در کارگاه آموزش انیمشین مطرح شد:

برای ساخت انیمیشن به نرم افزارهای پیشرفته نیاز ندارید

برای کار و ساخت فیلم با نرم‌افزارها نیاز به نرم‌افزارهای خیلی پیشرفته یا سیستم‌های حرفه‌ای یا سیستم‌های سخت‌افزاری حرفه‌ای ندارید.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزش انیمیشن با حضور امیرحسین علیمراد امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد در سینما ساحل برگزار شد.
علیمراد این کارگاه را با کار بر روی طرح‌های اولیه‌ای که بچه‌‌ها دیروز در جلسه اول کارگاه ساخته بودند آغاز کرد و گفت: ممکن است شما یک روز کامل تنها برای ساخت سر عروسک وقت بگذارید، تا بتوانید به مدل و شکل درست برسید. از مدل‌های سه بعدی و مرجع‌ها برای ساخت بهتر جزییات و کامل کردن مدل‌ها استفاده کنید، وقت بگذارید و تمام زوایا را به بهترین شکل فرم بدهید.
وی افزود: این عروسک‌ها حتی اگر برای ساخت انیمیشن هم استفاده نشود، کاربرد دکوراتیو دارند. اگر می‌خواهید کار انیمشین را به صورت حرفه‌ای ادامه بدهید، حتما کارکتر و اعضای آن را از پیش طراحی کرده باشید تا شخصیت را بهتر و دقیقتر خلق کنید.
این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه حتی کوچکترین جزییات در انیمیشن دیده می‌شوند، گفت: چون ما در انیمیشن، تصویر عروسک را از نماهای خیلی نزدیک داریم، حتی ممکن است اثر انگشت عروسک‌ساز هم دیده می‌شود. البته برخی چیزها لاجرم اتفاق می‌افتد اما هرچه این جزییات کنترل نشده، کمتر باشد بهتر است. در واقع یکی از ویژگی‌های کار عروسکی این است، به‌هرحال کار دست، با کاری که یک ماشین تولید می‌کند تفاوت‌هایی دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: حتی کمپانی‌هایی مانند laika آنقدر عروسک‌های که می‌سازند، تمیز است که از این جهت به او ایراد وارد می‌کنند که اگر قرار است تا این اندازه عروسک‌ها بی‌نقص باشند چه لزومی دارد که با دست ساخته شوند، در حالی که ماشین‌های پرینت سه بعدی با صرف انرژی کمتر این کار را انجام می‌دهند.
علیمراد در رابطه با نقش پوشش در شکل و ظاهر عروسک‌ها گفت: برای لباس عروسک بهتر است که لباس‌ها دوخته شوند و چسباندن بیشتر برای آموزش به کودکان استفاده می‌شود و این کار هم نیاز به داشتن مهارت دوخت دارد. لباس در جلوه بخشیدن به عروسک نقش مهمی دارد و نوع پارچه هم نیز تاثیر بسیاری دارد. بعلاوه تمام جزییات از لباس‌ها تا حتی کوچکترین آکسسوار‌های موجود در صحنه را باید کاملا ثابت کرد. چرا که هنگام انیمیت کردن و ساخت فیلم، کوچکترین حرکت و جابجایی ناخواسته در فیلم نهایی آزاردهنده خواهد بود.
وی با اشاره به کار با نرم افزارهای پیشرفته انیمیشن‌سازی و مشکلات دسترسی به آنها توضیح داد: لزوما برای کار و ساخت فیلم با نرم‌افزارها نیاز به نرم‌افزارهای خیلی پیشرفته یا سیستم‌های حرفه‌ای یا سیستم‌های سخت‌افزاری حرفه‌ای ندارید. اپلیکیشن‌های موبایلی ساده با کاربری‌های راحتی مانند اپلیکشن استاپ موشن استودیو، در دسترس هستند که به راحتی بر روی گوشی نیز نصب می‌شوند و برای کارکترها نیز حتی از اشیا یا عروسک‌های آماده هم می‌شود برای ایجاد یک داستان و ساخت انیمیشن استفاده کرد.
در پایان این کارگاه به آموزش ساخت انیمیشن دوبعدی پرداخته شد و از عروسک‌های ساخته شده در کلاس، برای ساخت حرکت‌هایی مانند پرواز و راه رفتن در انیمشین دوبعدی استفاده شدند.