تحلیلی بر فیلم گنج یرماک (محصول روسیه)؛

هیچ گنجی بزرگ‌تر از عشق نیست

مریم چه کوفی – نویسنده و کارگردان

 

آغاز این فیلم “opening” فوق العاده زیبایی دارد. درست همان‌گونه که آغاز یک فیلم باید به بیننده کمک کند برای ورود به چگونگی ژانر فیلم و پذیرش آن، آماده باشد. این فیلم مخاطبین خود را در سفری پُر ماجرا با موسیقی دلنشین و رنگ‌های شاد به خوبی برای اکتشاف “یک گنج بزرگ”همراهی می‌کند.

اکثر داستان‌های کودک دارای عناصر ساختاری یا مراحل مشترکی هستند که در تمام اسطوره‌ها، قصه‌های پریان، رویاها و فیلم‌های سراسر جهان یافت می‌شوند. این فیلم با ساختار الگوی سفر قهرمان شکل می‌گیرد. یک سفر عاطفی و روان شناختی که کاراکتر در واکنش به مراحل پیش رو، رشدی که در طی این سفر از سر می‌گذارند را آشکار می‌کند. قهرمان ما در دنیایی عادی سفر خود را آغاز می‌کند و همین نکته باعث می‌شود کودک با شخصیت فیلم به خوبی هم‌زاد پنداری کند. دختر و پسر با خصایص و نقایص منحصر به فردِ خود شخصیتی ملموس را خلق می‌کنند .

آنچه این فیلم را در بین دیگر فیلم‌های کودک برجسته‌تر می‌کند، نکات مهم تربیتی در زیر لایه‌های این فیلم است؛ دو کودک که با بر هم زدن دنیای خود حرکت می‌کنند، چالش و جستجویی را پیش می‌کشند و با خطراتی که در سر راه‌شان قرار می‌گیرد دست و پنجه نرم می‌کنند و عبور میکند از آستانه با آزمون‌ها، با متحدان و دشمنان روبرو می‌شود و قوانین دنیای ویژه را فرا می‌گیرد و در طی این مسیر به تعادل می‌رسند و دنیای اَمن خود را در آغوشِ پدر و مادر خود پیدا می‌کنند .

هنگامی که قهرمان از مشکلاتِ خود جان سالم به در می‌برد و از نقطه اوج و حل و فصل کشمکش نجات پیدا می‌کند، حالا باید پاداشی را به دست بیاورد؛ این پاداش همان “گنج” است.

کودک با طنز این فیلم می‌خندد و از اتفاقاتِ آن درس می‌گیرد و در پایان فیلم گرانبهاترین گنج را که با آگاهی کسب کرده به خانه می‌برد.