حسین شیخ‌الاسلامی:

«وب‌سری» به عنوان یک بخش مثبت نیاز به پشتوانه دارد / باید میان «سینما» و «وب‌سری» آشتی برقرار کنیم

تاسیس بخش «وب‌سری» توسط دبیر جشنواره که منطبق با سیاست‌های جدید ایشان در حوزه نگاه کسب و کاری به صنعت سینما است نکته‌ای مثبت است که نیازمند پشتوانه نظری و زیر ساختی است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، حسین شیخ‌الاسلامی نویسنده، پژوهشگر و مدیر بخش «وب‌سری» جشنواره فیلم کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد اطلاع‌رسانی درباره بخش «وب‌سری» که در این دوره از جشنواره اولین تجربه حضور را پشت سر می‌گذارد، گفت: وب سری‌ها مهمترین جزء جدیدی هستند که وارد صنعت سینما شدند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از جذب و نگهداری مخاطب در سالن‌های سینما بر عهده وب سری‌هاست. بنابراین اگر یک جشنواره سینمایی بخواهد جشنواره‌ای کامل در حوزه کودک و نوجوان باشد، نمی‌تواند به فضای وب‌سری‌ها بی‌تفاوت باشد.
وی ادامه داد: شکل مصرف فرهنگی کودک و نوجوان در ایران با توجه به آماری که وجود دارد ما را بیشتر متقاعد می‌کند که به وب‌ سری‌ها نگاه جدی‌تری بیاندازیم. امروزه در دنیای سرگرمی حوزه مستقلی به نام سینما نداریم، در دنیا سینما را بخشی از صنعت گسترده تصویر می‌دانند. در واقع هر اثر سینمایی بخشی از یک منظومه تصویری شمرده می‌شود که همه آنها با هم بررسی می‌شوند و مورد بحث قرار می‌گیرند.
شیخ‌الاسلامی افزود: این منظومه تصویری که ما اسمش را صنعت تصویر می‌گذاریم، فراتر از اثر سینمایی است و طیفی از کمیک، کمیک موشن، وب‌سری‌ها و تریلر که در فضای مجازی قرار می‌گیرند را در بر می‌گیرد. با این اوصاف جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اگر بخواهد خودش را با شرایط روز منطبق کند، باید دست کم اجزای جدید این صنعت را که در کنار سینما قرار گرفتند به رسمیت بشناسد.
وی با اشاره به سهم فروش آثار کودک در مقایسه با فروش کل سینمای ایران گفت: در حالی آثار سینمایی‌مان در حوزه کودک و نوجوان بخش نسبتا کوچکی از فروش کلی سینمای ایران را تشکیل می‌دهد که کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مهمترین کاربرها و پرحضورترین کاربران در کشورمان هستند.
این نویسنده افزود: طبق برخی آمار بالای سی درصد و بر اساس آمار دیگر بالای پنجاه درصد از ترافیک اینترنت ایران را کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند و مهمترین گونه استفاده آنها نیز ویدئو است. بنابراین در حالی که ما سینمایی داریم که به نظر می‌آید با بحران مخاطب رو به روست، اما در حوزه فضای مجازی کودکان و نوجوانانی داریم که به شدت تشنه تصویر و محتوای تصویری هستند. بر این اساس ضروری است که در این میان آشتی برقرار کنیم که هم سینما بتواند غنایش را به وب‌سری‌ها منتقل کند و هم وب سری‌ها بتوانند بخشی از توانایی را که در جذب مخاطب به دوش می‌کشند به سینما بسپارند و یک تعادلی میان صنعت تصویر در فضای مجازی و صنعت تصویر در سینما برقرار شود.
شیخ‌الاسلامی تاسیس بخش «وب سری» در این دوره را نکته‌ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاسیس این بخش توسط دبیر جشنواره که منطبق با سیاست‌های جدید ایشان در حوزه نگاه کسب و کاری به صنعت سینما است نکته‌ای مثبت است که نیازمند پشتوانه نظری و زیر ساختی است.
وی درباره رونق وب‌سری‌ها و توجه به این بخش نیز بیان کرد: ما تعداد زیادی وب سری نداریم و وب‌سری‌ها و ویدئوهای اختصاصی برای کودکان ساخته نشده است و کودکان معمولا از ویدئوها و وب‌سری‌های بزرگسال یا آثار خارجی تغذیه می‌کنند. اما در یک سال اخیر اتفاق‌هایی در کشور ما افتاده که به فضای وب سری رونق داده است و صاحبان سرمایه و هنرمندان جدی‌تر به فضای وی او دی‌ها (VOD) و سریال‌های اینترنتی فکر می‌کنند.
مدیر بخش «وب‌سری» سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دو معیار را اولویت انتخاب آثار برای این بخش اعلام کرد و گفت: ما امیدواریم با استفاده از دو ملاک کیفیت هنری کارها و استراتژی کسب و کاری وب سری‌ها بتوانیم مجموعه خوبی از وب سری‌های موجود را انتخاب کنیم. این نکته را هم در نظر بگیریم که بعضی‌ از این وب‌سری‌ها در حال پخش‌اند و برخی از آنها هم هنوز پخش نشدند، اما نمونه سازی شدند و در جشنواره شرکت می‌کنند.
وی همچنین گفت: همچنین داوری و اهدای جوایز نیز بر اساس این دو معیار صورت خواهد گرفت. معیاری که باید درباره سینما هم وجود داشته باشد. سینما هم بدون نگاه کسب و کار تا ابد وابسته به دولت می‌ماند، بنابراین نگاه کسب و کاری نگاهی است که باید یک روزی به فضای سینمای ایران تزریق شود و من خیلی خوشحالم که مجموعه بنیاد سینمایی فارابی و شخص دبیر جشنواره و مدیرعامل فارابی، این مساله را جزو اولویت‌هایشان قرار دادند؛ چون این اتفاق در نهایت سینمای ایران را مستقل خواهد کرد.
شیخ‌الاسلامی در پایان نیز این نکته را یادآور شد که متقاضیان تا ۲۵ تیر فرصت دارند آثار خود در این بخش را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.