علیرضا تابش با صبا مطرح کرد:

دستاوردهای جشنواره فیلم کودک در سال ۳۲/ به جذب حداکثری رسیدیم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که با برپایی بخش‌های جدیدی چون «کتابخانه ویدیویی»، «وب سری‌» و همچنین «پنل‌های تولید مشترک» تلاش کرد رویکردی متفاوت را تجربه کند.

پایان این رویداد بین‌المللی سینمایی فرصتی است تا به ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم و سپس به پیشواز سی و سومین جشنواره برویم. به همین بهانه با علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان گفتگویی داشته‌ایم که می‌خوانید.

*شما در میانه راه مسئولیت دبیری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان را برعهده گرفتید و حالا که این دوره جشنواره به پایان رسید، آن را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

-با توجه به مجموع نظراتی که در حین برگزاری و پس از جشنواره از فعالان سینمایی، منتقدان و اهالی رسانه شنیدم، از دید آنان نمره قابل قبولی به این رویداد سینمایی داده شد. برگزاری جشنواره بین‌المللی در شرایطی که کشور در حوزه بین‌الملل با یکسری محدودیت و چالش‌ها رو به روست، کار مهمی در عرصه دیپلماسی عمومی و سینمای بین‌الملل به شمار می‌آید. تمام تلاش همکاران من در دبیرخانه تهران و اصفهان این بود که ضعف‌های گذشته را برطرف کنیم و کیفیت کار را در بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره و رویدادهای استانی ارتقا دهیم.

کار دیگر ما در جشنواره امسال رجوع به نظرات مخاطبان بود. خوشبختانه برای نخستین بار نظرسنجی توسط تیم برگزاری جشنواره جدی گرفته شد و در سه سطح «المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، «بخش اجرایی جشنواره» و «محتوای فیلم‌ها و ذائقه مخاطبان» اجرا شد و در حال حاضر همکارانم مشغول استخراج نتایج و تحلیل محتوای این نظرسنجی هستند و امیدوارم که بتوانیم به زودی نتایج آن را منتشر کنیم. به گمانم برای ارزیابی واقعی جشنواره، می‌توان به نظر و رای مخاطبان رجوع کرد.

*وضعیت استقبال از فیلم ها و بلیت فروشی ها چه طور بود؟

-خوشبختانه امسال براساس آمار، ضریب مخاطبان جشنواره افزایش یافت و بیش از ۶۸ میلیون تومان از بلیت فروشی در ۹ سالنی که نمایش فیلم داشتیم درآمد کسب شد که این آمار در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون تومان بوده است. این در حالیست که بهای بلیت‌ها هم افزایشی نداشت.

خوشبختانه آمار بلیت فروشی در سینماها گواه این است که استقبال خوبی در مقایسه با سال گذشته تجربه کردیم و برخی از فیلم‌های ایرانی و خارجی به دلیل اقبال ویژه مردم به سانس‌های فوق‌العاده رسیدند.

جشنواره امسال تنوع خوبی داشت، هم پذیرای وب سری‌ها بود و هم انیمیشن‌های کوتاه بسیار جذابی در این دوره به نمایش در آمد. مخاطبان اصلی انیمیشن در همه دنیا بچه‌ها هستند و امسال جشنواره تنوع خوبی در بخش انیمیشن‌های کوتاه داخلی و خارجی داشت. فیلم‌های داخلی و خارجی هم از تنوع خوبی برخوردار بودند و به همین دلیل شاهد استقبال گسترده مخاطبان بودیم. ضمن اینکه امسال دوبله همزمان به شکل جدی‌تری اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان فیلم ها قرار گرفت. همچنین گروهی از کودکان در معرض آسیب مانند نابینایان، ناشنوایان و معلولان با اکران‌های ویژه‌ جشنواره موفق شدند از فیلم‌های جشنواره استفاده کنند و جشنواره تلاش کرد به این گروه از مخاطبان هم توجه ویژه کند.

*امسال به جز اصفهان، فیلم ها در شهرهای دیگر هم به نمایش در آمد. بازتاب این تصمیم چه بود؟

-بسیار خوشحالم که امسال جشنواره در ۳۴ شهر کشور برگزار و گزیده فیلم‌ها در نقاط مختلف ایران به نمایش در آمد. با وجود اینکه پایگاه اصلی جشنواره، شهر تاریخی اصفهان بود ولی یک هفته شهرهای مختلف ایران میزبان فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد و ما موفق شدیم کل کشور را درگیر این رویداد مهم سینمایی کنیم و گزیده فیلم‌های سینمایی را به استان‌ها ببریم. همچنین با حمایت انجمن سینمای جوانان، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی موفق شدیم در ۱۴۳ نقطه کشور فیلم‌های خاطره‌انگیز و موزیکال را در مناطق محروم و سیل زده نمایش دهیم که بازتاب‌های بسیار خوبی هم از این کار بزرگ دریافت کردیم.

*با این حساب پروژه «سینما سیار» مورد استقبال قرار گرفت.

-امسال شاهد استقبال وسیع مردم حاشیه شهر اصفهان از پروژه «سینما سیار» بودیم و پردیس روباز سه هزار نفری هنر اصفهان در کنار زاینده رود هر شب میزبان چند هزار نفر مخاطب کودک و نوجوان و خانواده ها بود که فیلم‌های موزیکال و خاطره‌انگیز سینمای کودک و نوجوانان را در فضایی بانشاط تماشا کردند.

مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم به صورت جنبی در مجموعه فرهنگی تاریخی چهارباغ اصفهان با همت شهرداری برگزار شد و به همین جهت از مسئولان و مدیران شهرداری اصفهان برای فراهم کردن این فضا به طور ویژه تشکر می‌کنم. در ایام جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان چهارباغ محور اصلی تردد خانواده ها و فرزندانشان بود که این موضوع برای فیلمسازان خارجی که مهمان جشنواره بودند بسیار جالب توجه بود.

*مهم‌ترین دستاورد سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان از نظر شما چه بود؟

-مهم ترین دستاورد جشنواره امسال جذب حداکثری مخاطبان و رضایت نسبی مهمانان داخلی و خارجی از جشنواره بود. به نظرم این دو موضوع در کنار هم معنادار هستند یعنی جامعه هنری و مخاطب عام متشکل از خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان هم جذب جشنواره شدند و هم رضایت خود را از این رویداد اعلام کردند.

*در بخش سینمای بین‌الملل و‌ تولیدات مشترک چه دستاوردهایی داشتیم‌ و چشم انداز این بخش‌ را چطور پیش بینی می‌کنید؟

-اساسا تغییر نگاه عمده جشنواره امسال، ارتقا و تقویت بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های گذشته بود. برای نخستین بار در این بخش «کتابخانه ویدیویی» را برای سینمای کودک و نوجوان تاسیس کردیم. پیش از جشنواره هم خریداران خارجی از طریق ایمیل فهرست فیلم‌های کتابخانه ویدیویی را دریافت کردند که بیش از ۲۰۰ اثر بود و از جزییات آثار آگاه شدند. عملا جشنواره به محلی برای خرید رایت تبدیل شد یعنی فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان خارجی فیلم‌های مورد علاقه خود را مشاهده و متقاضی خرید آن‌ها شدند. همکارانم پس از پایان جشنواره هم گزارشی در این باره ارایه و مذاکرات خود را با طرف های خارجی دنبال و پیگیری خواهند کرد.

*امسال در بخش برگزاری پنل های تولید مشترک شاهد چه اتفاقاتی بودیم؟

-نکته شاخص در بخش بین‌الملل و برگزاری پنل‌های تولید مشترک این‌ بود که برای نخستین بار جشنواره را به فضایی برای گفت و گو بین هنرمندان داخلی، خارجی و رسانه‌ها تبدیل کردیم. در واقع مهمانان خارجی تجارب خود را درباره تولید مشترک بیان و در مقابل پخش کنندگان، تهیه‌کنندگان و خبرنگاران سوالاتشان را مطرح کردند و عملا یک فضای تبادل نظر و گفت‌و‌گوی سینمایی در جشنواره شکل گرفت که به نظرم نسبت به دوره‌های گذشته بسیار متفاوت بود.

مهم‌ترین ویژگی بخش بین‌الملل، امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانا ایران، دبیر جشنواره فیلم کودک روسیه و دبیر جشنواره فیلم کودک کره جنوبی با عنوان همکاری های بین جشنواره ای اورسیا بود که خوشبختانه امضای این تفاهم‌نامه بازتاب خیلی خوبی در رسانه‌های خارجی داشت و امیدوارم این موضوع به عنوان یک دستاورد جدی توسط مدیران این سه جشنواره مورد پیگیری قرار بگیرد و در آینده شاهد همکاری بین جشنواره‌ای، تبادلات سینمایی و تولیدات مشترک بین این سه کشور و همچنین کشورهای اوراسیا باشیم.

*بخش کارگاه‌های آموزشی چه طور بود؟

-کارگاه‌های آموزشی امسال با قدرت بیشتری برگزار شد و استادان خارجی و داخلی تلاش کردند در کارگاه‌ها به سوالات جدی جوانان فیلمساز ایرانی پاسخ دهند، موضوعاتی هم که همکاران ما انتخاب کرده بودند کاربردی و اساسی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و برخی از کارگاه‌ها ظرفیتی بیش از پیش بینی را تجربه کرد و با استقبال گستره‌ای رو به رو شد. داوطلبان برای حضور در کارگاه‌ها از قبل ثبت نام کرده بودند و سپس رزومه ثبت‌نام شوندگان دریافت و ارزیابی‌ها صورت گرفت تا افراد دارای تخصص و علاقه وارد این کارگاه‌ها شوند. کارگاه‌ها وجه فرهنگی، دانش افزایی و آموزشی جشنواره را نشان می دهد، امیدوارم ضعف‌های امسال را ارزیابی کنیم و در سال‌های آینده همکاران ما بتوانند با قوت بیشتری این بخش را برگزار کنند.

*در زمینه المپیادها چه دستاوردی داشتید؟

-در زمینه «سومین المپیاد فیلمسازی» می‌‌توانم بگویم که بدون تردید امسال استاندارد ویژه‌ای داشت و ما ضعف‌های دو دوره گذشته را شناسایی کردیم و حتی المقدور تلاش شد تا آن ضعف‌ها تکرار نشود. ما در المپیاد شاهد ارتقای سطح برنامه‌ها بودیم و از همکاران در انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی که بازوهای اصلی برگزاری این رویداد بودند تشکر می کنم. همچنین از همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تشکر می کنم.

امسال در المپیاد «بخش ایده» اضافه شد و گروه سنی شرکت کنندگان هم ۱۲ تا ۱۶ سال بود که به هشت گروه تقسیم شدند و هشت استاد راهنما شامل ایرج طهماسب، مرضیه برومند، کامبوزیا پرتوی، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلی، علی اکبر قاضی‌نظام، عبدالله علیمراد و وحید نیکخواه آزاد برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شد و من از آنها قدردانی می‌کنم.

در این دوره فضای بسیار زیبایی در ارتباط بین استادان راهنما و نوجوانان که سرشار از انرژی، ایده های ناب و شور فیلمسازی بودند خلق شد و در نهایت ایده‌ها و فیلم‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و در این دوره از المپیاد به سه گروه از برگزیدگان مدال برنز، نقره و طلا اهدا شد.

تلاش همکاران ما در انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی این است که برنامه ریزی جامع‌تری برای برگزاری المپیاد چهارم داشته باشیم و در تدارک برنامه‌هایی برای نوجوانان برگزیده هستیم.