اشکان رهگذر: طرح «مدرسه – سینما» به اکران گسترده‌تر فیلم‌های کودک کمک می‌کند

کارگردان انیمیشن”آخرین داستان” می‌گوید مصوبه جدید شورای عالی اکران در ارتقای سینمای کودک مفید است.
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن”آخرین داستان” که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین، درخصوص وضعیت شرایط اکران این روزهای سینما کودک، گفت: مصوبه جدید شورای عالی اکران که برابر با آن هر سرگروه سینمایی، در هر سال، موظف به اکران حداقل یک فیلم کودک خواهد بود، خیلی خوب است. طرح “مدرسه – سینما” هم در صورت اجرایی شدن برای اکران گسترده‌تر فیلم‌های کودک کمک کننده است.
وی در ادامه با اشاره به جنبه کیفی آثار سینمای کودک بیان کرد: باید حواسمان به کیفیت فیلم‌های کودکی که اکران می‌شود هم باشد، نباید با کیفیت و استاندارد پایین این آثار را ارائه کنیم و باید جوری فیلم بسازیم که مخاطبان ما از شش تا شصت سال باشند و همه اعضای خانواده از تماشای فیلم، لذت ببرند در واقع، باید در این حوزه با دغدغه بیشتری کار کنیم.
رهگذر درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: جشنواره کودک امکان دیده شدن فیلم‌های کودک را فراهم می‌آورد و در حال حاضر که حوزه فیلم کودک خیلی سود‌آور نیست، وجود این جشنواره باعث می‌شود که فیلم‌های کودک برای تعداد زیادی از بچه‌ها به نمایش در بیاید و این خیلی خوب است و امیدوارم که همچنان پرقدرت به کار خود ادامه دهد.
این کارگردان همچنین درخصوص بخش بین‌الملل جشنواره، بیان کرد: این بخش فرصت خوبی برای تعامل است و این امکان را هم برای بچه‌ها فراهم می‌کند که در سینما به تماشاى فیلم‌های کودک خارجی بنشینند و لذت ببرند.
این فیلمساز، درباره اثر تربیتی فیلم‌های کودک و میزان تاثیرگذاری این فیلم‌ها، گفت: فیلم‌های کودک اثر تربیتی زیادی بر کودکان دارند به این دلیل که بچه‌ها قدرت تأثیرپذیری زیادی دارند و همه چیز را جذب می‌کنند و به خاطر می‌سپارند.
وی ادامه داد: یکی از عناصری که کودک به آن توجه زیادی می‌کند، عنصر سرگرمی است که یکی از کانال‌های آن فیلم و انیمیشن کودک است. وقتی کودک به این بخش توجه می‌کند با تأثیرپذیری زیادی که دارد، به تمامی نکات فیلم توجه می‌کند و تأثیر می‌گیرد.
این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: ابتدا باید خودمان از مسائل فرهنگی و تربیتی شناخت پیدا کنیم و در مرحله بعدی، هنگام ساخت فیلم، از این مفاهیم به صورت غیرمستقیم استفاده کنیم تا مفاهیم بسیار ظریف منتقل شود، این نکته مهمی است که حواسمان به ظرافت انتقال باشد و با استفاده از زیرمتن‌ها این کار را انجام دهیم، چراکه کودک باهوش است و با قدرت گیرایی بالایی که دارد، ممکن است دست فیلمساز را بخواند و فیلم را مورد تمسخر قرار دهد و این اتفاق کار کارگردانان بعدی را هم سخت می‌کند.
کارگردان انیمیشن “آخرین داستان” تاکید کرد: هدف اولیه باید سرگرم کردن بچه‌ها باشد و کودکان باید با سرگرمی جذب فیلم شوند، چرا که بچه‌ها در سینما دنبال یادگیری نیستند و می‌خواهند فیلمی ببینند که سرگرم کننده و جالب باشد.
وی در خصوص این که چطور فیلمساز می‌تواند به زبان کودکان نزدیک شود، گفت: هر کس خودش، سخت‌ترین قاضی برای خودش است، هر فیلمساز باید از خود بپرسد که آیا من برای این فیلم، حاضر می‌شوم پول بلیت سینما و بعدش هم‌ پول شام در رستوران را بدهم یا خیر، این‌گونه می‌تواند از کار خود ارزیابی داشته باشد و در مرحله بعد باید از اهالی با تجربه این عرصه کمک گرفت و در آخر هم می‌توان برای فیلم، اکران‌های محدود در نظر گرفت و از بازخوردهای فیلم، مطلع شد.