در کارگاه «جلوه‌های بصری در سینمای کودک» مطرح شد:

نبود جلوه‌های بصری فیلمسازی را محدود می‌کند

امیررضا معتمدی معتقد است که جلوه‌های ویژه بصری یک تخصص میان رشته‌ای است که نبودش باعث محدودیت فیلمسازی می‌شود.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه جلوه‌های بصری (VFX) در سینمای کودک با حضور امیررضا معتمدی، مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم های «محمد رسول الله» و «مزار شریف» امروز یکشنبه سوم شهریور برگزار شد.

امیررضا معتمدی در ابتدای این کارگاه گفت: نور باعث دیده شدن اشیا می‌شود، ولی نور ذاتا قابل دیدن نیست، بلکه انعکاس آن در اشیا دیده می‌شود‌. رنگ‌هایی که می‌بینیم، تفسیر مغز ما از فرکانس‌های مختلف نور است. ما رنگ‌ها را براساس قراردادها به یک شکل و شبیه به هم درک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: احساس انسان‌های مختلف از رنگ‌ها یکی نیست. ضمن این که با نگاه کردن به آسمان‌های دوردست، در واقع به گذشته نگاه می‌کنیم. فیلم از جنس واقعیت است، نه حقیقت و به همین دلیل با برداشت‌های مغزی، آن را درک می‌کنیم. فیلمساز برای القای چیزی به مخاطب، باید از سد منطقی ذهن او عبور کند.

معتمدی ادامه داد: هر گونه دستکاری هدفمند بر فرم یا محتوای پلان، بعد از مرحله فیلمبرداری به منظور ارتقای کمی یا کیفی محتوای پلان را جلوه‌های بصری می گویند.

وی گفت: جلوه‌های بصری، تخصص میان رشته‌ای بین‌ انیمیشن و سینماست و با علوم رایانه و هنرهای دیجیتال رابطه دارد. جلوه‌های ویژه، زمان فیلمبرداری انجام می‌شود و جلوه‌های بصری در مرحله پس تولید با کامپیوتر انجام می‌شود.

این سینماگر با اشاره به تقسیم‌بندی جلوه‌های بصری، توضیح داد: جلوه‌های بصری به دو دسته از نظر فیلمساز و از نظر مخاطب تقسیم می‌شوند. در نوع نخست، اصلاح رنگ، کامپوزیشن یا نوعی انیمیشن انجام می‌شود و در نوع دوم هم به جلوه‌های بصری محسوس و نامحسوس می‌پردازیم.

معتمدی گفت: اصل مطلق در جلوه‌های بصری، متقاعد کردن مخاطب است. جلوه‌های بصری در سه مرحله کاربرد دارند، مرحله پس تولید برای اصلاح نماها، مرحله فیلمبرداری برای عبور از محدودیت‌های تولید و مرحله ایده‌پردازی فیلم برای عبور از رئالیسم مطلق.

وی افزود: استفاده نکردن از جلوه‌های بصری باعث می‌شود تجربه‌های فیلمسازی، محدود و دور از خیال پردازی باشد. سینما دچار شخصی سازی و امکان کارهای گروهی سلب شود.

معتمدی با اشاره به تغییرات در جلوه‌های بصری، بیان کرد: فیلمساز باید یک قدم از مخاطب جلوتر باشد تا او را جذب کند و نباید از فهم مخاطب بسیار بالاتر یا پایین‌تر فیلم بسازد. سرعت تغییرات در جلوه‌های بصری آن قدر زیاد است که کتاب یا رشته دانشگاهی خاصی برای آن وجود ندارد.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور به دبیری علیرضا تابش در اصفهان برگزار می شود.