گفت‌وگوی سینماآنلاین با سینماگران درباره برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک

بیم‌ها و امیدهای سی و سومین پرواز پروانه‌ها

جشنواره فیلم کودک به سی‌وسومین پرواز پروانه‌هایش رسیده است، پروانه‌هایی که قرار است امسال نه در فضای پرشور جشنواره‌ای و میان کودک و نوجوانان به پرواز در بیایند بلکه قرار است این بار در بستر فضای آنلاین این پرواز صورت گیرد و همین موجب بیم و امید زیادی در بین فیلمسازان است.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از سینماآنلاین، شیوع کرونا و توصیه به دور بودن از تجمعات رویدادهای فرهنگی کشور را به تعطیلی کشاند. راه حل برگزارکنندگان جشنواه‌های فرهنگی برای متوقف نشدن هم برگزاری آنلاین بود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان که هر سال در شهر اصفهان برگزار می‌شد اولین رویدادی بود که مسئولین و برگزارکنندگان آن از برگزاری آنلاین جشنواره خبر دادند. به همین منظور با چند تن از فعالین عرصه فیلم کودک به گفت‌وگو نشستیم و نظر آن‌ها را در خصوص این اتفاق پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

*این اتفاق فرصتی است تا با تکنولوژی هماهنگ بشویم
ناصر هاشمی؛ هنرمندی است که تجربه بازی، نویسندگی و کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های حوزه کودک و نوجوان را در کارنامه کاری خود دارد. از کارهای او می‌توان به مجموعه خاطره‌انگیز «سمندون»، «گربه‌ آوازه‌خوان»، «بال‌های سپید» و «مرغابی وحشی» اشاره کرد. هاشمی درخصوص برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، گفت: این که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار شود حتی به صورت آنلاین خوب است چون برگزار نشدن، تداوم را قطع می‌کند. مخاطب دچار فراموشی می‌شود و برگزاری مجدد آن سخت است. به نظرم مهم این است که ادامه پیدا کند. کرونا و وضعیت فعلی موقتی است و جشنواره باید پابرجا بماند تا گسست ایجاد نشود. شیوه برگزاری آنلاین هم ویژگی این دوره است که اکثر اتفاقات در بستر اینترنت انجام می‌شوند و اینترنت در حال فتح همه‌جا است و چاره‌ای جز تن دادن نداریم. از طرفی این اتفاق فرصتی است تا با تکنولوژی هماهنگ بشویم.

*بزرگ‌ترین مشکل اکران آنلاین کپی رایت است
«بازیوو» فیلمی بود که در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را کسب کرد. امیرحسین قهرایی؛ کارگردان این فیلم نظر متفاوتی در مورد برگزاری آنلاین جشنواره دارد او با اشاره به امکان کپی‌برداری و رعایت نشدن حق کپی‌رایت فیلم‌ها در اکران آنلاین گفت: به هرحال با این شرایط مجبوریم که جشنواره را آنلاین برگزار کنیم. چون اگر آنلاین نباشد هم کسی استقبال نمی‌کند. مخاطب این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند و حضور فیزیکی آن‌ها خطرناک است. امسال مجبوریم تا همه رویدادها را آنلاین برگزار کنیم من هم به دلیل شرایط به صورت آنلاین تدریس فیلمسازی می‌کنم . البته این روش یک ایرادی هم دارد، ممکن است فیلم‌هایی که پخش آنلاین می‌شوند به صورت غیرقانونی کپی شوند و این از لحاظ اقتصادی به نفع فیلمساز نیست. مثلا ما برای «بازیوو» هزینه زیادی صرف کردیم و قرار بود از اول فروردین اکران شود که باعث ضرر زیادی شد. فیلم خوبی بود و به سینمای کودک و تهیه‌کننده‌ای که در این ژانر کار می‌سازد، کمک می‌کرد. حتی حاضر به پخش آنلاین نشدند چون هزینه بازنمی‌گردد. بزرگ‌ترین مشکل اکران آنلاین کپی رایت است. همچنین شبکه‌های تلویزیونی باید در این کار اطلاع‌رسانی و راجع به آن صحبت کنند و موازی با آن سایتی باشد که مردم نظر بدهند و درمجموع این کار به برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیاز دارد.

*امتیازهایی برای شرکت‌کننده‌ها درنظر گرفته شود تا راغب به حضور در جشنواره باشند
مصطفی مزرعتی؛ تهیه‌کننده انیمیشن «بنیامین» که برنده دیپلم افتخار بهترین پویانمایی در جشنواره کودک سال گذشته شده بود، این اتفاق را حرکت نویی می‌داند که می‌توان از تجربه آن برای دیگر جشنواره‌ها هم استفاده کرد. او در این خصوص توضیح داد: در این شرایط خاص تنها راه موجود این است و این اتفاق در جشنواره‌های خارجی هم می‌افتد. این اقدام که توسط فارابی و آقای تابش برنامه‌ریزی شده است هم اتفاق نو و خوبی است. به طبع چون دوره اول است، نواقصی وجود خواهد داشت اما باید بیشتر روی اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی، جراید کثیرالانتشار و تلویزیون و رادیو برنامه‌ریزی کرد. تجربیات حاصل از این برگزاری آنلاین این جشنواره می‌تواند برای دیگر جشنواره‌ها همچون جشنواره فیلم فجر هم مفید باشد. علاوه بر آن بهتر است، امتیازهایی برای شرکت‌کننده‌ها درنظر گرفته شود تا راغب به حضور در جشنواره باشند چون این اتفاق برای بار اول می‌افتد ممکن است برخی از فیلمسازان تمایل به حضور نداشته باشند. همچنین انگیزه‌ها و تشویق‌هایی هم باید برای تماشاگران درنظر گرفته شود. اطلاع‌رسانی سال‌های گذشته شهری بود اما امسال باید این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شاید استقبالی که ما انتظار داریم هم اتفاق نیافتد اما این نوع‌آوری و ریسک ارزش دارد. از تجربه این اتفاق در سال‌های آینده و حتی اگر این بیماری هم نباشد می‌توان استفاده کرد. ساخت انیمیشن بلند سینمایی با موضوع سرگرمی و شاد برای کودکان هفت تا ۱۲ سال را در دست تولید داریم البته فکر نمی‌کنم برای جشنواره امسال آماده شود و انشالله در جشنواره سال آینده به نمایش گذاشته شود.

*باید زمینه مناسب معرفی و اکران فیلم فراهم شود
امیر داسارگر؛ کارگردان «منطقه پرواز ممنوع»، فیلمی که پروانه زرین بهترین بازیگری از جشنواره سی و دوم را در کارنامه دارد، موفقیت برگزاری آنلاین را منوط به فراهم کردن شرایط اکران مناسب و معرفی درست فیلم‌ها می‌داند. داسارگر عنوان کرد: ما در وضعیتی هستیم که یا باید همه چیز را تعطیل کنیم یا به شرایط جدید تن بدهیم. برای اینکه جریانی تولیدی_ فرهنگی مهم در کشور تعطیل نشود، حتما برگزاری آن بهتر از عدم برگزاری است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی است تا بتوان فیلم‌هایی را که در سینمای تجاری شانس کمتری دارند به مردم معرفی کرد. اتفاقی ‌که برای فیلم «منطقه پرواز ممنوع» افتاد و توانستیم پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره باشیم و جوایز متعددی کسب کردیم. این حضور در جشنواره به اکران عمومی فیلم کمک بسیاری کرد. امسال اگر قرار باشد فقط داوران در اتاقی بنشینند و فیلم‌ها را داوری کنند اما اطلاع‌رسانی و پخش مناسب نباشد، اتفاق خوبی نمی‌افتد. به طور کلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در میان رویدادهای فرهنگی و هنری کشور جدی گرفته نمی‌شود لاقل باید بین مردم جدی گرفته شود. در این شرایط هم باید بستر فراهم شود تا مردم فیلم‌ها را ببینند و جشنواره را دنبال کنند و زمینه مناسب معرفی و اکران فیلم فراهم شود. امسال فیلمی برای جشنواره ندارم و درگیر نوشتن یک سریال هستم.
سیدعلی مدنی؛ کارگردان «شب آفتابی» هم فکر می‌کند این اتفاق فرصت نو و جدیدی است که باید پس از کرونا هم ادامه‌دار باشد. مدنی در این باره گفت: فکر نمی‌کنم چاره‌‌ای جز این وجود داشته باشد. به هرحال این اتفاق بازار و شرایطی جدید است و امیدوارم بعد از این شرایط هم اتفاق بیافتد. استقبال مردمی و آشنا شدن آن‌ها با جشنواره به شکل جدید آن زمان می‌طلبد. به طور کلی ایجاد عادت‌های جدید و رفع نواقص نیازمند زمان است. بسته به اینکه تبلیغات در چه سطحی باشد، چون جشنواره دیگر محدود به اصفهان نیست، این شیوه برگزاری می‌تواند بیننده‌های بیشتری را هم به دنبال داشته باشد.

خبرنگار: پرستو خلعتبری