گلنوش شریفی: برای دوران کودکی بچه‌ها فیلم بسازیم نه برای دوران کودکی خودمان

گلنوش شریفی گفت: افزایش مطالعه، پیدا کردن کم و کاستی‌ها و یافتن علائق بچه‌ها در فیلمسازی برای کودک و نوجوان مهم است. ما زمانی می‌توانیم موفق باشیم و آثار تاثیرگذار بسازیم که برای دوران کودکی بچه‌ها فیلم بسازیم نه برای دوران کودکی خودمان.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گلنوش شریفی کارگردان انیمیشن با اشاره به اینکه افراد متخصص بسیاری در حوزه انیمیشن ایران، در سطح بین‌المللی هستند، گفت: در ایران پروژه‌های زیادی برای خارج از کشور تولید می‌شود که این موضوع باعث افتخار است و واقعا به لحاظ توانایی چیزی کم نداریم، همانطور که با فیلم‌های کوتاه انیمیشن افتخارات زیادی در خارج از کشور به دست آورده‌ایم، اما انیمیشن سینمایی در ایران به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها جدی گرفته نمی‌شود، چرا که روی آن سرمایه‌گذاری نشده ‌است.
شریفی افزود: حال بچه‌های انیمیشن به لحاظ مالی خوب نیست، حتی برخی از این کار انصراف داده‌اند چرا که احساس کرده‌اند کسی برای زحمات آن‌ها بهایی پرداخت نمی‌کند. در چنین شرایطی انیمیشن‌ساز خیلی باید به کارش علاقه‌مند باشد، خودش و هدفش را باور داشته ‌باشد که در این کار بماند…
او تصریح کرد: این هم یک مسأله است که در انیمیشن فقط روی برخی موضوعات خاص سرمایه‌گذاری می‌شود و همین خود می‌تواند باعث محدودیت‌ شود.
گلنوش شریفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: در گذشته فیلمسازان کودک محدودی داشتیم که کارهای تاثیرگذاری می‌ساختند، اما در حال حاضر به واسطه فضای مجازی و ابزار دیجیتال، همه فیلمساز شده‌اند… من با افزایش تعداد فیلمسازان مشکلی ندارم اما سطح دانش فیلمسازان باید بالا برود.
او افزود: افزایش مطالعه، پیدا کردن کم و کاستی‌ها و یافتن علائق بچه‌ها برای فیلمسازی مهم است. ما زمانی می‌توانیم موفق باشیم و آثار تاثیرگذار بسازیم که برای دوران کودکی بچه‌ها فیلم بسازیم نه برای دوران کودکی خودمان. زمانی که بتوانیم خودمان را به جای کودکی بچه‌های امروز بگذاریم، با آن‌ها بیشتر آشنا شویم و بپذیریم که شرایط امروز با سی سال گذشته تغییر کرده ‌است، می‌توانیم کارهای جذاب بسازیم.
شریفی گفت: کودکان امروزی هیجان، چالش، کشف شدن را دوست دارند. زمانی که به خواسته‌های کودکان توجه کنیم یک قدم به سمت جلو حرکت کرده‌ایم و می‌توانیم کارهای ماندگار تولید کنیم.
این کارگردان انیمیشن و وب‌سری با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است، گفت: در جشنواره فیلم کودک می‌توان فیلم‌ها را کنار یکدیگر دید، آن‌ها را مقایسه کرد و نکات منفی و مثبت‌اش را پیدا کرد. کودکانی که به عنوان مخاطب وارد جشنواره می‌شوند، با حجم زیادی از تولیدات ایرانی و خارجی مواجه می‌شوند که می‌توانند کارها را ببیند و تاثیر بگیرند. این‌ موضوع به فیلمسازان هم برای تولید کارهای بیشتر انگیزه می‌دهد.
او درباره این موضوع که بخش عمده‌ای از جشنواره امسال قرار است به صورت آنلاین برگزار شود، تصریح کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین مزایا و معایبی دارد. این موضوع بستگی به نگاه خودمان دارد. این یک تجربه جدید است و نمی‌توان به قطعیت آن را رد کرد. باید صبر کرد تا نتیجه‌اش را دید. به نظر من با هم بودن و با یکدیگر به تماشای فیلم‌ها نشستن خیلی جذاب است، اما فکر می‌کنم با شرایط موجود، چاره‌ای جز برگزاری آنلاین نداریم.