محمد بحرانی: پول‌ساز‌ترین صنعت در جهان، سینمای کودک و نوجوان است

«محمد بحرانی» گفت: پول‌ساز‌ترین صنعت در جهان، صنعت سینمای کودک و نوجوان است. در بازار فیلم‌های کودک و نوجوان در دنیا، پایان اکران عمومی، تازه اول کار در چرخه اقتصادی و مرچندایز است.
به گزارش ستاد اطلا‌ع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این صداپیشه و بازیگر درباره برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین گفت: کرونا، مشاغل مختلف را تحت‌تأثیر قرار داده و سینما و برنامه‌هایش هم از این قاعده مستثنا نیست.
او ادامه داد: خیلی از جشنواره‌های سینمایی ما به جشنواره محلی تبدیل شده بودند و بسیاری از این رویدادها فقط معبری برای اهالی سینما بوده‌اند. امسال باتوجه به نحوه برگزاری، مردم هم می‌توانند در این رویدادها دخیل باشند. باید بپذیریم که کرونا خیلی از عادت‌های رفتاری ما را تغییر داده است. بنابر این ما ناچاریم با شرایطی که به وجود آمده، کنار بیاییم. هرچند سینما و تئاتر یک رسانه جمعی هستند، اما با برگزاری جشنواره به صورت آنلاین موافق هستم و امیدوارم این نحوه برگزاری، امسال یک تجربه یونیک باشد و از سال بعد به همان روال قبل برگردیم.
بحرانی با اشاره به این که حتما در اولین قدم در عرصه برگزاری جشنواره آنلاین آزمون و خطاهایی خواهیم داشت، اظهار داشت: از سویی باید توجه داشت که این بیماری، یک تحول بزرگ در مشاغلی که مربوط به تولید محتواست، ایجاد کرده است. به طور مثال مخاطبان و سهام شرکت نتفیلیکس که یک کمپانی بزرگ در صنعت وی‌اودی است، در این ماه‌ها ارزش پیدا کرده است. در وی‌اودی‌های داخلی نیز همین اتفاق افتاده است. از این دیدگاه، با این تحلیل که می‌شود از تهدیدها، فرصت ساخت موافق هستم.
او افزود: یک بررسی در تاریخ سینمای جهان به ما نشان خواهد داد که پول‌ساز‌ترین صنعت در جهان، صنعت سینمای کودک و نوجوان است. به طور مثال، در یک مقطع تاریخی یک انیمیشن مثل «مرد عنکبوتی» مطرح‌ شد و بعد از آن شاهد بودیم که چگونه در تجاری‌سازی برند این انیمیشن کار صورت گرفت چنانچه امروز هم در تم تولد بچه‌ها، شاهد برند این انیمیشن هستیم. شما یک فیلم بزرگسال می‌سازید که خوب هم می‌فروشد و در وی‌او‌دی هم به فروش خوبی می‌رسد و تمام! اما در بازار فیلم‌های کودک و نوجوان در دنیا، این پایان، تازه اول کار در چرخه اقتصادی و مرچندایز است، در حالی که در ایران این چرخه برعکس است و چرایی آن معلوم نیست!
این فعال سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: درطول چهار،پنج سال گذشته به تمام کسانی که مالکیت عروسک «جناب خان» را عهده‌دار بودند، پیشنهاد دادم که برای این عروسک، کاری کنند. این عروسک در گوشه‌ای افتاده و خاک می‌خورد. عروسکی که صنعت‌ ندارد به چه درد می‌خورد؟
بحرانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به ضرورت شناخت سلیقه و نگاه نسل جدید از سوی فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که کار کودک می‌کنند باید ادبیات نسل جدید را بلد باشند. ما یاد گرفته‌ایم که به ادبیات نسل بعد از خودمان انگ مبتذل بزنیم. ادبیات و فرهنگ پویاست و ما باید تفاوت نسل‌ها را بپذیریم.