«علیرضا تابش» در مراسم قدردانی از فعالان تولید، پخش و اکران سینمای کودک:

سینمای کودک در سپهر سینمای کشورمان، مثل یک نقشه گنج ارزشمند است

«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با اشاره به لزوم غفلت‌زدایی از کارکردها و واقعیت‌های ژانر کودک در سینمای ایران، گفت: سینمای کودک در سپهر سینمای کشورمان مثل یک نقشه گنج ارزشمند است که باید آن را کشف کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، عصر دوشنبه ۱۵ مهر، طی مراسمی در بنیاد سینمایی فارابی، فعالان اکران سال ۹۷ سینمای کودکان و نوجوانان تقدیر شدند.
بر اساس گزارش، در این مراسم پس از پخش آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از فیلم‌های هفته فیلم کودک به نمایش درآمد و در ادامه گزارشی تصویری درباره نقطه‌نظرات کارشناسان و فعالان سینمای کودک (وحید نیکخواه‌آزاد، حبیب اسماعیلی، سیدجواد هاشمی، سجاد نوروزی، محمدقاصد اشرفی و غلامرضا فرجی) برای حاضران پخش شد.
در ادامه مراسم با اجرای «فرزاد حسنی» و توضیحاتش درباره وضعیت رو به جلوی سینمای کودکان و نوجوانان و دلیل برگزاری این مراسم ادامه یافت. او گفت: شعله‌افکنی سینمای کودکان و نوجوانان با برنامه‌ریزی و تلاش در حال رخ دادن است و در این مراسم قرار است تلاش‌های بخش خصوصی در رونق سینمای کودک و فعالان در حوزه اکران مورد قدردانی واقع شود.
در ادامه «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک هفته ملی کودک و خیرمقدم به حضار به ویژه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون و علیرضا کریمی‌صارمی مدیرکل امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعضای مرکز توسعه سینمای کودکان و نوجوانان، فیلمسازان و خالقان اصلی سینمای کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: همه ما اینجا جمع شده‌ایم تا از زحمات تهیه‌کنندگان و فعالان پخش و اکران سینمای کودک، کسانی که زنجیره سینمای کودکان و نوجوانان را هدایت می‌کنند، قدردانی کنیم. ما در بنیاد سینمایی فارابی، به عنوان خادم شما و به بهانه تولیدات خوب‌تان و اکران ‌‌پخش آنها اینجا در محضر شما هستیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: سینمای ایران هویت متکثری دارد و یکی از گونه‌های مهم این سینما، سینمای کودکان و نوجوانان است که این جلسه و جلسات مشابه از واقعیت‌های مهم این ژانر سینمایی -که باید بیش از پیش به آن توجه شود- دارد غفلت‌زدایی می‌کند. سینمای کودک در سپهر سینمای کشورمان مثل یک نقشه گنج ارزشمند است که باید آن را کشف کرد.
او اظهار داشت: سینمای کودک، سینمای امید و سینمای آینده است، سینمایی که متعلق به خانواده‌های ایرانی است. همانطور که صحبت‌های دست‌اندرکاران سینما را شنیدیم، به درستی باید ما برای سرنوشت نسل‌های آتی و دلمشغولی‌ها و دغدغه‌های آنها برنامه‌ریزی کنیم و سرمایه گذاران برای رونق بیشتر این ژانر مهم سینمایی تشویق شوند.
تابش گفت: یکی از هدف‌های این برنامه، توجه دادن به مخاطبان گسترده و بالقوه سینمای کودک و نوجوان در سراسر کشور است. هدف‌گذاری ما در بنیاد سینمایی فارابی تلاش برای جذب مخاطبان خاموش در سینمای ایران است. مخاطبانی که می‌شود روی آنها حساب کرد اما باید با برنامه ریزی و هم افزایی در تولید و اکران از مسیرهای درستی وارد شویم و مخاطبان خاموش سینما را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: باید سپاس ویژه خود را از دوست و همکار ارجمندم جناب آقای حبیب ایل‌بیگی و همکارانشان در شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی اعلام کنم. آنها یک شورای بینارشته‌ای تشکیل دادند و از ابتدای دی ماه ۱۳۹۶ هر هفته -بدون تعطیلی- جلسات را برگزار کردند و هدف‌شان هم جذب حداکثری سینماگران این ژانر بوده است. آنها نگاه سخت‌گیرانه‌ای نداشتند و با هدف تعامل با فیلمسازان، ساعت‌ها وقت گذاشتند، با اهالی سینما، شورای صنفی نمایش، با همکاران‌مان در خانه سینما و سازمان سینمایی برای پیشبرد اهداف شورا گفتگو کردند. هدف آنها این است که سینمای کودکان و نوجوانان، وضعیت بهتر و مطلوب‌تری در کشور داشته باشد. یکی از ثمرات تلاش‌های آنها هم اتفاقاتی باشد که طی یکی دو سال اخیر در سینمای ایران افتاده است. هر چند این اتفاقات روبه جلو است، اما کافی نیست و نیازمند حمایت همه‌جانبه سینماداران، سینماگران، تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران و البته رسانه‌ ها است.
دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شورای تخصصی سینمای کودک در دو سال اخیر رویه‌هایی را اتخاذ کرد که مهم‌ترین‌شان، شاخصه‌هایی است که برای تولید یک فیلم سینمایی کودک اعلام شده است؛ نظیر جذابیت اثر برای مخاطب ، داشتن یک داستان جذاب، خانواده‌محور بودن موضوعات فیلم ها، استفاده بهتر و بیشتر از فناوری‌های نوین و قدرت بازگرداندن سرمایه که به جذابیت اثر و امیدآفرینی و نشاط کودکان و خانواده‌ها نسبت دارد. نهایتا این تلاش‌ها باید به تولید «فیلم با کیفیت» منجر شود و طبعا هر فیلم باکیفیتی هم مخاطبان خودش را جذب می‌کند و همه ما پیشرفت در این ژانر سینمایی را شاهد خواهیم بود.
تابش با اشاره به اختصاص جایزه «سینمای دوستدار کودک» در مراسم امشب گفت: در شهرهای جهان مفهوم «شهر دوستدار کودک» مطرح است. حتی تعبیری شکل گرفته با عنوان «محله‌ دوستدار کودک»، این طرز تفکری است برای توجه واقعی به نیازهای کودکان، خانواده‌ها و نوجوانان در شهرهای امروز، امیدوارم که بر اساس شاخص‌هایی که با همفکری کارشناسان در صنف، سازمان سینمایی و تشکل‌های سینمای کودک و نوجوان تدوین خواهدشد، ما از سال آینده عنوان «سینمای دوستدار کودک» را داشته باشیم و سالن های سینما و حتی سامانه‌های پخش آنلاین فیلم در فضای مجازی، این عنوان را بالای سردر یا در پیشانی درگاه اینترنتی خود در فضای مجازی داشته باشند و مخاطب این فیلم ها بتواند آثار متنوع سینمای کودک و نوجوان را در دسترس داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: از جمله اقدامات نوینی که همکاران ما در شورای تخصصی سینمای کودک ‌نوجوان بنیاد سینمایی فارابی طی این مدت دنبال کرده‌اند و به ثمر رسانده‌اند، توجه به «طراحی تولید» و حضور گروه‌های خلاق در این موضوع است. نگارش فیلمنامه به همراه گروه‌های خلاق و برگزاری جلسه پیچینگ با حضور نویسنده و سازندگان اثر و اعضای شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وشنود با همدیگر است.
او گفت: برای این که حیات طبیعی سینمای کودکان و نوجوانان اتفاق بیفتد، همه ارگان‌ها و تشکل‌های فعال در سینما، پای کار آمده‌اند که جای خوشحالی دارد.همین جا مجددا از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که همت کردند و به تولید آثار کودکان و نوجوانان توجه نشان دادند، تشکر می‌کنم. همین‌طور از نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، مدرسه عمار، سازمان اوج و… که در سال قبل تولیداتی در ژانر کودک و‌نوجوان داشتند و در کنار بخش خصوصی، به این ژانر سینمایی توجه می‌کنند، قدردانی می کنم.
تابش در ادامه با ارائه آماری از وضعیت امروز و فردای سینمای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بر اساس رصد و پایشی که به طور مستمر انجام می‌دهیم، سال ۱۳۹۹، سال پرفیلم سینمای کودکان و نوجوانان خواهد بود. خوشحالم اعلام کنم که ۱۵ فیلم جدید در ژانر سینمایی کودکان و نوجوانان تا کنون در مراحل مختلف تولید هستند و ۱۳ فیلم کودکان و نوجوانان را آماده اکران داریم که اکران ۶ فیلم تا پایان سال جاری انجام می‌شود و قراردادهای اکران این فیلم‌ها با سرگروه‌های سینمایی منعقد شده است. همین جا باید از شورای صنفی نمایش تشکر کنم که نسبت به اهمیت اکران فیلم های کودک و نوجوان اهتمام داشتند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان سخنانش اظهار داشت: سال ۱۳۹۷ سینمای کودکان و نوجوانان، فقط در گیشه با فروش ۲۰ میلیارد تومانی روبه‌رو شد و با احتساب موفقیت عرضه فیلم‌ها در نمایش خانگی، وی‌او‌دی‌ها و سایر عرصه‌ها، می‌توان گفت این سینما به رونق نسبی قابل قبولی دست یافته است. این آمار ظرفیت سینمای کودک را نشان می‌دهد و البته این یک جهش و رشد نسبت به سال‌های گذشته در سینمای کودک و نوجوان است. امروز فعالان بخش خصوصی در عرصه تولید و اکران تجلیل می‌شوند برای این که همه ما متفق‌القول بگوییم سینمای کودک و نوجوان برای ما و شما بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه این مراسم جوایز فعالان تولید، پخش و اکران سینمای کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۷ به برگزیدگان اهدا شد.
در بخش سینماهای دوستدار کودک (پرمخاطب‌ترین سینماهای کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷)؛ به ترتیب «علی سرتیپی» مدیرعامل پردیس سینمایی کوروش، «سجاد نوروزی» مدیرعامل پردیس سینمایی آزادی و «محمدمهدی رجایی» مدیر پردیس سینمای چهارباغ اصفهان برگزیده شدند.
در بخش پخش کننده فعال سینمای کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ از بین ۱۳ فیلم اکران شده سینمای کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۷؛ به ترتیب جوایز به «غلامرضا فرجی» مدیر پخش و سینماهای حوزه هنری، «حبیب اسماعیلی» مدیرعامل رسانه فیلمسازان مولود و «داریوش بابائیان» مدیرعامل شکوفا فیلم اهدا شد.
همچنین جایزه تهیه‌کننده پرمخاطب‌ترین فیلم کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ به حامد جعفری تهیه‌کننده فیلم انیمیشن سینمایی «فیلشاه» تعلق گرفت.
حامد جعفری در این بخش پس از دریافت جایزه خود از همکاری تازه خود با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و ابراز امیدواری کرد این فیلم نیز بتواند مورد توجه مخاطب گسترده کودکان و نوجوانان واقع شود.
اما در بخش دیگر مراسم، جایزه تهیه‌کننده برگزیده سال برای فعال‌ترین تهیه‌کننده سینمای کودک در سال ۱۳۹۷ که دو فیلم را ساخته و اکران کرده است، به «سیدجواد هاشمی» تهیه‌کننده فیلم‌های «پیشونی سفید۲» و «پیشونی سفید۳».
سیدجواد هاشمی پس از دریافت این جایزه گفت من فکر می کنم باید دست سرمایه گذاران را بوسید و ای کاش در این مراسم به آنها توجه شود تا بیشتر وارد گود شوند.
در بخش سینمای دوستدار کودک و فعال در حوزه اکران‌های دانش‌آموزی، جایزه به «مجید فولادوند» ( مدیر پردیس سینمایی کیان) تعلق گرفت.
در ادامه از مدیرعامل انجمن اوقات فراغت و سامانه اردویی مدارس، هومن رازدار، تقدیر شد.
در بخش دیگری از این مراسم، نوبت به تجلیل از فرزندان محترم شهدای گرانقدر مدافع حرم رسید.
در این بخش محمد متین، محمد و نهال قاضی‌خانی (فرزندان شهید عالی‌مقام مهدی قاضی خانی) و ملیکا رفیعی و مبینا رفیعی (فرزندان شهید عالی‌مقام محمد رئوف رفیعی) مورد قدردانی قرار گرفتند.
همچنین سید کاظم حسینی (برادر شهید عالی‌مقام سیدمحمد حسینی) در این مراسم مورد قدردانی واقع شد.