اولین بار در ایتالیا صورت گرفت؛

برگزاری جشنواره سینمایی زیرسایه کرونا/تجربه «جیفونی»تکرار می‌شود؟

جشنواره بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا ۲۰۲۰ با برگزاری مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگردش، به عنوان اولین جشنواره سینمایی در ایتالیا پس از شیوع کرونا به شکل فیزیکی برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری مهر، در شرایطی که بسیاری از رویدادهای سینمایی بین‌المللی زیر سایه تهدید فراگیری شیوع ویروس کرونا، با تردیدهای جدی در زمینه برگزاری یا عدم برگزاری مواجه هستند، جشنواره بین‌المللی فیلم «جیفونی» پنجاهمین سالگرد خود را در حالی جشن گرفت که ایتالیا همچنان با شیوع کرونا روبه‌روست.
این جشنواره به عنوان نخستین رویداد فرهنگی و هنری ایتالیا پس از ماه‌ها قرنطینه سراسری در ایتالیا، به صورت فیزیکی و با حضور مقامات فرهنگی این کشور برگزار شد.
مراسم افتتاحیه این جشنواره در سالن تروفو سیتادلا دل سینما برگزار شد و ۳۰۰ داور نوجوان که صدنفرشان در فضای در بسته و ۲۰۰ نفر در فضای باز گرد آمده بودند، با رعایت فاصله اجتماعی، این رویداد را آغاز کردند.
بخش اول این جشنواره از ۱٨ تا ۲۲ جولای ۲۰۲۰ (۲٨ تیر تا یکم مرداد) برگزار شد.
امسال با تغییر مقررات، در هر بخش تنها ۳۰۰ داور کودک و نوجوان ایتالیایی به عنوان نماینده هزاران داوری که از سراسر جهان در این رویداد شرکت می‌کردند، حاضر بودند.

توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، ضد عفونی کردن مداوم مکان نمایش فیلم و استفاده از ماسک برای همه حاضرین از مقررات برگزاری این دوره از جشنواره بود.

فیلم‌های انتخاب شده در هر بخش نیز تنها در سالن تروفو کاخ جشنواره جیفونی نمایش داده شد.

دیگر بخش‌های جشنواره در ماه‌های آگوست، سپتامبر، اکتبر و دسامبر برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم جیفونی بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم و رویداد سینمایی کودکان و نوجوانان در جهان است. این جشنواره هرسال در دهکده کوچکی به نام جیفونی واله پیانا نزدیک سالرنو در جنوب ایتالیا برگزار می‌شود.

جشنواره جیفونی که از سال ۱۹۷۱ آغاز به‌کار کرده، برندگان خود را با نظر داورانی از کودکان و نوجوانان در پنج گروه سنی، انتخاب می‌کند و هر سال بیش از ۲۰۰۰ کودک و نوجوان در گروه‌های سنی بین ۳ تا ۲۱ سال، به داوری آثار بخش‌های گوناگون این جشنواره می‌پردازند.
تاکنون داورانی از ایران نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی پس از گذراندن آزمون‌هایی به این جشنواره اعزام شده‌اند.


در وب‌سایت این جشنواره از قول نخست‌وزیر منطقه کامپانیا نوشته شده: «نیم قرن جشنواره فیلم جیفونی؛ یک موفقیت خارق‌العاده». این جشنواره فیلم کودک امروز داستان و داستان‌هایش را روایت می‌کند. تجربه‌ای بی‌نظیر و همیشه بدون مرز که موجب می‌شود نوجوانان باقدرت آینده‌شان را بسازند. ما در کنار آنها هستیم، با بچه‌ها، با برگزار کنندگان، با کلودیو گوبیتوسی که مطمئناً هیجان‌انگیزترین فصل را امسال تجربه می‌کند.
وی افزوده است: ما از ماه‌های دشوار می‌آییم، آن قدر دشوار که به ناچار می‌تواند حتی رویکرد این جشنواره را حتی در این دوره تغییر دهد؛ اما ذات و معنای این جشنواره که یکی از مهمترین ابتکارهای بین‌المللی است تغییر نمی‌کند. به رشد خود ادامه خواهد داد و موجب می‌شود کل کامپانیا، جنوب ایتالیا و همه ایتالیا به آن افتخار کنند. تولدت مبارک جیفونی.
باید دید تجربه برگزاری این رویداد سینمایی بین‌المللی با رعایت پروتکل‌هایی همچون فاصله‌گذاری میان مخاطبان و استفاده از ماسک، می‌تواند برای دیگر جشنواره‌های سینمایی چه در ایتالیا و چه در دیگر کشورهای دارای صنعت سینما راهگشا باشد.