بزرگ داشتی بر قامت پیشکسوتان

دنیای کودکی برای همه رنگ و بویی خاص دارد. رنگ یخمک های تابستان، بوی کتاب داستان های قدیمی و ساعت جمع شدن دور تلوزیون برای تماشای برنامه‌های کودک برای همه آشنا است، اما امروز کودکان دیروز برای دوتن کسانی که باعث ایجاد این خاطرات مشترک میان کودکان شده اند، در جوار جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم بزرگ داشت برگزار کردند. مریم سعادت و مهین جواهری.

آفرین عدیلی_ در اولین روز شهریور ماه داوران، خبرنگاران و هنرمندان در محفل بزرگداشت این دو بانوی گرانقدر ایرانی، گرد هم می‌آیند. بانوانی که به گفته‌ی علیرضا تابش، دبیر جشنواره‌ی سی‌ودوم زندگی خود را وقف سینمای کودک و نوجوان و هنرهای نمایشی کردند، هر دو عشق به ایران دارند و این عشق، در آثارشان مشهود است.

تابش در ادامه گفت: اکنون در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی پیش آمد تا هنرمندانی که تجربه کمتری دارند و نهالان عرصه‌ی هنر از درخت تجربه‌ی این بزرگواران میوه‌ای بچینند، آن‌ها را بشناسند و قدردان لحظاتی باشند که این دو برای وسیع‌تر کردن دایره‌ی سینمای کودک ایران، خون دل‌ها خوردند.

در ادامه حامد جعفری، درباره این دو هنرمند گفت:هنرمندانی که با تولید آثاری ارزشمند در گذشته راه را برای هنرمندان امروز و هنر فردا، باز کردند. بدون فعالیت این بزرگان بسیاری از آثار امروز ساخته نمی‌شدند. در اصل وجود انسان‌هایی مثل مریم سعادت و مهین جواهری پایه‌های خانه‌ی هنر را محکم می‌کند.

شب هنگام، خورشید آسمان ما را وداع گفت، بچه‌های عروسکی  و کودک ۶ ساله‌ی قصه‌ی ما به سوی خانه دویدند و دویدند و جلوی تلویزیون به تماشای بزبزقندی نشستند.