در دیدار دبیر جشنواره با مدیرکل اداره سینما و تئاتر عراق مطرح شد؛

سینما و هنر، پلی برای ارتقای همکاری ایران و عراق

ایران و عراق مشترکات زیادی از نظر فرهنگ و سیاست دارند و به همین دلیل توسعه فیلم سازی مشترک با عراق برای ایران در اولویت قرار دارد.
به گزارش ستاد خبری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، شامگاه چهارشنبه (۳۰ مرداد) در دومین شب جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، جلسه ای برای تعامل و همکاری در زمینه تولیدات سینمایی با احمد حسن موسی، مدیر کل اداره سینما و تئاتر عراق برگزار شد.
علیرضا تابش، دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در این جلسه گفت: جایگاه شخص شما در سینمای اعراب جایگاه موثری است و ما امیدواریم بتوانیم در این ملاقات در جهت تولید فیلم سینمایی مشترک به تعامل برسیم. در بنیاد سینمایی فارابی یک دپارتمان برای تولیدات مشترک ایجاد شده است. در سال های گذشته رویکرد ما توسعه همکاری و تولیدات مشترک با کشورهای همسایه است و عراق هم یکی از مهم ترین کشور های همسایه ماست.
وی افزود: شما در مدت برگزاری جشنواره می توانید از فیلم هایی که در جشنواره اکران می شود، دیدن کنید. در این دوره برای اولین بار امکاناتی ایجاد شده که مهمانان جشنواره می توانند به صورت زنده و از طریق ویدیو لایو فیلم های در حال اکران را ببینند. شما نیز می توانید از این طریق فیلم های در حال اکران را مشاهده کنید.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ادامه داد: در کشور ما جشنواره های مهمی در سطح بین الملل وجود دارد. جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فیلم مستند نیز از مهم ترین آن هاست که بُعد بین المللی دارند و فیلم های تولید عراق نیز می توانند در این جشنواره ها حضور پیدا کنند.
تابش گفت: دولت ایران بخش مهمی از سرمایه فیلم ها را می پردازد و فیلم های سینمای ایران بر اساس سیاست های دولت در بخش سینمایی تولید می شوند. با این حال در سینمای ایران موسسات چند گانه‌ای تاسیس شده که به نمایندگی از دولت با هنرمندان در ارتباطند و به روند فیلم سازی کمک می کنند از جمله، بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینمای ایران و موسسه سیمای شهر.
وی افزود: همانطور که می دانید ایران و عراق مشترکات زیادی دارند و رابطه با عراق برای ما بسیار مهم است. ایران و عراق مشترکات زیادی از نظر فرهنگ و سیاست دارند و به همین دلیل توسعه فیلم سازی مشترک با عراق برای ایران در اولویت قرار دارد.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: تا به حال ده ها نمایشگاه عکس با موضوع پیاده روی اربعین در ایران برگزار شده عکس های این نمایشگاه توسط عکاس های ایرانی برداشته شده بود و همچنین فیلم های خوبی توسط انجمن سینمای جوان ایران از این رویداد تولید شده است. یکی دیگر از درخواست های ما برگزاری یک نمایشگاه عکس در طول برگزاری این رویداد مهم مذهبی است.

ایده برای تولید فیلم مشترک
رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: یکی از گام‌های نخست ما در این همکاری، در حوزه تولید مشترک، تولید فیلم با موضوعات مورد تایید و مورد توافق طرفین است. گام دوم این همکاری هم به اکران فیلم‌ها در سینماها و تلویزیون عراق مربوط می شود.
وی افزود: بخش خصوصی سینمای ایران دغدغه ای در رابطه با اکران فیلم های سینمایی دارد. متاسفانه ما شاهد پخش تعدادی ویدیو از قسمت هایی از فیلم‌های سینمایی ایران در فضای مجازی بودیم. ما خواستار ایجاد یک فضای امن برای اکران فیلم ها در کشور عراق هستیم. البته با توجه به تکنولوژی روز دنیا بخش بزرگی از این امنیت ایجاد شده است.
معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: بحث دیگری که مدنظر ما است تلفیق بناها و مراکز تجاری با مباحث فرهنگی است. در سطح شهر می توان مراکزی ایجاد کرد که علاوه بر کارکرد تجاری، فعالیت های فرهنگی هم در آن انجام شود. مثل سالن سینما و سالن تئاتر. بحث آخری که مد نظر ماست، آموزش است. از شما می خواهیم افرادی را از طرف اداره کل سینمای عراق درسطوح مختلف سینما به ما معرفی کنید که بتوانند در کلاس های آموزشی ایران شرکت کنند.
فریدزاده ادامه داد: یکی از سوژه های پیشنهادی ما برای ساخت فیلم سینمایی مشترک با موضوع مبارزه و مقابله با گروه های تروریستی با محوریت گروههای مردمی است. این ایده در دیدار وزیر های فرهنگ دو کشور نیز بیان شده بود. در این صورت ما میتوانیم به مذاکرات صورت گرفته جامه عمل بپوشانیم.

همچنین احمد حسن موسی، مدیر کل اداره سینما و تئاتر عراق گفت: این نشست یک نشست برادرانه است. درواقع ما و مردم ایران هدف های مشترک زیادی داریم و رابطه بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است. سینما و هنر نیز می تواند این رابطه را عمیق‌تر کند. یکی از پیشنهادات ما نیز تولیدات سینمایی مشترک است. در البته برای تولید مشترک ما باید به موضوعی برسیم که هر دو طرف بر آن رضایت داشته باشند و توقع تماشاگران را برطرف کند.
وی افزود: سینمای عراق سی سال است که از نظر اکران فیلم به صفر رسیده است. این در حالی ست که در عراق سالن های سینمای پر ظرفیتی وجود دارد. اما اکران فیلم “محمد رسول‌الله” در سینماهای عراق با استقبال خوبی روبرو شد. مردم عراق از یک هفته قبل از اکران این فیلم در سینماها، بلیط ها را پیش خرید کردند و سالن های سینماها پر می شد. امیدواریم در طی این همکاری بتوانیم فیلم های مهم و خوب سینمای ایران را به صورت مکرر در سینماهای عراق به نمایش بگذاریم.
مدیر کل اداره سینما و تئاتر عراق گفت: ما برای امضای تفاهم نامه‌ای در جهت توسعه تولیدات مشترک اعلام آمادگی می‌کنیم و برای شروع کار مایلیم یکی از فیلم های ایرانی متناسب با حال و هوای محرم را از اول این ماه مبارک در سینماها به اکران بگذاریم. علاوه بر این ما مایلیم که عوامل سازنده فیلم های ایرانی که در عراق به اکران گذاشته می شوند را برای معرفی شدن به تماشاگران به عراق دعوت کنیم. همچنین خواستار برگزار شدن ورکشاپ هایی مربوط به بحث سینما توسط سینماگرهای ایرانی هستیم. زیرا در حال حاضر ایرانی ها توانایی بالایی در فیلم سازی دارند.
احمد حسن موسی خاطرنشان کرد: در زمان اکران فیلم های سینمایی ایران در سینماهای عراق می توان فضایی برای به نمایش گذاشتن عکس های رویداد پیاده روی اربعین ایجاد کرد.