پنل تولید مشترک بخش بین‌الملل (پاکستان) برگزار شد:

خالد طریق: برای همکاری با ایران اشتیاق زیادی دارم

خالد طریق گفت: ما فیلم‌های درام زیادی را از کشور‌ ترکیه خریداری کردیم که می‌دانیم مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. من به عنوان یک خریدار به ایران آمدم و برای همکاری با این کشور اشتیاق زیادی دارم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، پنل تولید مشترک بخش بین‌الملل با حضور ناریتا فرهان صبح امروز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان برگزار شد.
ناریتا فرهان در ابتدای این نشست درباره سینمای پاکستان و زمینه فعالیت‌هایش توضیحاتی داد و گفت: من برای دولت پاکستان در بخش مرکزیت فیلم مشغول به فعالیت هستم. باید بگویم که دوره شکوفایی ما به زمان همکاری سینمای ما با هند بر می‌گشت، البته در دهه ۱۹۹۰ سینمای پاکستان کمی دچار افول شد اما از سال ۲۰۰۰ به بعد دوباره صنعت سینمای ما خودش را بازیافت و در مسیر رو‌به‌رشد قرار گرفت.
وی ادامه داد: اگر بخواهم درباره فیلم و عناصر فیلم‌سازی صحبت کنم باید بگویم که سینمای تجاری در پاکستان حرف اول را می‌زند. ما دوست داریم با پلتفرم‌های تجاری خود با کشور‌های دیگر تبادل آثار و همکاری داشته باشیم.
فرهان گفت: وقتی فیلم‌سازان پاکستانی فیلم می‌سازند دولت موظف می‌شود که تسهیلاتی را به آنان در جهت سهولت فیلم‌سازی ارائه دهد. وقتی سینمای پاکستان با کشور‌های دیگر مشغول به تولید مشترک اثری سینمایی می‌شوند، دولت همه عوامل را پاکستانی می‌داند و موظف به ارائه تسهیلات می‌شود. شاید اولین چیزی که درباره پاکستان به ذهن شما خطور می‌کند این است که این کشور برای فیلم‌سازی امنیت لازم را دارد یا نه. باید بگویم پاکستان کشوری پر از لوکیشن‌های مختلف است که ما ویدیو لایبری‌ای داریم که در آن می‌توانید به صورت آنلاین آن‌ها را ببینید.
وی تاکید کرد: اگر بخواهم با شما صادقانه صحبت کنم باید بگویم که در شش تا ده درصد خاک کشور پاکستان شما بدون اجازه رسمی حکومت امکان تردد نخواهید داشت. شاید حوادث تروریستی در چند نقطه کوچک پاکستان اتفاق بیفتد اما در دیگر نقاط این کشور صلح، صفا و عشق وجود دارد.
فرهان همچنین درباره مالکیت فیلم به هنگام تولید مشترک گفت: در زمان تولید مشترک هفتاد درصد فیلم متعلق به پاکستان خواهد بود و فرقی ندارد که این درصد‌ در کدام بخش از تولید فیلم باشد. می‌توان لوکیشن‌ها را از پاکستان انتخاب کرد یا هفتاد درصد از عوامل فیلم از این کشور باشد.
فرهان اظهار داشت: زمانی که تولید مشترک شکل می‌گیرد در ابتدا تمام قرارداد‌ها باید مورد تایید مستقیم حکومت قرار بگیرد و بعد از آن شما ملزم به پرداخت مالیات همانند یک شخص پاکستانی خواهید شد. بعد دولت پاکستان با دولت ایران برای امنیت پروژه وارد مذاکره می‌شود و ضمانتی را مبنی بر ساخته شدن حتمی فیلم از ایران دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: کمیته‌‌ نمایش هم در این کشور با سیاست‌های مخصوص به خود وجود دارد. وقتی که فیلم به سرانجام برسد دو تا سه درصد از فیلم برای این کمیته خواهد شد و بعد توسط کمیته نمایش فیلم اکران خواهد شد.
فرهان گفت: جا دارد بگویم که وزارت اطلاعاتی هم داریم که با دولت ایران وارد برای بخش کتابخانه‌ای اجرایی پروژه وارد مذاکره خواهد شد. قبل از این که من اینجا بیایم تعدادی از همکاران هنرمندم اعلام آمادکی کرده و اشتیاق خود را برای تولید مشترک نشان دادند. حکومت در کشور پاکستان روند پیدا کردن عوامل را برای شما تسهیل خواهد کرد. اگر سینمادار ایرانی علاقه‌مند باشد می‌تواند به کشور پاکستان برود و تعداد اکران‌های فیلم را در مدت پنج سال زیاد کند. این‌گونه می‌تواند یک درصدی هم از سود فیلم را برای خود کند.
در ادامه مراسم خالد طریق، پخش کننده پاکستانی اظهار داشت: همکارم درباره وضعیت قانونی تولید مشترک صحبت کرد. ما تولیدات مشترک زیادی با شرق دور داشتیم. ما فیلم‌های درام زیادی را از کشور‌ ترکیه خریداری کردیم که می‌دانیم مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.
وی گفت: من به عنوان یک خریدار به ایران آمدم و برای همکاری با این کشور اشتیاق زیادی دارم. باید بگویم که در پنج سال اخیر سینمای پاکستان دوباره متولد شده است و مسیری رو به رشد دارد برای مثال کشور‌های چین، دانمارک و نروژ، کانادا و… فیلم‌های پاکستانی را اکران خواهند کرد.

طریق تاکید کرد: این مسئله‌ای که همکارم به آن اشاره کرد که برای تولید مشترک نیاز به اجازه حکومت هستید، تنها به کشور ما محدود نمی‌شود و می‌دانم که در اغلب کشور‌ها این قانون وجود دارد. ما موسسه‌های خصوصی هم داریم که می‌تواند این روند اجازه حکومتی را تسهیل کنند و عوامل حرفه‌ای این کار به شما معرفی کنند. من عاشقانه دوست دارم که برای تولید مشترک به کشور ما بیایید. پاکستان همه دنیا در یک کشور است و ما کوه، رود، جنگل، صحرا و دریا داریم.
سپس فرهان بیان کرد: وقتی می‌گوییم که فیلم‌های پاکستانی سطح کیفی بالایی دارد، هم به لحاظ محتوایی و هم از نظر ساختاری این را می‌گویم. اگر کشوری هم سینمای قوی‌ای دارد ما خوشحال خواهیم شد که به پاکستان بیایند و فیلم بسازند.
خالد طریق درباره بحث پست پروداکشن فیلم اظهار داشت: ما در بحث پست پروداکشن کمی مشکل داشتیم و برای مثال برای انجام کار به تایلند می‌رفتیم. اما حالا این مشکل رفع شده و ما حالا خودمان کارهای پست پروداکشن خودمان را انجام می‌دهیم.
فرهان نیز درباره این که چه‌قدر طول می‌کشد تا یک فیلم تولید مشترک در پاکستان ساخته شود گفت: برای شروع تولید مشترک شما باید به «ام‌.او.یو» مراجعه کنید و تعداد ضمانت‌نامه‌هایی که باید امضا کنید زیاد نیست و دولت پاکستان برای همکاری با شما تلاش خود را خواهد کرد. ۴۵ روز زمان لازم است تا یک فیلم سینمایی تولید مشترک شروع به ساخت کند.
طریق در بخش دیگری از این پنل درباره تولید مشترک کشورهای پاکستان و ایران در حوزه فیلم‌های گفت: تعداد فیلم‌های کودک و نوجوان در کشور ما زیاد شده‌اند و ما علاقه‌مند به تولید مشترک در این زمینه هستیم.
فرهان در پاسخ به این سوال که دولت پاکستان برای کار تولید مشترک سخت‌گیری زیادی دارد توضیح داد: دولت پاکستان به شما دستور نخواهد داد و کاری به مسائل هستی‌شناسانه فیلم شما نخواهد داشت و هر امکاناتی را که نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد داد. مسئله حکومت در این هست که دو کشور با هم ارتباط داشته باشند و قراردادی را امضا کنند. البته که ما دوست داریم شما آزادانه عمل کنید و دولت در جهت سهولت کار این ضمانت‌نامه ها را می‌خواهد.

وی ادامه داد: من به عنوان فردی که از حکومت آمده‌ام به شما قول می‌دهم که فیلم شما را خودم به «ام‌او.یو» ببرم و کارهای اداری آن را انجام دهم و شما با فراغ بال به پاکستان بیایید و مشغول به ساخت فیلمتان شوید. در سال‌های اخیر خواننده‌ها و بازیگران زیادی به این کشور آمدند و کار هنری خود را انجام دادند.
فرهان گفت: متاسفانه ما در کشور پاکستان هیچ جشنواره فیلمی مخصوص به کودکان نداریم اما دوست داریم که چنین جشنواره‌ای داشته باشیم. متاسفانه تولید فیلم کودک در کشور ما خیلی وجود ندارد و فیلم‌های کمی برای کودکان ساخته می‌شوند. پاکستان در زمینه کودک تولیدات انیمیشن بیشتری دارد.
طریق درپاسخ به این سوال که میانگین هزینه تولید یک فیلم در آن‌جا چه‌قدر است، گفت: برای یک فیلمی که تولیدش حدود چهل‌وپنج روز طول می‌کشد حدود هفتصد تا هشتصد هزار دلار هزینه لازم است. برای مثال یک مدیر فیلم‌برداری برای چهل‌وپنج روز حدود سی‌وپنج هزار دلار دستمزد می‌گیرد.
فرهان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود در پاکستان کمپانی تولید فیلم راه‌اندازی کرد بیان کرد: اگر دوست دارید که در پاکستان یک کمپانی تولید فیلم ثبت کنید باید بگویم موسساتی هست که دو کشور ایران و پاکستان را به هم مرتبط می‌کند و چگونگی انجام این کار را در اختیار شما قرار خواهند داد. قرار ملاقاتی با مسئولان برایتان ترتیب داده خواهد شد و بعد شما می‌توانید کمپانی خود را ثبت کنید.
وی اظهار داشت: ما در پاکستان سه تا چهار دفتر تولید فیلم داریم. البته کلاس‌های آموزشی سینما هم داریم که آن‌ها نیز گاهی اوقات دست به تولید فیلم می‌زنند. پیش‌تر، پنجاه درصد کار فیلمسازی در شهر «لاهور» انجام می‌گرفت. اما در حال حاضر اصلی‌ترین شهر ما در حوزه فیلم‌سازی «کراچی» است.
طریق در پاسخ به این سوال که به هنگام تولید مشترک روند اکران فیلم به چه شکل خواهد بود گفت: ما در شهرهای بزرگ سینماهایی خوب و با امکانات داریم. در شهرهای کوچک کمی تعداد سینماها کمتر است.
وی ادامه داد: دو بخش خصوصی و حکومتی در پاکستان دست به دست هم می‌دهند تا فیلم‌ها به خوبی پخش و اکران شوند. اگر فیلمی کیفیت خوبی داشته باشد در تمام سینماهای پاکستان اکران خواهد شد. ما از اکران فیلم‌های خارجی به خصوص آثار ترکی و ایرانی استقبال می‌کنیم.
فرهان درباره مبحث «سانسور» در کشور پاکستان اظهار داشت: در زمینه تولید مشترک هر کشوری تمایل به این دارد که احساس خوبی را در دل مخاطب ایجاد کند. به ‌خصوص درباره کشوری مثل ایران که همسایه و خانواده ما است. شما با ورود به این کشور اجازه خواهید داشت که آزادانه فیلم بسازید و مانعی نخواهید داشت، البته تا جایی که مسائل فرهنگی خدشه‌دار نشوند.
وی در پایان نیز یادآور شد: بحث طولانی و خوبی داشتیم و من بسیار خوشحالم که این‌جا هستم. مطمئن باشید که زمینه همکاری با پاکستان فراهم است و به همه شما خسته نباشید می‌گویم.