در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران چه گذشت

سال برگزاری: ۱۳۹۷- سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران
دبیر جشنواره: علیرضا رضاداد
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: علیرضا تابش
* برپایی المپیاد دوم در دو بخش
دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ شهریور ۹۷ همزمان با سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد. این المپیاد فیلمسازی توسط انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی در دو بخش «فیلم» و «فیلمنامه» و با پذیرش فیلم‌های ۳ دقیقه‌ای با موضوع آزاد در گروه سنی ۹ تا ۱۶ برپا شد.
* ارسال ۱۹۰ طرح فیلمنامه به المپیاد دوم
در بخش طرح یا فیلمنامه دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، تعداد ۱۹۰ طرح توسط علاقمندان نوجوان ثبت و به دبیرخانه جشنواره انجمن سینمای جوانان ایران ارسال شد که بعد از بازخوانی تعداد ۳۳ طرح و فیلمنامه انتخاب شدند.
* ارسال ۲۴۰ فیلم به المپیاد دوم
با به پایان رسیدن مهلت ارسال آثار تولیدی تعداد ۲۴۰ فیلم (۱۶۰ فیلم داستانی، ۲۴ فیلم مستند، ۴۸ فیلم پویانمایی و ۸ فیلم تجربی) به دبیرخانه دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران رسید. بعد از بازبینی فیلم‌ها، ۶۴ فیلم جهت شرکت در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان معرفی شد.
* هیأت انتخاب دومین المپیاد
محسن آقالر مدیر انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر قزوین و سعید نجاتی فیلمساز آثار رسیده به دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را انتخاب کردند. سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران، مدیر المپیاد دوم بود.
* افتتاح المپیاد دوم در شهر ابریشم
فیلمسازان نوجوان پذیرفته شده در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، به همراه مربیان یا والدین خود (از هر شهر یک مربی) جهت اسکان و حضور در، پذیرایی و اکران فیلم و مسابقه در مکان اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان حضور یافتند. مراسم افتتاحیه المپیاد در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم با حضور علیرضا رضاداد، حبیب ایل‌بیگی، حسین شیخ‌الاسلامی، محمدرضا خردمندان و فیلمسازان و مربیان آنها برگزار شد.
* برنامه‌های المپیاد دوم برای فیلمسازان نوجوان
اکران فیلم‌های بخش مسابقه، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها، ۲ عنوان کارگاه آموزشی در ۴ جلسه با موضوع «از ایده تا فیلمنامه» و «کارگاه فیلمسازی آسان»، نمایش فیلم‌های تولید شده توسط نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گشت شهری، حضور نوجوانان در جلسات بزرگداشت فیلمسازان کودک و پرسش و پاسخ با آنها از برنامه‌های دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان بود.
*هیأت داوران دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان
حسین شیخ الاسلامی، محمدرضا خردمندان و علیرضا شجاع نوری داوران دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان بودند.
* فرآیند تولید آثار در دومین المپیاد فیلمسازی
بعد از انتخاب طرح‌ها و فیلمنامه‌ها، بر اساس فراخوان، مقرر شد فیلمنامه‌های پذیرفته شده با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و نظارت و اجرای دفاتر (با در اختیار گذاشتنن مشاور و راهنما و همچنین تجهیزات لازم) نسبت به تولید آن اقدام کنند. بعد از برنامه ریزی و آغاز به کار المپیاد مبلغ پانصد هزار تومان به عنوان کمک هزینه تولید به حساب دفاتری که در حال فعالیت و تولید فیلم بودند واریز شد.
* انتخاب ۶۴ فیلم از نوجوانان شهرستانی
۴۲ دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهرستان‌ها برای بازبینی و انتخاب فیلم در بخش مسابقه المپیاد فیلمسازی فعال بودند. از آغاز اعلام فراخوان تا آخرین روز از مهلت ارسال آثار ۲۴۰ اثر ارسالی به دفتر انجمن رسید که از میان آنها ۶۴ فیلم برتر انتخاب شد و نکته قابل توجه اینکه از میان ۶۴ فیلم پذیرفته شده، فیلم هیچ‌ یک از نوجوانان تهرانی پذیرفته نشد.
* فیلم‌های کانونی در المپیاد دوم
با هماهنگی‌های لازم جهت شناسایی و کشف استعدادها، در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مقرر شد فیلم‌های تولید شده اعضای کانون از سراسر کشور برای شرکت در بخش مسابقه المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران ثبت نام شوند. کانون ۳۴ فیلم را برای حضور در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ارسال کرد که از این تعداد تنها یک فیلم متعلق به تهران بود و بقیه آثار از شهرستان‌های کوچک و بزرگ در این رویداد حضور پیدا کرده بودند که در نهایت، ۹ فیلم در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان پذیرفته شد.
* سه شهرستان با بیشترین تعداد فیلم در المپیاد دوم
در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشترین آمار حضور فیلم متعلق به شهرهای رفسنجان، آباده و لاهیجان بود که هر کدام با ۴ فیلم بیشترین فراوانی حضور را به خود اختصاص دادند. پس از آن شهرهای کرج، همدان، قم، تبریز، اصفهان و سمنان هر کدام با ۳ فیلم در رتبه دوم قرار گرفتند.
* دو نشست ویژه المپیاد دوم با نماینده یونیسف
در آغاز برنامه‌های اجرایی المپیاد با هماهنگی بعمل آمده از سوی دفتر جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با نماینده یونیسف در ایران نشستی برقرار شد که این نشست منجر به تفاهم همکاری بین دو سازمان شد. همچنین نشستی با حضور نمایندگان یونیسف، دکتر ویل پارکس، مهتاب کرامتی و کارشناسان یونیسف با فیلمسازان نوجوان با محوریت «فیلمسازی در ایران»، «برنامه‌های اجرایی المپیاد» و «ایجاد انگیزه‌های آموزشی برای نوجوانان» برگزار شد و در انتهای نشست هدایایی از طرف یونیسف به فیلمسازان اهدا شد.
*مهمانان ویژه المپیاد دوم
دختران روستای شین آباد و همچنین تعدادی از نوجوانان زلزله زده سرپل ذهاب برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران حاضر شدند.
اسامی برگزیدگان دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران
فیلم کوتاه “کلاغ پر” ساخته محمدمهدی سوقندی- بهترین فیلم
فیلم کوتاه “اف اف” ساخته پردیس افتخارزاده-فیلم دوم
فیلم کوتاه”عشق کودکانه” ساخته فاطمه سالاری- فیلم سوم
*دو فیلم نیز شایسته تقدیر شدند:
فیلم کوتاه”پارادوکس” ساخته مریم هوشیدر- شایسته تقدیر
فیلم کوتاه “آخرین بازمانده” ساخته کارن جمال امیدی- شایسته تقدیر