علیرضا تابش: هزاران افسوس برای سینمایی که از تحقق آرزوی استاد محروم ماند

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی اختصاصی نوشت:

استاد خسرو سینایی امروز دارفانی را وداع گفت و سینمای ایران شخصیتی ارزشمند و به یاد ماندنی را از دست داد. یکی از آرزوهای سینایی که متاسفانه تحقق پیدا نکرد، ساخت فیلم سینمایی قطار زمستانی بود .

سال ۹۳ که به بنیاد سینمایی فارابی آمدم، مکاتبات داخلی و خارجی درباره ساخت این پروژه مشترک بین ایران و لهستان را مطالعه کردم و بعد از آن در چندین جلسه حضوری و گفتگوهای تلفنی با استاد سینایی برای اجرایی شدن پروژه همفکری کردیم.

خسرو سینایی دو سال پیش ، در بازگشت از سفر لهستان به دیدنم آمد با آن دقت و کرامت و لطف همیشگی، و خبر از استقبال لهستانی ها برای مشارکت در تولید مشترک این فیلم داد، موضوعی که ما در بنیاد سینمایی فارابی از آن بطور جدی استقبال کردیم و چند وقت بعد از تهیه کننده لهستانی دعوت کردیم تا به ایران سفر کند، تهیه کننده ایرانی هم انتخاب شد و در کنار تهیه کننده لهستانی به دیدن لوکیشن های فیلم در تهران و اصفهان و بندر انزلی رفتند.

این عکس به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از جلسه ای سه ساعته ثبت شده است که در خصوص بررسی ابعاد فنی و حقوقی تولید مشترک فیلم سینمایی قطار زمستانی با حضور استاد سینایی و تهیه کننده لهستانی «آرتور پتروفسکی» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

فیلمی که قرار بود با سهم شراکت ۵۱ درصدی ایران و ۴۹ درصدی لهستان تولید شود اما متاسفانه به رغم پیگیری های استاد سینایی، تهیه کننده ایرانی و بنیاد فارابی اراده ای جدی از سوی تهیه کننده لهستانی برای مشارکت در تولید ندیدیم.

هزاران هزار افسوس که سینمای ما از ثبت آرزوی استاد محروم ماند.