دبیر بازار جشنواره کن مطرح کرد:

انیمیشن‌ها بازار بهتری در جهان دارند/ محدودیتی برای عرضه فیلم در بازار کن نداریم‌

ما محدودیتی برای عرضه در بازار کن نداریم‌ اما قبل از اینکه فیلم‌ بسازیم به این نکته توجه کنیم اگر فیلم بسیار بومی باشد برای مخاطب خارجی و داخلی قطعا متفاوت است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، نشست بازار فیلم‌ کن با عنوان چگونه فیلم خود را به دنیای جهانی عرضه کنیم، امروز پنج شنبه ۳۱ مرداد با حضور مود آمسون مدیر بخش بازار جشنواره کن فرانسه در کتابخانه مرکزی برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه هر ساله جشنواره کن میزبان ۶۰ فیلم در بخش مسابقه است که از بین دو هزار فیلم‌ متقاضی انتخاب می شود، گفت: مسئولیت من بخش نمایش و عرضه فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره کن است و من هر سال با تعدا زیادی کمپانی و پخش‌کننده جهانی در ارتباط هستم. هر سال حدود ۴۰‌ کمپانی بزرگ‌ دنیا در بخش بازار کن حضور دارند و فیلم‌‌های زیادی را خریداری می‌کنند تا برای پخش جهانی ‌خود استفاده کنند.
وی عنوان کرد: بخش‌های مختلفی در بازار کن وجود دارد که برای تسهیل و اجازه بهره‌برداری برای شرکت‌کنندگان را فراهم می‌سازد. بخش رزیدنسی یکی از بخش‌های بازار جشنواره کن است که هر سال به ۶ نفر از کسانی که طرح آن‌ها ارسال می‌شود و مورد تایید قرار می‌گیرد این امکان را می‌دهد تا با هزینه جشنواره در شهر پاریس مستقر شوند و طرح خود را کامل و در اختیار جشنواره قرار دهند. بخش دیگر برای فیلم‌های کوتاه است که مدرسه‌‌های فیلم‌سازی در دنیا فیلم‌های خود را ارسال می‌کنند و پس از تایید داوران این ‌فیلم‌ها پنج ماه در سایت جشنواره کن برای بازدید عمومی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: بخش دیگری در جشنواره کن وجود دارد، پایگاه سیناندو است. سیناندو اطلاعات تماس افراد حرفه‌ای در دنیای سینمای جهان را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید در این پایگاه محصولات خود را برای کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف قابل دسترس کنید‌. این بخش با حضور در جشنواره کن برای شما به صورت رایگان به مدت یکسال در دسترس قرار می‌گیرد اما با پرداخت مبلغی جداگانه می‌توانید در این پایگاه عضویت بگیرید. جشنواره کن جشنواره بزرگی است و دیدار با آدم‌های مختلف و بزرگ سینمایی در دل جشنواره کن که جمعیت زیادی را میزبانی می‌کند بسیار سخت است. اما ما هر سال شرایطی را فراهم می‌کنیم تا فیلم سازان جوان و تازه وارد به این حوزه را با بزرگان سینما آشنا کنیم.
در ادامه این نشست مود آمسون مدیر بخش بازار جشنواره کن پاسخگوی سوالات حاضرین شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره جذابیت‌های سینمای ایران در بخش سرگرمی برای جشنواره کن گفت: درباره محدودیت‌هایی که در سینمای برخی کشورها وجود دارد اتفاقا ما خیلی مشتاق هستیم که فیلم‌ساز چگونه با این‌ موضوع کنار آمده است. من بیشتر کارم‌ بازار است و در مورد بازار می‌توانم بگویم ما محدودیتی برای عرضه در بازار کن نداریم‌. باید توجه کرد که در مورد بازار حرف می‌زنیم و باید قبل از اینکه فیلم‌ بسازیم به این نکته توجه کنیم اگر فیلم بسیار بومی باشد برای مخاطب خارجی و داخلی قطعا متفاوت است. بازار فیلم باید توسط شما شناخته شود تا بتوانید عناصر فیلم‌ خود را به گونه‌ای طراحی کنید تا هم در بخش مسابقه و هم‌ در بخش بازار موفق عمل کند. سینمای کودک هم یکسری قواعد خاص خودش را دارد و معمولا باید هدف فیلم را از قبل با فکر طراحی کنید.
آمسون همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه حضور کشور ما در بخش‌های مختلف جشنواره با توجه به اینکه ایران تحریم است بیان کرد: کن یک‌ جشنواره نیمه دولتی است که بخشی از آن را دولت و بخش دیگری از طریق اسپانسرها تامین می‌شود. اما دپارتمان‌هایی در جشنواره کن وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید و مشکل شما را حل کنند.

نگاه سیاسی جشنواره کن به هنر موضوع دیگری بود که مطرح شد و آمسون درباره آن توضیح داد: ما هر سال با شرکت‌های مختلف ایرانی در جشنواره کن کار می‌کنیم، چه در بخش بازار و چه در بخش جایزه و بخش هنری جشنواره. ما همچنین از حضور فیلم‌ها و هنرمندان ایرانی در بخش‌های داوری و همکاری‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم. جشنواره کن هر سال تلاش کرده خارج هرگونه نگاه‌های سیاسی و فقط بر اساس معیارهای خودش انتخاب‌هایش را انجام دهد و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد. جشنواره کن در‌هر دو بخش بازار و مسابقه با استفاده از نظرات هنرمندان برجسته جهانی اداره می شود.
وی همچنین درباره طراحی جشنواره کن برای سریال سازی در جهان اظهار داشت:هنوز این اتفاق در جشنواره کن نیفتاده است و جشنواره صرفا به فیلم‌های سینمایی می‌پردازد، البته فکر می‌کنم بازارهایی مختص برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی وجود دارد. امیدوارم در آینده بخشی در بازار کن در مورد سریال‌های تلویزیونی افتتاح شود.
چطور می‌توانیم فیلم‌های کوتاه داخلی ایران را در شبکه‌های معتبر جهانی آپلود کنیم و بازاریاب خوبی برای پخش فیلم‌های کوتاه پیدا کنیم سوال دیگری بود که مطرح شد و مدیر بازار کن نیز درباره آن گفت: پلت فرم یا ساختار خاصی وجود ندارد برای اینکه یک شخص یا گروهی را برای فیلم خاصی انتخاب کنید. این وظیفه به عهده خود شماست که ببینید در قالب فیلم شما چه شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند و تا به حال چقدر توانستند موفق باشند. این تشخیص شماست و باید با ارتباط‌هایی که در جشنواره‌های مختلف برقرار می‌کنید بتوانید بهترین افراد را انتخاب کنید. در مورد دسترسی به پخش کننده‌ها و سایت‌های بزرگ جهانی فیلم‌سازی هم باید در هر بخش ثبت‌نام و رزومه ارائه کنید و یا اثر خود را در جشنواره‌های مختلف شرکت دهید تا توسط این کمپانی‌ها دیده و یا خریداری شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه فیلم‌هایی بازار بهتری در حوزه سینمای کودک دارد و می توانند موفق باشند گفت: امروزه فیلم‌های انیمیشن در حوزه کودک و نوجوان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و حتی بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی بخش جداگانه‌ای را برای انیمیشن در نظر می‌گیرند. کیفیت و تکنولوژی در حوزه انیمیشن بسیار مورد توجه پخش‌کنندگان و کمپانی‌ها است و هرچقدر بتوانید فیلم به روزتری را تولید کنید بازار بزرگ‌تر و جهانی‌تری را تصاحب خواهید کرد.