تهیه کننده «رخساره» در گفت‌وگو با ایرنا:

تفاوتی میان فیلم کودک و سایر فیلم‌ها در اکران وجود ندارد

تهیه کننده فیلم سینمایی «پارک وی» معتقد است اگر فیلمی قصه‌ای جذاب داشته و از قابلیت‌های فروش برخوردار باشد صرف نظر از این که به ژانر کودک تعلق داشته باشد یا نه باید اکران شود.

غلامرضا موسوی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک و اهمیت توجه به این آثار، اظهار داشت: نمی‌توان برای سینمای کودک، امتیاز خاصی قائل شد، در واقع این حوزه سینمایی تنها به این دلیل که مخصوص کودکان است، نمی‌تواند صاحب ویژگی خاصی در اکران شود، البته به غیر از مصوبه شورای عالی اکران که سرگروه‌ها را موظف به اکران فیلم‌های کودک کرده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بغض»، با اشاره به لزوم وجود سرگروهی جداگانه برای آثار حوزه کودک، افزود: اگر بخواهیم به اکران فیلم‌های کودک، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و آن‌ها را وارد رقابت با بازار فیلم بزرگسالان نکنیم، به نظر من تنها راهی که برای اکران آثار این حوزه باقی می‌ماند، در نظر گرفتن سرگروهی مجزاست تا فیلم‌های کودکان به صورت جداگانه اکران بگیرند.

وی ادامه داد: معتقدم فرقی میان فیلم کودک یا غیرکودک وجود ندارد، تعدادی فیلم آماده نمایش وجود دارند که اگر قصه جذابی داشته باشند و از قابلیت‌های فروش برخوردار باشند، اکران شده و در غیر این صورت موفق به نمایش عمومی نمی‌شوند.

موسوی درباره قابلیت فروش فیلم‌های کودک نیز، گفت: هر فیلم کودک، اگر جذاب باشد و بتواند تماشاچی را جذب کند، برای هر کودک، حداقل دو بلیت به همراه می‌آورد چون کودک حداقل با یکی از والدین خود به سینما می‌رود. در حالی که برای فیلم بزرگسال بلیت‌های تکی هم فروخته می‌شود، پس می‌توان گفت اگر فیلم کودکی جذاب باشد با توجه به تعداد بلیتی که می‌فروشد می‌تواند در گیشه رکورد بزند.

وی افزود: اگر قرار باشد سینمای کودک از حمایت خاصی برخوردار شود، رسانه‌هایی که در آن‌ها امکان تبلیغ کردن فراهم است، می‌توانند محفل خوبی برای این حمایت باشند. برای مثال اگر سازمان صداوسیما، برای فیلم‌های بزرگسال ۱۰۰ دقیقه تبلیغ رایگان در نظر می‌گیرد، می‌تواند برای سینمای کودک این زمان را به دو یا سه برابر افزایش دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم»، همچنین درباره اهمیت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: به نظر من نباید بیشتر از سه یا چهار جشنواره سینمایی در طول سال داشته باشیم و یکی از جشنواره‌هایی که باید برگزار شود، جشنواره کودک است، چون در اغلب موارد فیلم‌های کودک سانسور نمی‌شوند و محتوای کامل آن‌ها به نمایش درمی‌آیند.

موسوی خاطرنشان کرد: در جشنواره‌های دیگر ممکن است فیلم‌ها سانسور شوند و به صورت کامل به نمایش درنیایند، اما درباره فیلم کودک این اتفاق نمی‌افتد و از این جهت فکر می‌کنم جشنواره کودک ما می‌تواند یکی از بهترین جشنواره‌ها در سطح بین‌المللی باشد.