در پنل تولید مشترک ایران مطرح شد:

تولید مشترک به بررسی قوانین کشورها نیاز دارد

نماینده بنیاد سینمایی فارابی گفت: برای ورود به تولید مشترک باید قوانین کشورها را بشناسیم و مزایای فرهنگی و سوژه ها را بررسی کنیم.

آتاناز حلال زاده– پنل تولید مشترک ایران صبح یک شنبه سوم شهریورماه در کتابخانه مرکزی، با حضور مصطفی احمدی و علیرضا شجاع‌ نوری برگزار شد.

نماینده بنیاد سینمایی فارابی در این نشست اظهار کرد: لازم است همگی بر این مبنا توافق کنیم که تولید مشترک را بر اساس سود حاصل از آن بشناسیم و از نگرش سطحی و سیاسی دوری کنیم. وقت آن است که سینمای ایران روند اعتماد سازی جهت تولید تمام یا بخشی از تولیدات سینمای جهان را پیش بگیرد.

وی افزود: به سرمایه گزاران بخش دولتی توصیه می کنیم که روی پروژه های صد درصد تجاری تمرکز نکنند و ریسک سرمایه گزاری را پایین بیاورند.

احمدی با تاکید بر اینکه تعداد بیشتر منابع، فیلم را از مشکلات احتمالی ایمن نگاه می دارد، گفت: برای جذب سرمایه و استعدادهای خارج از کشور لازم است مسیر پرپیچ و خمی را طی کنیم تا به نتیجه برسیم. ایران کشوری پهناور، با اقلیم زیستی و تنوع گوناگون است. بافت های متنوع و گستره وسیع کویری، جنگل ها، سواحل، دریاها، کوهستان ها و جاده ها در ایران، امکان ساخت فیلم را برای فیلم سازان مهیا می کنند.

وی اضافه کرد: مکان های تاریخی، امکان ساخت آثار تاریخی را فراهم می کنند. اقوام مختلف ایران، با گویش و لباس های مختص خود و داستان ها و شکل زندگی منحصر به فرد، کنند امکان همکاری مشترک به خصوص با کشور های همسایه را فراهم می کنند.

احمدی، در ارتباط با مسیر تولید محصول مشترک گفت: برای اینکه وارد تولید مشترک بشویم، باید قوانین کشورها را بشناسیم و بدانیم طرفین، چه مزایای فرهنگی و سوژه هایی را دنبال می کنند. در بنیاد فارابی، راهنمایی تحت عنوان راهنمای برنامه تولید مشترک وجود دارد که براساس آن با کشور های دیگر همکاری صورت می گیرد.