محمدحافظ حکمی

بلوغ یک جشنواره

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان دیشب به ایستگاه اختتامیه خود رسید.
رویدادی که در طول برگزاری میزبان صدها مهمان و کنشگر فیلم های کودک و نوجوان از داخل و خارج کشور و ده ها هزارمخاطب و تماشاگر در اصفهان زیبا با استانداردهای بالای بین المللی بود. سرمایه گذاری فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان و درک اهمیت این موضوع از نقاط درخشان تاریخ این جشنواره است که در نوع خود در منطقه خاورمیانه کم نظیر است. برگزاری این دوره جشنواره در زمان اوج تحریم های یکجانبه و چند جانبه بین المللی و آمریکایی و استقبال شرکت کنندگان خارجی بار دیگر بر ظرفیتهای دیپلماسی عمومی ایرانی صحه گذاشت.
امضای چندین تفاهمنامه تولید مشترک و برگزاری کارگاه های ساخت مشترک بین المللی و حضور رییس بازار جشنواره بین المللی فیلم کن نشانگر ظرفیت بالای کشور در حوزه اقتصاد و دیپلماسی فرهنگ است که باید بیش از پیش و بعنوان یک مولفه قدرت نرم مورد حمایت قرار بگیرد. توان نفوذ محصولات فرهنگی حوزه کودک نوجوان ایرانی در کشورهای منطقه می بایست مداما مورد رصد قرار گرفته و برای افزایش آن برنامه ریزی و مطالعات لازم صورت پذیرد.
نقطه قوت جدی دیگر جشنواره سی و دوم اصفهان حضور و کنشگری کودکان و نوجوانان در اداره بخش های مختلف این رویداد بود که گاها باعث حیرت مهمانان خارجی و حتی کارگردانان و عوامل فیلم های داخلی نیز می شد. خبرنگاران نوجوان و داوران نوجوان در این دوره جشنواره نه نقشی نمادین که حضوری کاملا جدی و حرفه ای داشتند. مطالعه و مراجعه به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران نوجوان در نشست های خبری عوامل فیلم ها و رصد دغدغه ها و زاویه نگاه آنها می تواند منبع ذی قیمتی برای فعالان این عرصه باشد تا محصولات نزدیکتری به نیاز این نسل ساخته و تولید شود.
تلاش و همت عوامل برگزاری جشنواره برای تقویت اقتصاد فیلم کودک و نوجوان و رایزنی های بین المللی با بهره گیری از فناوری ها روز را می توان نشانه اوج بلوغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان دانست. راه اندازی و تاسیس کتابخانه دیجیتال محصولات نمایش داده شده در جشنواره که امکان خرید بین المللی آثار را برای شرکت های پخش فراهم می نمود و عملا یک Market Place بین المللی محتوای کودک و نوجوان است اقدامی بی سابقه بود که اتفاقا با استقبال هم مواجه شد و در همان روزهای ابتدایی جشنواره شاهد تراکنش بین المللی بر بستر این پلتفرم بودیم. حفظ و نگهداشت و توسعه مداوم و بروزرسانی این سامانه در کنار ترویج آن در داخل و خارج کشور قطعا باید در دستور کار متولیان در طول روزهای بعد جشنواره قرار بگیرد. این تجربه در صورت موفقیت قابلیت تکرارشوندگی در دیگر رویدادهای مشابه را نیز خواهد داشت.
ورود دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان به موضوع مسولیت های اجتماعی را نیز از دیگر نقاط قوت این رویداد می توان برشمرد. اکران فیلم ها بطور همزمان با جشنواره و توسط سینماهای سیار در مناطق سیل زده و زلزله زده کشور و ۱۴۳ منطقه کم برخوردار دیگر در ۲۶ استان کشور اتفاقی درخشان است که می تواند و باید در آینده گسترش یابد تا شاهد رشد شاخصه دسترسی پذیری محصولات فرهنگی در کشور باشیم.
با عنایت به شرحی که رفت و توقعات بالایی که از جشنواره سی و سوم خواهد رفت بنظر میرسد تمامی نهادهای محلی و ملی درگیر این جشنواره می بایست از همین امروز برنامه ریزی دقیق برای جشنواره بعدی را در دستور کار قرار دهند. تقویت نگاه ملی و بین المللی در کنار توسعه و ترویج پروژه فروش آنلاین حق پخش ( market place) و همچنین حفظ و گسترش ارتباطات با علاقه مندان و شرکت کنندگان در جشنواره در فاصله یک ساله تا جشنواره بعدی و بررسی مدیریت کیفی برگزاری دوره جاری مشق دبیرخانه در ۱۲ ماه آتی خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین، سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸