بابک نبی‌زاده در گفتگو با مهر:

«کانون پرورش» پای فیلمم ایستاد

بابک نبی‌زاده کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» ضمن اشاره به دغدغه‌ها و مشکلاتش در مسیر ساخت اولین فیلمش از مهجوری سینمای کودک در کشور گلایه کرد.

بابک نبی‌زاده کارگردان سینما که با فیلم «اقیانوس پشت پنجره» در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند تولید این فیلم گفت: پیش‌تولید «اقیانوس پشت پنجره» به دلیل برخی مشکلات مالی که به وجود آمد، حدود هفت ماه در جزیره قشم طول کشید، اما در آخر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فیلم ما شریک شد و توانستیم در فصل تابستان که گرمای جزیره قشم به اوج خود می‌رسد، وارد مرحله فیلمبرداری شویم.

وی افزود: در روند تولید فیلم «اقیانوس پشت پنجره» حسین ربانی به عنوان مدیر تولیدات کانون، محمد کریمی صارمی در جایگاه معاون امور سینمایی و فاضل نظری که ریاست کانون پرورش فکری کودکان را بر عهده دارد، از هیچ کمکی فروگذار نکردند.

ریشه بسیاری از معضلات در کودکی است

نبی‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا برای اولین اثر حرفه‌ای خود، فیلم کودک را برگزیده است، گفت: من سال‌های طولانی در سمت دستیار کارگردان در سینما مشغول به کار بودم و با کارگردان‌هایی چون عباس کیارستمی، رهبر قنبری و سیروس حسن‌پور همکاری کردم. در نتیجه با فضای سینمای کودک و نوجوان بیگانه نبودم. ضمن این‌ که از کودکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عضو بودم و در این بخش فعالیت کردم.

این کارگردان با اشاره به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی در آینده افراد بیان کرد: من فکر می‌کنم تمام دنیا در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با مشکلاتی دست به گریبان است که ریشه آن‌ها به کودکی افراد برمی گردد و باید در کودکی برای رفع این قبیل معضلات گام برداشت چراکه به اعتقاد من یکی از بهترین روش‌ها و ابزار آموزش تحلیلی به کودکان و نوجوانان، سینماست.

وی اظهار کرد: من برای این فیلم از شصت بازیگر بومی که تجربه حضور در مقابل دوربین را نداشتند، استفاده کردم، چراکه فضای قصه ایجاب می‌کرد که چهره‌های شناخته نشده و بومی در مقابل دوربین قرار بگیرند تا فیلم با باورپذیری بیشتری شکل بگیرد و البته که کار کردن با بازیگران بومی بسیار سخت بود.

نبی‌زاده درباره حضور فیلمش در بخش ملی سی‌ ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: وقتی فیلمی برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود، بهترین بستر برای نمایش آن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. از اینکه فیلم من در این جشنواره پذیرفته شد بسیار خوشحال هستم، ضمن این‌که پخش‌کننده‌هایی از کشورهای مختلف در جشنواره امسال حضور دارند که به تماشای آثار ما خواهند نشست که این جریان به من انگیزه می‌بخشد.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: سینمای کودک در کشور ما مهجور واقع شده و من فکر می‌کنم تنها رویدادی که باعث زنده نگه داشتن سینمای کودک شده است، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و حفظ کردن این جشنواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در خلاصه داستان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» آمده است: «در جزیره‌ای دورافتاده و بسیار زیبا و مردمانی که زندگی سختی دارند، برهان نوجوان باهوش روستایی، برای معرفی جزیره و خانواده‌اش تصمیم جالبی می‌گیرد. او گروهی را جمع می‌کند، به نقاط دیدنی جزیره می‌رود و برای توریستهای خارجی موسیقی و نمایش اجرا می‌کند. زندگی رونق می‌گیرد و توریستهای بیشتری به جزیره می‌آیند. اما یک مشکل بزرگ در راه است…»