مدیر اجرایی چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور: نگاه فیلمسازان نوجوان، متفاوت و جسورانه است/ فرصتی برای ثبت روایت نوجوانان از کرونا در المپیاد فیلمسازی

مدیر اجرایی چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور گفت: تجربه ثابت کرده نگاه نوجوانان فیلمساز به‌دور از محافظه‌کاری‌های مرسوم، بسیار جسورانه و همراه با جزئیات است.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از اصفهان زیبا، فصل جشنواره‌های فیلم در ایران از نیمه دوم هرسال آغاز می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره مستند سینما حقیقت و جشنواره ملی فجر تنها تعدادی از جشنواره‌های مهم فیلم در ایران است که در یک بازه زمانی پنج‌ماهه از مهر تا بهمن‌ماه هرسال برگزار می‌شود. شیوع ویروس کرونا و مهارناپذیری آن حداقل در بازه کوتاه‌مدت، برگزاری جشنواره‌های فیلم در نیمه دوم سال ۹۹ را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است تا روی‌آوردن به گزینه برگزاری آنلاین محتمل‌ترین راه مدیران و متصدیان جشنواره‌ها باشد. بااین‌حال، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور به‌عنوان یکی از رویدادهای جنبی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام فراخوان کرده است، فراخوانی که در آن احتمال برگزاری حضوری یا آنلاین جشنواره به شرایط زمانی ابتدای پاییز و تصمیم دبیر المپیاد با توجه به توصیه ستاد مبارزه با کرونا موکول شده است؛ بااین‌حال، برای دریافت اطلاعات بیشتر و جزئیات برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان با سهیلا عسگری مدیر اجرایی المپیاد، گفت‌وگویی ترتیب دادیم.
مدیر اجرایی چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور می‌گوید: «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان و بسیاری از جشنواره‌های دیگر که در سازمان سینمایی در حال برنامه‌ریزی و پیگیری است، همه در مرحله اعلام فراخوان بوده و بسیاری از امور آن به‌خوبی پیش رفته است. اینکه فراخوان المپیاد زودتر از فراخوان اصلی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اعلام‌شده،‌ به خاطر فرایندمحوربودن آن است؛ یعنی لازم است چند ماه پیش از برگزاری جشنواره، مسیر جذب و آموزش نوجوانان فیلم‌ساز انجام، و زودتر از موعد برگزاری جشنواره سازوکار و شرایط شرکت در المپیاد فیلم‌سازی اعلام عمومی شود.»
عسگری درباره آنلاین بودن المپیاد یا برگزاری حضوری آن، سلامت ایده‌پردازان و فیلم‌سازان نوجوان را اولویت اصلی دبیرخانه می‌داند: «برای برگزاری حضوری المپیاد شرط اصلی تأمین سلامت فیلم‌سازان نوجوان است؛ یعنی تمهیدهایی اندیشیده شود تا آن‌ها در صحت و سلامت کامل المپیاد را پشت سر بگذارند. مسئله اصلی اینجاست که این بچه‌ها از طرف خانواده‌ها به ما سپرده می‌شوند و ما در دبیرخانه اجرایی وظیفه‌داریم حفظ سلامتی این نوجوانان را اولویت اصلی خودمان قرار دهیم. در کل تصمیم‌گیری برای حضوری یا آنلاین بودن به شرایط بازه زمانی ۲۷ مهر تا ۲ آبان سال جاری بستگی دارد. اینکه تا آن زمان روند شیوع ویروس در کشور، کنترل می‌شود یا خیر در تصمیم‌های بعدی بسیار تأثیرگذار است.»
او ادامه می‌دهد: «البته باید توجه داشت که برای قشر سنی نوجوان با توجه به کنجکاوی‌های ذاتی آن‌ها، رعایت پروتکل‌های عمومی در جامعه کفایت نمی‌کند و باید تمهیدهای بسیار بیشتر و سخت‌گیرانه‌تری برای برگزاری حضوری المپیاد فیلم‌سازی در نظر گرفت.»
عسگری همچنین از اضافه شدن موضوع کرونا و زندگی در شرایط همه‌گیری این ویروس به موضوعات المپیاد اشاره می‌کند: «شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد تغییرات بنیادین در نحوه زندگی همه آدم‌ها شده است. با توجه به این اتفاق موضوع کرونا را به فراخوان المپیاد اضافه کردیم تا نوجوانان هم زاویه دید خودشان را درباره این شرایط ویژه و خاص نشان دهند؛ مضاف بر اینکه تجربه ثابت کرده نگاه فیلمسازان نوجوان به‌دوراز محافظه‌کاری‌های مرسوم بسیار جسورانه و همراه با جزئیات است و این می‌تواند نگاه‌های تازه‌ای را درباره این بیماری ارائه کند.»
او همچنین درباره دیگر موضوعات پیشنهادی فراخوان می‌گوید: «در فراخوان با طرح چهار پرسش به‌عنوان محورهای المپیاد از نوجوانان متقاضی خواسته‌شده در دو بخش ایده و فیلم نظراتشان را ارائه کنند. این چهار پرسش به این شرح است: آرزوی من درخصوص آینده کشور، شهر یا خانواده‌ام چگونه خواهد بود؟ کتاب‌ها و فیلم‌های ماندگار، چه تجاربی برای من ایجاد کرده‌اند؟ اینترنت در زندگی‌ام چه امکان یا مشکلی به وجود آورده است؟ درس‌های کرونا برای رسیدن به آینده بهتر چیست؟»عسگری شرایط و مختصات بخش‌های المپیاد، یعنی بخش ایده و فیلم را این‌گونه تشریح می‌کند: «چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در دوبخش ایده (طرح اولیه فیلم‌نامه است که باید شخصیت و کشمکش اصلی آن تعریف‌شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد) و فیلم کوتاه (فیلم‌هایی بازمان حداکثر پنج دقیقه که بعد از سال ۱۳۹۷ تولیدشده باشند) برگزار خواهد شد و نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ساله (متولدان ۳۰ مـــرداد ۱۳۸۲ تا ۳۰ مرداد ۱۳۸۷) می‌توانند در آن شرکت کنند.»او ادامه می‌دهد: «در بخش ایده هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر دو ایده (طرح) ارائه دهد. ایده پذیرفته‌شده بعد از انتخاب توسط هیئت انتخاب به المپیاد راه‌یافته و زیر نظر استادان در کارگاه‌های «تبدیل ایده به فیلم‌نامه» که در اصفهان تشکیل خواهد شد، به فیلم‌نامه تبدیل می‌شود. در بخش فیلم هم فیلم‌ها می‌تواند در سه قالب داستانی، مستند و پویانمایی و به‌وسیله دوربین معمولی یا تلفن همراه تصویربرداری شود. زمان آن‌ها هم حداکثر تا پنج دقیقه است. فیلم‌های برگزیده المپیاد هم در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش درخواهد آمد و طبق روال سال‌های گذشته به فیلم‌های برگزیده جوایز و مدال المپیاد اهدا خواهــــد شد.»
مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوان درباره برنامه‌ریزی و هدایت استعدادهای برتر المپیاد فیلم‌سازی سال‌های گذشته هم صحبت‌هایی را مطرح می‌کند: «سال گذشته و در حین برگزاری المپیاد، پیشنهاد حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان و آموزش سینما را به نوجوانان بااستعداد ارائه دادیم. از بچه‌های سال گذشته چندنفری هم برای ادامه آموزش فیلم‌سازی به دفاتر انجمن مراجعه کردند؛ اما تعداد بسیاری از آن‌ها دیگر مراجعه‌ای نداشتند. شاید به این خاطر که بیشتر بچه‌ها درگیر تحصیل هستند و خانواده‌ها به‌دلیل لطمه‌نخوردن به درس‌خواندن آن‌ها خیلی سخت اجازه حضور مداوم در کلاس‌هایی مانند فیلم‌سازی را می‌دهند. تمام تلاش دفاتر انجمن و همچنین دفتر مرکزی انجمن سینمای جوان بر این است که بچه‌های بااستعداد را در فضای آموزش و فیلم‌سازی نگه دارد؛ اما باید توجه داشت که به دلیل سن و سال نوجوانان، خانواده‌ها تصمیم نهایی را درباره برنامه‌های فوق‌برنامه و هنری آن‌ها می‌گیرند؛ البته تا جایی می‌شود آن‌ها را تشویق به حضور در عرصه فیلم‌سازی کرد و باید از طرف این نوجوانان و خانواده‌هایشان هم انگیزه‌ای وجود داشته باشد؛ مضاف بر اینکه از سه ایده منتخب المپیاد نیز بحث حمایت از تولید پیش آمد؛ به این صورت که سه ارگان انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره رشد هرکدام یک ایده را برای تولید انتخاب کردند و حاضر به سرمایه‌گذاری و تهیه و تولید آن در قالب فیلم شدند.»
عسگری در پایان صحبت‌هایش به نقش مثبت و سازنده انجمن سینمای جوان اصفهان در برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان اشاره می‌کند: «بار اصلی برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بر دوش دفتر انجمن سینمای جوان اصفهان است. کادر مدیریتی و اجرایی انجمن اصفهان و فیلم‌سازان قدیمی و استادان آن در تمام مراحل برگزاری المپیاد زحمات فراوانی را متحمل شدند. با برنامه‌ریزی درست نظم و انضباط را در تک‌تک مراحل اجرایی المپیاد شاهد بودیم و امیدواریم امسال نیز با درایت این دوستان فضای خوبی را برای برگزاری این رویداد مهم داشته باشیم؛ البته یادآوری این نکته هم حائز اهمیت است که تمامی دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور، به‌خصوص مربیان این مراکز، نقش بسزایی در آموزش نوجوانان پیش از برگزاری المپیاد دارند و قدم‌های تأثیرگذاری را در این فرایند برمی‌دارند.»