توجه به نیازهای سینمای کودک

در این سالها همواره از مهجور بودن و اکران مظلومانه سینمای کودک و نوجوان سخن گفته شده است، اما شاید کمتر به این مساله توجه شده که مشکل اصلی، ظرفیت پایین بسیاری از فیلمهای تولیدشده برای ارتباط با مخاطبان باشد و به دلیل بی اعتنایی فیلمسازان به متر و معیارهای جذب تماشاگر است که بیشتر فیلمها اکران موفقی ندارند.
به گزارش روزنامه جام جم؛ اما مثل اینکه ظاهرا قرار است اتفاقات مثبتی در این زمینه بیفتد و بحث توجه به مخاطبان و گیشه سینمای کودک و نوجوان، بیشتر از قبل جدی گرفته شود. در جشنواره اخیر فیلمهای کودکان و نوجوانان، شورایی به نام ارزیابی اقتصادی تشکیل شد که وظیفه آن ایجاد رونق اقتصادی سینمای کودک است.
نتیجه مثبت این تصمیم و اقدام درست، مستلزم توجه و پیگیری و تعامل فعالان سینمای کودک و نوجوان است و بسیار ضروری خواهد بود که فعالیت شورای ارزیابی اقتصادی جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، محدود و منحصر به ایام جشنواره نباشد و در طول سال هم اقدامات راهبردی و موثری در این زمینه صورت بگیرد که نتایج مثبت آن را در عمل و در ساختار فیلمهای تولیدشده و اکران موفق آنها ببینیم. تنها در این زمینه است که می توانیم امیدوار به شکوفایی دوباره سینمای کودک و نوجوان باشیم.
به گزارش جام جم، شورای ارزیابی اقتصادی جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوان متشکل از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، پخش کنندگان و بازاریابهای سینمایی بود که طی جلساتی به بررسی موضوعات مختلف و عناصری که برای موفقیت یک فیلم در گیشه نیاز است پرداختند.
حمیدرضا قطبی، کارگردان فیلمهای «جامه دران» و «قطار آن شب» درباره تشکیل این شورا گفت: به نظرم این شورا فضایی را برای گفت و گو درباره مقوله اقتصادی فیلم‌ها فراهم می‌کند که اقدام مناسب و خوبی است. براساس آنچه در شورا صحبت کردیم خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و سازمان سینمایی تصمیماتی را گرفته‌ تا سینماها موظف باشند برای اکران فیلم‌های کودک سانس ثابت و مشخصی بگذارند تا تماشاگران این حوزه بتوانند در زمان مشخصی به سینما بیایند.
او ادامه داد: نتیجه دیگری که این شورا داشت، معطوف کردن توجه مدیران به نیازهای سینمای کودک توسط سینماگران بود. در واقع به نظر من راهکار و روش مشخص است اما نیازمند توجه به مسائل هستیم که خوشبختانه در شورا اتفاق افتاد.
قطبی همچنین با اشاره به نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی سینمای کودک، بیان کرد: به نظرم بحث مهم دیگری که باید به شکلی ویژه در زمینه اقتصاد سینمای کودک موردتوجه قرار بگیرد، تعامل با آموزش و پرورش است. پیشتر همواره تماشای فیلم جزو فعالیت‌های تفریحی و فوق برنامه دانش‌آموزان بوده است اما در حال حاضر خبری از این برنامه‌ها نیست.
این کارگردان همچنین گفت: می‌توان با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان مدیران جشنواره و آموزش و پرورش به این مهم دست پیدا کرد تا شرایط معینی در زمینه قیمت بلیت لحاظ شود که به صرفه هم باشد و بدین ترتیب با توجه به سرمایه انسانی که در اختیار آموزش و پرورش قرار داد، اقتصاد سینمای کودک پویاتر می‌شود.
میثم معراجی، تهیه کننده اجرایی فیلم سینمایی «بازیوو» درباره نقشی که این شورا در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی سینمای کودک دارد، بیان کرد: درست‌ترین کار جشنواره سی و دوم تشکیل این شورا بود، چون سینمای ما معیار مشخص و درستی برای میزان فروش و مخاطبان یک فیلم ندارد و هیچ وقت به شکل کارشناسی علت موفقیت یا شکست یک فیلم در گیشه بررسی نمی‌شود.
او ادامه داد: باید این کارگروه پررنگتر شود و حتی تنها محدود به جشنواره نباشد و در طول سال هم به شکلی دقیق و تخصصی دلایل نفروختن یا فروختن فیلم‌های حوزه کودک را بررسی کنند و این بررسی شامل محتوا، مسائل فنی و … باشد. من ۱۵ سال در پخش سینما بودم و دانشی که در این مدت در مورد نیازهای یک کودک برای تماشای فیلم در سینما کسب کردم را در فیلم «بازیوو» به کار بردم. من یک نفر بودم و با تشکیل یک شورا که متشکل از افراد متخصص متعددی است می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.
معراجی با تاکید بر لزوم مخاطب شناسی درست برای سینمای کودک، تاکید کرد: ما متاسفانه هیچ آمار به روزی که براساس تحلیل و بررسی درباره فروش و تعداد مخاطبان سینمای کودک باشد نداریم و شورای ارزیابی اقتصادی این خلا را پر کرد. ضمن آنکه این شورا به تهیه‌کننده و کارگردان کمک می‌کند که بدانند محتوایشان را به چه شکلی ارائه دهند تا فروش خوبی در گیشه داشته باشند.
حامد قناعی، یکی دیگر از اعضای شورای ارزیابی اقتصادی با تاکید بر اینکه عملکرد این شورا را در دو بعد می‌توان بررسی کرد، گفت: بخشی از وظیفه شورا به مرحله پیش تولید و تولید مربوط می‌شود و بخش دوم به مقوله اکران و پس از آن اختصاص دارد. بخش عمده اثرگذاری شورا به همان دوره نخست و پیش از اکران باز می‌گردد و شامل بررسی مسائلی چون موضوع فیلمنامه، میزان نفوذ و تاثیرگذاری موضوع بر مردم و رسانه ها، مقبولیت بازیگران، تم رنگی آثار که برای سینمای کودک بسیار مهم است و … می‌شود.
او افزود: رعایت این مسائل برای موفقیت یک فیلم در جذب مخاطب بسیار مهم است، سپس نوبت به مانور دادن روی بخش‌ها و ویژگی‌های مختلف فیلم در فضای مجازی می‌رسد که بسیار اثرگذار است. امروزه فیلم‌هایی که از شبکه‌های مجازی استفاده خوبی را در سالهای اخیر بردند، در جذب مخاطب هم موفق بودند.
قناعی با تاکید بر اثرگذاری شورای ارزیابی اقتصادی، گفت: بررسی و تحلیل مسائل در شورا بسیار برای موفقیت یک فیلم در گیشه مهم است اما زمانی نتیجه می‌دهد که سازندگان به این ارزیابی‌ها توجه و عمل کنند. به نظرم کارکرد این شورا باید تنها محدود به جشنواره نباشد و پس از اکران فیلم‌ها هم سرنوشتی که داشتند را مورد بررسی قرار دهد.