علیرضا تابش عنوان کرد:

استقبال امیدوارکننده از فراخوان المپیاد فیلمسازی نوجوانان در روزهای نخست / برپایی جشنواره‌های سینمایی با دو سناریو دنبال می‌شود

علیرضا تابش در بخشی از گفتگوی لایو دوشنبه‌های سینما با موضوع «سرنوشت رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سال ۹۹»، درباره برنامه و سناریوی برگزاری جشنواره‌ها در سال جدید به اظهارنظر پرداخت.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در جلسه‌ای که اوایل اردیبهشت امسال با حضور دکتر انتظامی و دبیران جشنواره‌های سینمایی برگزار شد، از ما خواسته شد تا برپایی جشنواره‌های فیلم را بر اساس دو سناریو برنامه‌ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه زمان جشنواره جهانی فیلم فجر با شیوع موج اول کرونا مصادف و ناگزیر برپایی آن تا سال آینده به تعویق افتاد، افزود: در این جلسه من و سایر دبیران جشنواره‌ها ملزم شدیم که دو سناریو برای برگزاری جشنواره‌ها تدوین کنیم. در این مدت رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و مطالعات تطبیقی با جشنواره‌‌های مهم بین‌المللی انجام شد.
دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره‌های بین‌المللی هستند و ما امسال ناگزیر باید بخش جهانی‌ این رویدادها را آنلاین و به شکل مجازی برگزار کنیم. اگر پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌دهد، با نصف ظرفیت و با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانیم نمایش فیلم هم داشته باشیم. اگر این اجازه را از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نداشته باشیم، بایستی برای بخش ملی هم با اتکا به ظرفیت‌های ملی خودمان، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی که در کشور موجود است و بعضا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها در این زمینه کرده‌ایم، بتوانیم جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را از آن طریق برگزار کنیم.
تابش اظهار کرد: اگر جشنواره‌ها در سال ۹۹ به‌صورت مجازی و آنلاین یا نیمه فیزیکی و نیمه مجازی برگزار شوند، گستره وسیع‌تری از مخاطبان را با جغرافیای گسترده‌‌تر پوشش خواهند داد. حضور در بازار مجازی نیز می‌تواند تجربه متفاوت‌تری باشد؛ ضمن آن که ورک‌شاپ‌ها، پنل‌های آنلاین، این امکان را به ما می‌دهد که مهمانان بیشتری را دعوت کنیم.
او با تاکید بر اینکه تا همین جای کار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مهمانان شاخص خارجی وارد مذاکره شده و جواب مثبت‌شان را برای ورک شاپ و داوری مجازی گرفته‌ایم، تصریح کرد: سناریویی که ما در دست داریم، به دوشکل است؛ هم به شکل تلفیقی و هم کاملا آنلاین. البته روز یکشنبه، در جلسه‌ای که برای بار دوم در سال جاری با حضور دکتر انتظامی و دبیران جشنواره‌های سینمایی برگزار شد، بررسی شیوه برگزاری آنلاین جشنواره‌ها مورد تأکید قرار گرفت.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره امنیت برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره‌ به شکل مجازی گفت: هم جنبه‌های حقوقی این موضوع در حال بررسی است و هم تجربه‌های کشورهای دیگر در این زمینه را دنبال می‌کنیم. برای مثال دبیر جشنواره می‌تواند اسامی فیلم‌های بخش مسابقه را اعلام کند اما نمایش عمومی فیلم اتفاق نیفتد و لینک فیلم فقط برای داورها ارسال شود تا آنها آثار را ارزیابی کنند. یا شاید بتوان برای نمایش آنلاین برخی فیلم‌ها با پلتفرم‌ها صحبت کرد. نوع دیگر فن‌آوری، نمایش VR (ارائه نسخه واقعیت مجازی آثار با خرید عینک‌های مخصوص توسط مخاطبان) است و ظاهرا این تنها شیوه و ابزاری است که تاکنون سرقت فیلم در آن اثبات نشده است.

**آغاز مشارکت نوجوانان در المپیاد فیلمسازی از همان روز نخست
تابش در ادامه به موضوع فراخوان المپیاد اشاره کرد و گفت: اوایل هفته، فراخوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور منتشر شد. خوشحالم اعلام کنم در حال وهوای کرونا که رخوت، سستی و ناامیدی جامعه و نوجوانان و جوانان ما را در بر گرفته، طی دو روز، ایده‌های جالب و تعدادی فیلم کوتاه از سوی نوجوانان برای دبیرخانه المپیاد ارسال شده است. وقتی فراخوان یک جشنواره (به ویژه در حوزه کودک و نوجوان) منتشر می‌شود، عده‌ای هستند که با امیدواری به آن می‌نگرند و در آن مشارکت می‌کنند. این برای من و همکارانم در جشنواره فیلم کودک و المپیاد فیلمسازی نوجوانان جای خوشحالی دارد و امیدوارکننده است.
او اضافه کرد: ما فراخوان المپیاد را منتشر کردیم و فراخوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم به زودی با تغییراتی که اقتضای دوره کرونا است، منتشر خواهد شد. فعلا راه برای دریافت آثار سینمایی باز است.

** زمان برپایی جشنواره
دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره زمان برپایی این دوره جشنواره بیان کرد: ما در گذشته به خاطر تلاقی برپایی جشنواره با ایام ماه محرم و صفر، زمان برپایی آن را تغییر دادیم اما این جشنواره در حال بازگشت به زمان پیشین خود است. امسال جشنواره از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار خواهد شد که این زمان در فراخوان بخش المپیاد جشنواره اعلام شده است.

٭٭ استقبال خارجی‌ها از شرکت در جشنواره
او خاطرنشان کرد: البته ما تغییر زمانی جشنواره را در خلال جشنواره برلین، خطاب به فعالان سینما در بازار برلین اطلاع‌رسانی کرده بودیم و طبق گزارشی که بخش بین‌الملل جشنواره کودک به من داده است، بیش از ۱۰۰ فیلم زنده و انیمیشن خارجی و ۱۵۰ فیلم کوتاه خارجی، برای شرکت در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تمایل داشتند. با صاحبان این آثار مذاکره شده و هیات انتخاب می‌توانند از بین آنها برای جشنواره فیلم‌ انتخاب کنند.