در کارگاه استراتژی‌های نقد در سینما مطرح شد:

نقدهای تخصصی سینما جای خودشان را به اخبار زرد داده‌اند

برخی شبکه‌های خصوصی دیگر تمایلی برای پرداخت هزینه نقد نیستند و این قسمت جای خودش را به اخبار زرد رسانه‌ها داده است.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه استراتژی‌های نقد در سینما با حضور کاترینا دوکورن منتقد برجسته سینما از کشور آلمان در ششمین روز از جشنواره در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان برگزار شد.
کاترینا دوکورن در ابتدای این نشست با اشاره به چالش‌های دنیای منتقدان در عصر جدید گفت: اینترنت بسیاری از بازارهای نقد فیلم را از بین‌ برد و بسیاری از همکاران من‌ را بیکار کرد. البته پس از مدتی بابت اینکه می‌توانستیم‌ دسترسی‌های بالاتری‌ داشته باشیم و نوشته‌های همکاران‌مان را مطالعه کنیم خیلی خوشحال بودیم. شرکت‌های بزرگ‌ مانند گوگل حاضر نیستند حق کپی رایت را کامل رعایت کنند و صنف‌های ما در اروپا نقش مشخصی را برای حقوق ما‌ منتقدین قائل نیستند. همچنین دولت‌های اروپایی با اینکه چندین بار قوانین کپی رایت را در اتحادیه اروپا تغییر داده‌اند اما حاضر نیستند که درباره حقوق منتقدین هم کاری را انجام ‌دهند.
وی ادامه داد: پس با توجه به این‌ موضوع، بحث نشر در میان منتقدین بسیار مهم است. برخی شبکه‌های خصوصی هم‌ دیگر تمایلی برای پرداخت هزینه نقد نیستند و این قسمت جای خودش را به اخبار زرد رسانه‌ها داده است. به طور مثال جشنواره برلین بیش از اینکه بخواهد به فیلم‌ها بپردازد به اخبار حاشیه‌ای اهمیت‌ می‌دهد. بعضی نشریات هم که هنوز با دستمزدهای ۲۵ سال پیش درخواست کار ژورنالیستی دارند و این روند هر سال هم بدتر می‌شود.
این منتقد سینما که در نشریات سینمایی اروپایی نیز فعالیت می‌کند، در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: در سال ۱۹۹۰ سیصد فیلم در آلمان نمایش داده شد که فقط ۵۰ فیلم آلمانی بودند. اما امروز‌کمی‌ شرایط بهتر شده است و از بین هشتصد فیلم اکران شده در سال حدود دویست و پنجاه فیلم آلمانی هستند.
وی با بیان اینکه رویکرد رسانه‌ها چه در آلمان و چه در جهان بسیار سطحی شده است، افزود: سال گذشته یک فیلم بسیار زیبای آلمانی در جشنواره برلین به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان هم مواجه شد اما در همان جشنواره علیرغم میل خودمان به ما گفتند درباره فیلم‌‌های «روزی روزگاری هالیوود» و «اسباب بازی‌های ۴» بنویسید. بعدها فضایی هم که به این فیلم برای نمایش تعلق گرفت بسیار کوچک بود.
کاترینا دوکورن همچنین درباره آشنایی با سینمای ایران گفت: هر سال حدود پنج فیلم از ایران در آلمان داریم و همه انتظار خیلی بالایی از سینمای ایران دارند. سینمای ایران همیشه جزو شرکت‌کنندگان برگزیده در جشنواره برلین و جشنواره دیگر آلمان بوده است و من بسیاری از کارگردانان و هنرمندان شما را از نزدیک می‌شناسم.
وی همچنین تصریح کرد: کشور آلمان یکی از بزرگترین بازارهای فیلم در اروپا را در اختیار داشت اما حالا جای خودش را به کشور روسیه داده است. پانزده سال پیش شرایط خیلی متفاوت بود و روزنامه‌ها به سراغ افراد هنری‌تری می‌رفتند اما امروزه فقط پوشش فیلم‌ها محدود به افراد و چهره‌های مشهور شده است. آلمان هر سال ۳۵۰‌میلیون یورو خرج ساخت فیلم می‌کند. نسل‌ها در دنیا عوض شده است و این اتفاق در آلمان نیز کاملا مشهود است. به طور مثال هم نسل‌های پسر من به دنبال نقدهای جدی و برجسته فیلم نیستند و فقط به چند خبر حاشیه‌ای برای انتخاب یک فیلم برای سینما رفتن بسنده می‌کنند.
منتقد آلمانی کارگاه استراتژی نقد در سینما در پایان درباره زمان درست خواندن نقد فیلم یادآور شد: بستگی‌ به منتقد دارد که شما نقدش را درباره فیلم می‌‌خوانید، من خودم همیشه سعی می‌کنم فیلم را از زوایای مختلف برای مخاطب تشریح کنم. بعضی وقت‌ها ما به عنوان ژورنالیست بخش‌هایی از فیلم را ناگزیر لو می‌دهیم. پس درباره زمان درست خواندن نقد می‌توانم بگویم اساسا به شخصی بستگی دارد که شما یه سراغ نقدش می‌روید.