جشنواره‌های دنیا زیر ماسک کرونا

از زمان ظهور ویروس کرونا، تقریبا تمامی فعالیت‌های اجتماعی در دنیا تحت‌تأثیر قرار گرفته است.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری پانا، انسان موجودی اجتماعی است که فعالیت‌هایش بر همین اساس شکل گرفته اما ظهور مجدد ویروسی که تداوم حیاتش در گرو نزدیکی انسان‌ها با یکدیگر است، بشر را ناگزیر به انتخاب انزوایی خودخواسته کرد.
فعالیت‌های ورزشی و جشنواره‌های هنری اولین رویدادهایی بودند که با شروع همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآمدند و برپایی بسیاری از آنها هم لغو شد، اما با تداوم شیوع کرونا دست‌اندرکاران این وقایع به فکر چاره جویی برای تداوم حیات آنها افتادند و راه حل را در استفاده از اینترنت و رعایت کامل اصول بهداشتی یافتند.


با بررسی جشنواره‌های سینمایی برگزار شده در چند ماه اخیر می‌بینیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین فاکتور در برگزاری این مراسم‌ها شده است. مراسم فرش قرمز و دیدار هنرمندان با طرفدارانشان به همراه برگزاری فیزیکی مراسم افتتاحیه و اختتامیه به کلی حذف شده یا با جمعیتی حداقلی و همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام شرکت کنندگان به استفاده از ماسک همراه بوده است.
نکته جالب توجه در این میان، برگزاری جشنواره جیفونی قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره کودک در جهان است که با وجود داشتن مخاطبان و داوران کودک و احتمال آسیب‌پذیری آنها، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در مراسم افتتاحیه بخش اول این جشنواره که در سالن تروفو سیتادلا دل سینما برگزار شد، ۳۰۰ داور نوجوان که صدنفرشان در فضای در بسته و ۲۰۰ نفر در فضای باز گرد آمده بودند، با رعایت فاصله اجتماعی، این رویداد را آغاز کردند. امسال با تغییر مقررات، در هر بخش تنها ۳۰۰ داور کودک و نوجوان ایتالیایی به عنوان نماینده هزاران داوری که از سراسر جهان در این رویداد شرکت می‌کردند، حاضر بودند. توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن مداوم مکان نمایش فیلم و استفاده از ماسک برای همه حاضرین از مقررات برگزاری این دوره از جشنواره بود.
در ادامه، جشنواره ونیز با پروتکل‌های سختگیرانه‌ای چون استفاده اجباری از ماسک، نمایش فیلم با رعایت فاصله اجتماعی، تب سنجی از شرکت کنندگان، انجام دوبار تست کرونا برای مهمانان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا، کاهش شمار عکاسان خبری و برگزاری نشست‌های مطبوعاتی به صورت مجازی یا با حداقل تعداد خبرنگاران برگزار شد.

پس از ونیز، جشنواره جهانی فیلم تورنتو در کانادا برگزار شد و این رویداد نیز به صورت ترکیبی از رویدادهای عمدتا مجازی و حضوری و با تعداد محدودی از نمایش‌های فیزیکی همراه با اکران سینما-ماشین برگزار شد گرچه جشنواره فیلم تورنتو اعلام کرد استفاده از ماسک در حین تماشای فیلم در این رویداد سینمایی الزامی نیست. عملکرد کشور کانادا در مهار شیوع ویروس کرونا موثر بوده است اما این اتفاق را نباید از یاد برد که جشنواره فیلم ساندس در ماه ژانویه و اوایل شیوع کرونا، این رویداد سینمایی را به محل انتشار ویروس تبدیل کرد.
با لغو جشنواره فیلم لوکارنو که از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی اروپاست، امسال توجه سوئیسی‌ها کاملا به جشنواره زوریخ معطوف شده که شانزدهمین دوره آن به تازگی آغاز شده و بر خلاف ونیز و تورنتو با حضور گسترده‌تر مخاطبان و اهالی سینما و با پروتکل‌های بهداشتی نه چندان سختگیرانه همراه است.

باید به این نکته توجه داشت که برگزاری کامل یا بخشی از جشنواره‌ها به شکل آنلاین گزینه مهمی برای مدیران جشنواره‌ها است، چون مخاطبان را در سراسر جهان درگیرمی کند.
بسیاری از جشنواره‌ها با برگزاری آنلاین در شرایط شیوع بیماری به فعالیت خود ادامه دادند و جشنواره‌هایی مثل جشنواره لندن و توکیو به احتمال زیاد قصد دارند به صورت آنلاین برگزار شوند. دو جشنواره شیکاگو و جشنواره فیلم بوسان که اواخر مهر آغاز به کار می‌کنند، در مقیاسی محدودتر برگزار خواهد شد. شیکاگو روز گزینه اکران آنلاین و سینماماشین تأکید کرده است. علاوه بر جشنواره‌های جهانی، جوایز مهم ۲۰۲۱ چون اسپیریت، گلدن‌گلوب و اسکار نیز به تعویق افتاده‌اند.
تا زمانی که سایه کرونا بر سر نوع بشر گسترده است، هنر تلاش می‌کند تا به زندگی خود ادامه دهد و امید به زندگی را در دل جوامع زنده نگه دارد. تا روزی که با از بین رفتن این بیماری دوباره شاهد برگزاری جشنواره‌ها به روال سابق باشیم.