تداوم برپایی جشنواره کودک پاسخ به یک نیاز اجتماعی است

تلفیق پرواز پروانه‌ها در آسمان سینما و دنیای مجازی، امسال یکی از متفاوت‌ترین دوران جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را پیش‌ روی همگان قرار داده است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، این دوره از جشنواره کودک و نوجوان با ساختاری جدید رو به رو است که تجربه آن تا به حال صورت نگرفته و فارغ از مسئله محتوا نحوه برگزاری جشنواره نیز در این دوره متفاوت است. در این راستا احمدرضا سیستان درباره محتوای تولیدی و نحوه ارائه آثار در جشنواره‌ها اظهار داشت: در طول تاریخ با اختراع دوربین فیلمبرداری تاکنون، سینما با فرهنگ جوامع ارتباط عمیقی داشته است. در واقع سینما مدل‌های جدید از زندگی تدوین می‌کند و می‌تواند مخاطب را به سمت بهتر و یا بدتر شدن زندگی سوق دهد.
وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که سینما به‌شدت پتانسیل بالایی در شکل‌گیری فرهنگ دارد و در جامعه ما و همچنین در جشنواره‌ها، این بستر فراهم می‌شود که فرهنگ آسیب‌دیده دوباره ترمیم شود و یا یک فرهنگ شکل نگرفته بصورت بنیادین شکل بگیرد و این نوع رسانه به شدت بر روی فرهنگ تاثیرگذار است.
منتقد هنری سینما با طرح این موضوع که جشنواره‌ها از لحاظ محتوایی با پرداختن به موضوعات یکسان رویکردهای مشابهی پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: با این وجود، جشنواره‌ها به نوعی پروپاگاندای مثبت دارند که جمع شدن فیلم‌ساز‌ها و مردم لذت استفاده از سینما را ایجاد می‌کند.
برپایی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی، در واقع یک الزام است که به تقاضا و نیاز این مخاطب گسترده پاسخ می‌دهد.
آنچه مسلم است سینما بازتاب دهنده‌ شرایط فرهنگی و اجتماعی حال جامعه است و می‌تواند شک و تردید در زندگی انسان مدرن را به تصویر کشیده و به آنچه مهم تلقی می‌شود، اهمیت بدهد. همچنان که در باب شدت تأثیر فیلم‌ها باید گفت که برای کودک، فیلم چیزی جز واقعیت نیست؛ به عبارتی کودک برای فیلم‌ها جنبه تصوری و خیالی قائل نیست. از نظر او آنچه که می‌بیند جزئی از زندگی واقعی است.
به ویژه هنگامی که محتوای فیلم برای کودک جذاب و دارای کشش باشد. محتوای تولیدی سینما بخصوص برای کودکان و نوجوانان تاثیر مستقیمی بر روی شکل‌گیری رفتارها و روحیات آنها دارد. محتوایی که بعضا ذهنیت فرد نسبت به بسیاری از مسائل را ایجاد می‌کند و نمی‌توان تأثیر سینما بر روی رده سنی کودک و نوجوان را نادیده گرفت.
با توجه به این کارکرد و علم به این که کرونا دائمی نیست و نمی‌شود سینما و جشنواره را به بهانه آن تعطیل کرد باید راه را بر آزمودن تجربه‌های تازه گشود. به ویژه تجربه‌هایی که به دنیای مدرن فراگیر پیرامون نسل تازه نزدیک هستند و از همان جنس هستند. تلفیق پرواز پروانه‌ها در آسمان سینما و دنیای مجازی، امسال یکی از متفاوت‌ترین دوران جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را پیش‌ روی همگان قرار داده است.