نظر سینماداران درباره مخاطبان فیلم کودک و نوجوان

نسلی که سینما را دوست دارد

مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره شرایط این روزهای سینمای کودک معتقد است:باید نگاه جدی که به کلیت سینما هست، در تقابل با سینمای کودک نیز موجود باشد. نباید این سینما را عارضه‌ای بر کل سینما محسوب کرد. در پردازش ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها باید تجدیدنظر شود. بحث رقابت مطرح نیست اما باید بتوانیم حداقل در مقابل کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از سینماآنلاین؛ هرساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک نوجوان بحث بر اهمیت این سینما و لزوم توجه واقعی به سینمای کودک در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. همه سینماگران و مدیران از ضرورت اهمیت سینمای کودک و نقش تربیتی آن سخن می‌گویند اما نکته‌ای سوال مهم حداقل در یک دهه اخیر این است که آیا نسل جدید هم همچون نسل دهه ۶۰ و ۷۰ آدرس مشخصی برای سینمای کودک دارد. تا یک دهه قبل تصویر فیلم‌های کودک و نوجوان را می‌شد بر سردر سینماها مشاهده کرد اما با ورود تکنولوژی و سلطه آن بر رفتار نسل جدید هم نوع مواجه نسل دهه ۸۰ و ۹۰ با سینما و فیلم دیدن متفاوت شده و هم دیگر خبری از آدرس مشخص برای فیلمهای کودک ونوجوان نیست و در طول سال تعداد فیلم‌های کودک و نوجوان اکران شده شاید به اندازه انگشتان یک دست هم نرسد.
به همین مناسبت پای صحبت سه سینمادار نشستیم و این افراد درباره ضرورت اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان و میزان استقبال مخاطبان از این دسته آثار صحبت کردند.

* کرونا بین مخاطب کودک و سینما فاصله انداخت
مجتبی شریعت، مدیر داخلی پردیس کوروش گفت: «در پردیس سینما کوروش برخی از انیمیشن‌های خوب خارجی با مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اکران شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا خانواده‌ها مایل به حضور فرزندانشان نشدند.»
شریعت با بیان اینکه در فصل مدارس استقبال دانش‌آموزان از فیلم کودک زیاد بود، تصریح کرد: «در فصل مدارس هرروز دو الی سه مدرسه دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم‌های کودک به سینما می‌آوردند، علاوه بر آن فیلم‌های کودک تا ساعت هفت بعدازظهر در سالن‌های سینما اکران شده و درصد قابل توجهی از سالن‌ها پر می‌شد.»
مدیر داخلی سینما کوروش با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌ها به دلیل استقبال خوب مخاطبان کودک فروش میلیاردی داشتند، گفت: «برخی از فیلم‌های کودک در سانس‌هایی بیشتر از قرارداد اکران می‌شدند که این نشان‌دهنده علاقه کودکان به دیدن فیلم کودک در سالن سینما است.»

٭وجود فیلم کودک در اکران سینماها ضروری است
محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال گفت: «در هر دوره‌ای از اکران، وجود فیلم کودک در سینما‌ ضروری است. در سال‌‌های گذشته فیلم‌های منطقه پرواز ممنوع ساخته امیر داسارگر، مبارزان کوچک به کارگردانی داوود اطیابی و انیمیشن‌های فیلشاه و شاهزاده‌ روم ساخته هادی محمدیان با استقبال خوبی روبه‌رو شد و با وجود اینکه فیلم‌ کودک محسوب می‌شدند، فروش میلیاردی داشتند.»
او افزود: «در ایام عید وجود فیلم کودک لازم است تا کودکان به همراه پدرومادر خود به سینما‌ها بیایند، همچنین در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس این امکان وجود دارد تا فیلم‌های کودک اکران شوند و در پاییز و زمستان مدارس اردوهای دانش‌آموزان را در سینما برای دیدن فیلم‌های کودک برگزار می‌کنندکه می‌تواند در رشد سینمای کودک و ارتقای سطح کیفی دانش‌آموزان تاثیر بسزایی بگذارد.»
محمد قنبری با اشاره به اینکه باید در هر فصل یک فیلم کودک در اکران سینما وجود داشته باشد گفت: «کودکان و والدینشان می‌توانند فیلمی با ژانر کمدی یا اجتماعی در سینما ببینند اما موضوع فیلم‌هایی‌ با ژانر اجتماعی و کمدی که اکنون در سینمای ایران زیاد هستند برای کودکان مناسب نیست به همین دلیل وجود یک فیلم کودک در همه سینما‌ها ضروری است.»

*استقبال تابع شرایط است
سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفتگویی کوتاه در خصوص میزان استقبال از فیلم کودک در سینماها گفت: پرداختن به این موضوع تابع شرایط تولید و کیفیت است و ما نمی‌توانیم بگویم که سینمای کودک در ایران یک سینمای پررونق است یا ضرورتا خلاف آن حکم دهیم. این فضای پرافت و خیز به‌خاطر متفاوت بودن شرایط تولید و اکران در سینمای کودک است.
او ادامه داد: باید نگاه جدی که به کلیت سینما هست، در تقابل با سینمای کودک نیز موجود باشد. نباید این سینما را عارضه‌ای بر کل سینما محسوب کرد. در پردازش ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها باید تجدیدنظر شود. بحث رقابت مطرح نیست اما باید بتوانیم حداقل در مقابل کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
نوروزی در خصوص استقبال از سینمای کودک در سال‌های اخیر گفت: من شاید بتوانم یکی دو انیمیشن را نام ببرم که پرفروش بوده‌اند مثلا انیمیشن فیلشاه یکی از انیمیشن‌هایی بوده است که به خوبی دیده شده است.