دست، استفاده از سیلیکون قالب‌گیری است.
وی افزود: امروزه بسیاری از دست‌های کاراکترها به سبک ۳D print ساخته می‌شود که دقیق‌تر است و نرم افزارهای مخصوص خود را دارد، حالت‌های صورت را هم می توان با این روش طراحی کرد.
علیمراد در ادامه به کار عملی ساخت دست و پا با لاتکس و سیم لاکی پرداخت و در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: در استاپ موشن، دکور و وسایل آن را همیشه ثابت نگه می‌داریم تا راکورد حفظ شود. بهترین روش ساخت دکور در این شیوه نیز طراحی دکور بر روی یک میز است.
وی با بیان خاطره‌ای از دهه ۵۰ اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه ۵۰ مدرسه انیمیشن راه‌اندازی کرد که زرین کلک در آن تدریس می‌کرد، پدر من در این دوره‌ها شرکت کرد و مدتی هم در چکسلواکی در روند ساخت انیمیشن «پت و مت» دخیل بود و بعد ساخت انیمیشن عروسکی را شروع کرد.
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: تا ده سال پیش، فعالان انیمیشن عروسکی خیلی کم بودند و انیمیشن دو بعدی هم با سختی زیاد ساخته می‌شد. در آن روزها برای ساخت انیمیشن دو بعدی، ابتدا طرح را روی کاغذ می‌کشیدند و بعد روی تلق پیاده و آن را رنگ می‌کردند و پس از آن، در مراحل مختلف حرکت کاراکتر عکس می‌گرفتند.
وی در پایان یادآور شد: من از بچگی همراه پدرم در استودیو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و آمد داشتم. در آن زمان، تجهیزات انیمیشن عروسکی بسیار زیاد و عظیم بود و به دلیل نیاز به امکانات، اکثر افراد فعال در آن با نهادها کار می کردند. امروزه اما شرایط تغییر کرده و حتی با دوربین موبایل هم می توان عروسک را انیمیت کرد. دیگر به استودیوهای عظیم و تجهیزات پیچیده نیازی نیست.