تحلیلی بر فیلم لوئیز و لوکا - مأموریت ماه (محصول نروژ)؛

از ماه تا زمین تنها یک دل فاصله است

سعیده شادمان – فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک 

 

داستان در مورد مردی ست به نام “اَلفی” که به همراه دو کودک دیگر به نام های “لوئیس” و “لوکا” ایفای نقش می کند . اَلفی اهل نروژ است و مخترع. از جمله وسیله‌هایی که ساخته، قهوه ساز است که سرعت بالای آن در ساخت قهوه توجه بیننده را جذب خود می کند و از دیگر وسیله‌های اختراعی او موشکی‌ است که برای بار دوم آن را می‌سازد و توسط لوییس به کره‌ی ماه پرتاب می‌شود و …

 

لوییس یک کلاغ زاغی است و لوکا جوجه تیغی

کاراکترها، فضاها و آکسسوار همه به صورت انیمیشن و عروسکی هستند و سازنده‌ی آنها تا جایی که توانسته آنها را شبیه به واقعیت ساخته و جزئیات را در ساخت آن‌ها رعایت کرده است؛ این نیز جزو عواملی است که توجه بینندگان را به خود جلب خواهد کرد .

وقتی پای سینما و فیلم های کودک و نوجوان به میان می‌آید، انتظار می‌رود که فیلم‌هایی به نمایش درآیند که توجه بینندگان مخصوصا کودکان را به خود جلب کند. فیلم مأموریت ماه از جمله فیلم‌هایی است که با وجود ریتم ملایمی که در روند نمایش داستان دارد و با اینکه فیلمی است که هیچ قسمت ریتمیک و آهنگین ندارد اما کماکان می‌تواند توجه کودکان را به خود جلب کند چرا که فیلم صحنه‌هایی از زمین و ماه را نشان می‌دهد که برای بینندگان مخصوصا کودکان بسیار جذاب است و با دنیایی متفاوت آشنا می‌شوند و می‌توانند اطلاعاتی جدید نسبت به کره‌ای دیگر که تا به حال ندیده‌اند کسب کند. فیلم در قالب پویانمایی است.

 

شخصیت‌ها، فضاها و وسیله‌ها همگی به صورت انیمیشن هستند

در کل فیلم از رنگ به خوبی استفاده شده و کادربندی‌ها مناسب هستند. تنها همان سرعت پیشبرد داستان و فیلم است که ریتم کندی دارد و فاقد هیجان‌های زیاد است که البته این موضوع با کمک هیجاناتی که دوبلورها در زمان دوبله از خود نشان می‌دهند کم رنگ‌تر شده‌، ولی از دیگر جنبه‌های مثبت فیلم این است که فیلم عاری از هر گونه ادبیات بد و صحنه‌های دلخراش می‌باشد و این موضوع باعث راحت شدن خیال خانواده‌ها خواهد بود و دور شدن نگرانی از داشتن هر گونه الگوهای بد در فیلم و داستان.