در نشست چگونه انیمیشن کوتاه بسازیم مطرح شد:

نقاشی برای انیمیشن‌سازی تاثیرگذار است/ انیمیشن همراه با انسان متولد شد

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست چگونه انیمیشن کوتاه بسازیم در چهارمین روز از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور الکساندر آتانه در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان برگزار شد.
الکساندر آتانه در ابتدای این‌ نشست که با حضور علاقه‌مندان انیمشن‌سازی در حوزه کوک و نوجوان برگزار شد، گفت: من در فرانسه زندگی می‌کنم و در دو دوره قبل توانستم جایزه بهترین انیمیشن جشنواره اصفهان را برنده شوم.
وی درباره حضور مجددش در این دوره از جشنواره اظهار کرد: مدیران جشنواره از من خواستند امسال که فیلمی برای رقابت در جشنواره ندارم، باز هم به اصفهان بیایم و ورکشاپی برای علاقه‌مندان به این‌ حوزه برگزار کنم.
این انیمیشن ساز فرانسوی همچنین درباره آموختن این حرفه و ورود به آن عنوان کرد: انیمیشن‌سازی یک کار چند بعدی است و نیاز دارد که شما حداقل‌هایی را درباره تکنولوژی، ابزار سینمایی به روز، دانش و مهارت کارگردانی انیمیشن بدانید. انیمشین یک پیشینه بسیار طولانی دارد و به زمانی برمی‌گردد که انسان‌های اولیه بر روی دیوارهای غار نقاشی حیوانات را می‌کشیدند و خیلی از آن‌ها هنوز هم باقی مانده است. پس از همین موضوع متوجه می‌شویم که پایه انیمیشن نقاشی است. من خودم همیشه یک دفتر در دست دارم و هرچیزی که احساس می‌کنم می‌توانم آن را نقاشی کنم بی درنگ به سراغ آن می روم.
وی درباره ارتباط سینما و انیمشن تصریح کرد: انیمیشن یعنی حرکت تصویرها و نقاشی‌ها، سینما و فیلم هم چیزی جز این‌ نیست. کتابچه‌ای به اسم فیدبوک وجود دارد که پر از نقاشی با فریم‌های پشت سر هم هستند و شما می‌توانید با همین نقاشی‌ها یک انیمیشن دستی تولید کنید. با این توضیحات می‌توانید تصور کنید برای یک فیلم انیمیشن چقدر نقاشی لازم است. من برای فیلم اولم تقریبا ده هزار نقاشی کشیدم که مورد استفاده قرار گرفت.
این کارگردان انیمیشن همچنین درباره تجربه‌های شخصی خود در اوایل ورود به حوزه انیمیشن گفت: من خودم با فیدبوک‌ها در دوران کودکی شروع به کار و ساختن آن‌ها کردم و همین آغاز راه من برای انیمیشن‌سازی برای کودکان بود. اگر شما ذهن باز و قوی داشته باشید انیمیشن‌سازی یک‌ کار بسیار ‌لذت‌بخش است. حتی می‌توانم این را بگویم که انیمیشن‌سازی می‌تواند ذهن شما را در هر زمینه دیگر هم پرورش دهد.
الکساندر آتانه درباره شروع یک ایده برای ساخت انیمیشن و پرداختن به آن تا وقتی به مرحله ساخت برسد، توضیح داد: برای ساخت و ایده اولیه انیمیشن لازم نیست که حتما یک موجود زنده سوژه اصلی شما باشد. دنیای انیمیشن‌سازی بسیار گسترده‌تر از آن است که بخواهید تصور کنید و حتی می‌توانید به بسیاری از اشیا برای شروع یک ایده انیمیشن فکر کنید، اما نکته مهم داستان انیمیشن است. شما باید تمام زمان خود را پس ایده اولیه صرف داستان انیمیشن خود کنید.
وی ادامه داد: توصیه من به شما این‌است که در اول کار فقط طرح بکشید و نقاشی کنید. همین‌ آزمون و خطا به شما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را بیدار کنید تا به کمک شما بیاید. این موضوع هم تابع احساسات شما است و اجازه بدید احساسات شما کمک‌تان ‌کند تا در مسیر درستی قرار بگیرید. احساس و خلاقیت می‌توانند شما را به نگاه‌هایی در ذهنتان برسانند که هرگز هیچ کسی تا به حال به آن‌ها فکر هم نکرده است.
در ادامه این‌ نشست آتانه با نمایش دو انیمیشن، ساخته خود به نکات ساخت آن‌ها و مدت زمان صرف شده برای هر بخش پرداخت و توضیح داد که چندین سال برای هر بخش فیلم‌ خود زمان گذاشته است.