در کارگاه استارت‌آپ در سینما مطرح شد:

فرصت‌هایی برای گسترش ارتباطات و اطلاعات

مصطفی زمانی‌نژاد: نکته مهم برای ایجاد فضای کسب و کار در حوزه سینما این است که مردم چقدر این موضوع را درک و از آن استقبال می‌کنند.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه «استارت‌آپ در سینما» توسط مصطفی نظری‌زاده، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل «بچه‌های پرواز» در سالن عالی قاپو سینما ساحل برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه یک روزه با حضور پرشور جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به فیلمسازی برگزار شد، محمدعلی زاهدی، کارآفرین، به مفهوم واژه استارت‌آپ پرداخت و گفت: استارت‌آپ واژه‌ای است که مفهوم درستی دارد اما در جایگاه مناسبی به کار برده نمی‌شود. «استارت‌آپ در سینما» یک واژه اشتباه است، ولی کسب و کارهای نو و دیجیتال در سینما کاملا امکان پذیر است.
او ادامه داد: تعریف استارت‌آپ را به طور کلی می‌توان اینگونه عنوان کرد، استارت‌آپ سازمانی است که شکل گرفته تا در جست‌وجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاس‌پذیر باشد.
زاهدی افزود: استارت‌آپ یک مرحله از عمر یک کسب و کار جدید است که سریعا باید از آن گذر کرد زیرا این ایده باید ثبت و به قطعیت نزدیک شود. استارت‌آپ‌ها قابل تکرار هستند و می‌توان از آن در شرایط مکانی و زمانی مختلف استفاده کرد.
این کارآفرین ادامه داد: ارزش آفرینى در حوزه رسانه در اصل مهم‌ترین بحثی است که امروز به آن می‌پردازیم. تولید محتواى سفارشى یکى از کارهایى است که مى‌توان در این زمینه انجام داد. یکى دیگر از کارهایى که در این زمینه مى‌توان به آن پرداخت طراحى ایونت است، ایونت‌ها می‌توانند داستان‌گونه باشند و یک داستان را روایت کنند. اگر توجه کرده باشید عموم مردم از مسئله‌ای استقبال می‌کنند که داستان داشته باشد و یک اتفاق را روایت کند.
زاهدی همچنین گفت: بعضی از ایده‌ها از تکنولوژی حاصل می‌شوند و بعضی دیگر از روندهایی حاصل می‌شوند که در جامعه ایجاد شده و رونق دارند. مثلا استفاده از فضای مجازی یا کافی‌شاپ‌ها در جامعه جا افتاده و اکثر مردم جامعه از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی با معرفی یک استارت‌آپ در ایران ادامه داد: یکی از بهترین استارت‌آپرها در ایران محمدرضا ابوالحسنی، تهیه‌کننده انیمیشن «دیرین دیرین» است. او یک روز تصمیم گرفت ده نفر از بهترین انیماتورهای شرکتش را جمع کند و از آن‌ها خواست انیمیشنی تولید کنند که مخاطب آن مردم عامه باشد.
در ادامه کارگاه، مصطفی نظری‌زاده در تعریف دو واژه استارت‌آپ و سینما در کنار هم گفت: در سینما می‌شود فضایی شبه کارآفرینی ایجاد کرد. نکته مهم برای ایجاد اینگونه فضاها در حوزه سینما این است که مردم چقدر این موضوع را درک و از آن استقبال می‌کنند.
وی ادامه داد: این فضا را در سینما می‌توان با تشکیل تیم‌های فیلم‌نامه‌نویسی ایجاد کرد، یک ایده کوچک را می‌توان در یک جمع چند نفره عنوان کرد و به این ایده پر و بال داد. در این صورت فرصتی ایجاد می‌شود که طی آن، شرکت‌‌کنندگان بتوانند به ارتباط خود با دیگران توسعه دهند و اطلاعاتشان را رد و بدل کنند.
نظری‌زاد افزود: اگر توجه کرده باشید هیچ کار خوبی از سمت یک نفر انجام نمی‌شود. بهترین کارها نتیجه یک کار تیمی است و از آنجایی که سینماگرها و هنرمندان می‌خواهند ایده‌هایشان را برای خودشان نگه دارند و آن را با بقیه درمیان نگذارند به این اتفاق تن نمی‌دهند، اما این اتفاق فقط منجر به ضعف در فیلم‌سازی می‌شود و ممکن است هیچ‌وقت نتوان ایده‌های نو ایجاد کرد و به نتیجه‌‌های خوب در حوزه فیلم‌سازی رسید.
این کارگردان ادامه داد: سینما تیکت یک نمونه استارت‌آپ در زمینه سینما و سایت تیوال از یک نمونه قوی استارت‌آپ در زمینه تئاتر است. سینما تیکت و تیوال با تبلیغات گسترده‌ای که در بین عموم و در فضای مجازی دارند، توانستند سالن‌دارهای سینما و تئاتر را به خود جذب کند و علاوه بر کسب درآمد، بستری ایجاد کردند تا فروش بلیط تئاتر و سینما هم توسعه داده شود و به این صنعت رونق داد.