تاثيرات اجتماعي برگزاري جشنواره كودك در اصفهان

کودک ۳۳؛ درسی برای آینده

اصفهان به عنوان یک قطب گردشگری در کنار زیرساخت‌های صنعتی گسترده، هویت خود را همیشه با اتفاقات فرهنگی-هنری پیوند داده و با تجربه عظیم در برپایی ادوار جشنواره کودک، مسیری روشن در راستای تبدیل شدن به قطب سینمای کودک در خاورمیانه را در پیش دارد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از دنیای اقتصاد، اصفهان به عنوان یک قطب گردشگری در کنار زیرساخت‌های صنعتی گسترده، هویت خود را همیشه با اتفاقات فرهنگی-هنری پیوند داده و با تجربه عظیم در برپایی ادوار جشنواره کودک، مسیری روشن در راستای تبدیل شدن به قطب سینمای کودک در خاورمیانه را در پیش دارد.
این پتانسیل، در مقاطعی که کشور در شرایط عادی به سر می‌برد، همواره سبب‌ساز ایجاد شور و هیجان میان خانواده‌ها از طریق پیگیری برنامه‌های فرهنگی می‌شد و اکنون در زمانه‌ای که کرونا سایه خود را بر سر شهر افکنده، برگزاری هوشمندانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند باعث بهبود روحیه شهروندان و جلوه‌گر رنگی نو به این شهر همیشه زنده باشد.
ارائه برنامه‌ها به‌صورت مجازی در بستر فضای اینترنت، نه تنها دسترسی آسان‌تری برای عموم مردم به برنامه‌ها ایجاد می‌کند، بلکه با عدم تجمع افراد، به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای گسترش نیافتن بیماری می‌انجامد. باید توجه کرد که نگرانی‌های اجتماعی از این بابت، کاهش توجه و عدم شرکت در برنامه‌ها را در پیش خواهد داشت و برگزاری جشنواره به شیوه غیرحضوری و استفاده از راهکارهای برخط، فضایی تازه را برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان در این رویداد به وجود خواهد آورد.
شرکت هنرمندان برجسته و حضور اساتید معتبر در کارگاه‌ها و قرار گرفتن آنها در روند برپایی «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» با روش‌های نوین، باعث ارتقای کیفی این برنامه نسبت به هر سال خواهد شد. این تحول برای کودکان و نوجوانان شهر نیز یک فرصت خوب برای کسب تجربه‌ای با کیفیت در راستای استفاده از محتوای تصویری چنین برنامه‌ای است و می‌تواند به ایجاد روحیه مثبت در نوجوانان بیانجامد ضمن آن که امکان تحقق ورود نسل نو به سینما در قالب «المپیاد» اهمیت بالایی دارد و عامل افزایش دغدغه و مسئولیت برگزارکنندگان این رویداد است زیرا هر نوجوان با شرکت در جشنواره این امکان را دارد که در آینده تبدیل به یک هنرمند در عرصه سینما شود.
واقعیت آن است که کرونا، در کنار تمامی مصائبش، اهمیت و عادت استفاده از بسترهای مجازی و مدیریت الکترونیک را به همگان آموخت و می‌توان از این تجربه در سال‌های آینده نیز برای کاهش هزینه‌ها و از طرفی برای فراگیری این رویداد بهره برد چرا که با اجرای برنامه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی، بیشتر شهروندان از امکان ارتباط با جشنواره برخوردار خواهند بود و عدالت شهروندی در این زمینه بیشتر محقق خواهد شد.
باید توجه داشت که پس از گذران یک دوره نسبتا طولانی از این بیماری، شهرهای مختلف نیازمند چنین تحولاتی در سطح خود برای سرگرمی و ارتقای سطح فرهنگی شهروندان‌شان هستند و از این کارکرد اجتماعی نباید غافل شد. ثمره‌ روانی برگزاری چنین جشنواره‌هایی قابل تأمل است و اثرگذاری‌اش بر روحیه مردم کلانشهر‌ها در مواجه با روزمرگی‌های زندگی، و تبلور نشاط و امید در آنها موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
امید است به زودی و با اعلام پلتفرم مشخص این رویداد، شهروندان و علاقه‌مندان به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان بتوانند در بستری امن از این اتفاق مهم کمال استفاده را ببرند و از سویی تجربه‌ای مهم از برگزاری این مراسم در شرایط سخت این دوران، نصیب برگزارکنندگان و مدیریت شهری شود و با ایجاد امکان قرارگیری برنامه‌ها در بسترهای مجازی در آینده، شاهد تغییراتی مثبت در این راستا باشیم و اصفهان مانند همیشه نقش خود در توسعه و پیشرفت را ایفا کند./ امیرحسین جعفری