امیرحسین قهرایی در گفت‌وگوی زنده با صفحه جشنواره: سینمای فانتزی، بهترین گزینه برای مخاطب کودک و نوجوان است

کارگردان فیلم «بازیوو» گفت: من همیشه به سینمای فانتزی علاقمند بوده‌ام و بهترین گزینه هم برای مخاطب کودک، این ژانر است، چون کودک رویا دارد و به دنبال دیدن رویاهایش بر پرده سینماست.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امیرحسین قهرایی کارگردان و فعال سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگوی زنده با محمدصادق لواسانی در صفحه رسمی جشنواره، با اشاره به فعالیت‌هایش در دهه ۶۰ ادامه داد: اولین فیلم کودک من «من و رحیم» بود و بعد از آن «من و مش کاظم» را ساختم که هر دو را بیژن بیرنگ نوشته بود. بعد از آنها مجموعه «علی کوچولو» را ساختم و سپس از ایران رفتم. بعد از پنج سال بازگشتم؛ بیژن بیرنگ به من گفت که سریالی به نام «چاق و لاغر» را نوشته است و از من خواست که آن را بسازم. با این سریال بود که وارد دنیای فانتزی شدم. این دنیای فانتزی برای بچه‌ها و خودم جذاب بود. دوربین مخفی‌های من هم با چیزی که واقعی نیست اتفاق می‌افتند. معمولا مردم نسبت به اتفاقاتی که حافظه قبلی از آنها دارند، عکس‌العمل‌های خوب و به موقع نشان می‌دهند اما در مورد چیزهایی که واقعی نیستند، عکس‌العمل‌های آن‌ها دیدنی است.
او گفت: من همیشه به سینمای فانتزی علاقمند بوده‌ام و بهترین گزینه هم برای مخاطب کودک، این ژانر است، چون کودک رویا دارد و به دنبال دیدن رویاهایش بر پرده سینماست.
قهرایی افزود: من چندان به سمت سینمای واقعی نمی‌روم. البته کارهای واقع‌گرا هم ساخته‌ام اما آنها هم واقعیتی آمیخته با طنز و فانتزی بوده‌اند.
او در ادامه با اشاره به لزوم روزآمدی سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: امروز وقتی به من می‌گویند «چاق و لاغر» بساز، می‌گویم دوره این فیلم‌ها به پایان رسیده است. ذهن بچه‌های امروزی به تصاویر زیبا و واقعی ساخته شده با تکنولوژی سی‌جی‌آی عادت کرده است. البته از آنجا که امروزه ایران هم در این زمینه پیشرفت کرده، پس می‌شود کارهای فانتزی تولید کرد.
قهرایی گفت: البته باید به این نکته هم توجه کرد که تکنسین‌های ما خوب هستند اما به اندازه آمریکایی‌ها تجهیزات ندارند. با این وجود در فیلم «بازیوو»، کارهای مربوط به جلوه‌های ویژه و سی‌جی‌آی فیلم هم با وجود امکانات کم بسیار خوب بود.
این کارگردان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تازه‌ترین فیلم خود که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان جزو فیلم‌های برگزیده بود، اظهار داشت: «بازیوو» با آنکه فیلم کودک است اما پدر و مادرها هم از فیلم لذت می‌برند. ریتم فیلم را بسیار تند انتخاب کردم چون معتقدم امروز مردم به ریتم تند عادت دارند.
او درباره پربازیگر بودن این فیلم و روش کارش با بازیگران فیلم گفت: من سعی می‌کنم با تکنیک‌های کارگردانی به بازی‌ها کمک کنم و به نظرم «بازیوو» بازیگران خوبی داشت.
قهرایی در ادامه گفت: من نگران بازگشت سرمایه هستم. در اکران آنلاین فیلم دیده می‌شود اما سرمایه باز نمی‌گردد. اگر مشکل قاچاق در اکران آنلاین نبود، درآمد خوبی داشتیم. در ایران حق کپی‌رایت تعریف نشده است. من این موضوع را در مجموعه «شوخی با ستارگان» تجربه کردم.
کارگردان مجموعه موفق «علی کوچولو» با اشاره به لزوم توجه به عرصه فیلمنامه‌نویسی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: ما تعداد زیادی کلاس‌های بازیگری و کارگردانی داریم که مورد استقبال قرار می‌گیرند. کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی هم داریم اما کسی پیگیر آن‌ها نیست. فیلمنامه‌نویسی نیازمند تکنیک است تا بتواند تماشاچی را جذب کند. تماشاگر باید مجذوب فیلم باشد.
قهرایی همکاری با «سلمان خورشیدی» در رقم خوردن فیلمنامه و فیلم «بازیوو» را یک تجربه موفق دانست و گفت: ۷۰ درصد موفقیت یک فیلم در سینمای کودک و نوجوان در دست فیلمنامه‌نویس است. من امیدوارم که در آینده بتوانیم نویسندگان خوبی داشته باشیم.
او در این گفت‌وگو با اشاره به امکان ساخت قسمت دوم «بازیوو» بیان کرد: پایان بندی «بازیوو» طوری است که بتوان قسمت دوم آن را هم ساخت. درواقع ضدقهرمان فیلم کشته نمی‌شود و این موضوع کمک می‌کند که قسمت دوم این فیلم را بسازیم.