اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان در یزد؛

فرصتی برای فیلم دیدن جمعی کودکان یزدی

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان یزد فرصتی است برای اینکه کودکان و نوجوانان یزدی از یک رویداد مهم سینمایی بهره‌مند شده و بتوانند تجربه‌ی فیلم دیدن جمعی، به بحث و گفتگو نشستن و انتقاد در خصوص فیلم‌های حاضر در جشنواره را داشته باشند.

وی بیان کرد: امسال سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و دومین دوره این جشنواره در استان یزد در حال برگزاری است. این جشنواره فرصتی است برای اینکه کودکان و نوجوانان سرزمین ما از یک رویداد معتبر و مهم هنری و سینمایی کشورمان بهره‌مند شوند و بتوانند همگام، همزمان و همراه با دیگر استان‌ها، تجربه‌ی فیلم دیدن جمعی، به بحث و گفتگو نشستن و انتقاد در این خصوص را نیز داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از تاریخ سینمای جهان را شکل می‌دهد، عنوان کرد: برخی سینماگران بزرگ در دنیا، کار خود را با سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند و یا به پایان بردند. در سینمای ایران نیز فیلمسازان بزرگی مثل مرحوم عباس کیارستمی که بخشی از هویت سینمای ما را شکل داده، فعالیت خود را از سینمای کودک و نوجوان آغاز کرده و ویژگی‌ها و شاخصه‌های این ژانر را در آثار خود به کار برده است.

مجید جوادیان‌زاده تأکید کرد: سینمای کودک و نوجوان را نباید کودکی و دوران کوچکی سینما در نظر گرفت؛ بلکه باید در نظر داشت که این ژانر، دنیای متفاوت و خاصی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره کودک و نوجوان، زبانی مشترک بین فیلمسازان و کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند. اگر تاریخ سینما چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی را بررسی کنیم در می‌یابیم که فیلمسازان اندکی توفیق این را داشتند که به دنیای پیچیده کودکان راه پیدا کنند.

جوادیان‌زاده اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم جشنواره فیلم کودک و نوجوان این است که کودکان درهای دنیای خودشان را به روی فیلمسازان بزرگسال باز کرده و اجازه می‌دهند دوربین آنها وارد دنیای کودکانه‌شان شود.

وی در ادامه ابراز کرد: کودکان می توانند سواد تصویری و بصری خود را ارتقا دهند و تخیل قوی‌تری داشته باشند. با توجه به اینکه در سال‌جاری، یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شده در تلاش بوده‌ایم کودکان در سالن های سینما، پیوند سینما و کتاب را تجربه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان گفت: در دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان یزد، به کودکان در بدو ورود به سالن سینما کتاب اهدا می‌شود. تلاش ما این است که کودکان بین کتاب و سینما فاصله‌ای در نظر نگیرند؛ اینگونه بیندیشند که در حقیقت سینما و کتاب شکل‌های مختلف تجربه بشری هستند و انسان کامل و موفق کسی است که این تجربه‌ها را در یک امتداد و مسیر قرار دهد.