رحیم بهبودی‌فر:

لزوم سرمایه‌گذاری فکری در سینمای کودک

وضعیت نمایش فیلم‌های کودک خوب نیست و دلیلش را تنگ‌نظری پخش‌کننده‌ها می‌بینم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رحیم بهبودی‌فر درباره وضعیت نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان، گفت: هم اکنون آنچه می‌بینیم و البته در سال‌های اخیر نیز کم و بیش شاهدش بوده ایم، وضعیت نمایش فیلم‌های کودک خوب نیست و من دلیلش را تنگ‌نظری پخش‌کننده‌ها می‌دانم. پخش‌کننده‌های ما ترجیح می‌دهند که فیلم‌های طنز را نمایش دهند و برای کار‌های کودک، ریسک نکنند و همین باعث درست دیده نشدن آثار کودک می‌شود.

این کارگردان سینما با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم برای سینمای کودک ادامه داد: نبود اعتماد پخش‌کنندگان در بخش سینمای کودک به این دلیل است که اغلب کار‌هایی که پیش از این نمایش داده شده مخاطب پسند نبوده است. به همین دلیل من معتقدم قبل از سرمایه‌گذاری اقتصادی در فیلم‌های کودک، باید سرمایه‌گذاری فکری کرد و فیلم‌نامه‌ها را ارتقا داد. فیلمنامه پایه و اساس هر اثر سینمایی است و در فیلم‌های کودک نیز به دلیل اینکه جذب مخاطب کودک سخت‌تر است، باید توجه و دقت بیشتری روی فیلم نامه صرف کرد. سینمای کودک و نوجوان به لحاظ پژوهش و مخاطب شناسی به تحول نیاز دارد و از نظر اقتصادی نیز، نیازمند سرمایه‌گذاری است.

بهبودی‌فر تصویر کشیدن فرهنگ بومی در آثار سینمای کودک و نوجوان را ضروری دانست و گفت: فرهنگ بومی مسأله‌ای مهم و تأثیرگذار است و البته چگونگی شکل گرفتن آن، به زاویه دید فیلم‌ساز بستگی دارد. همه چیز بر عهده کارگردان است که بتواند رگ و ریشه‌های بومی ایرانی را پیدا کند و از آن‌ها درامی بسازد که بیننده یعنی مخاطب کودک و نوجوان آن را دوست داشته باشد. باید بدانیم که مخاطبان ما متولدان دهه ۸۰ و ۹۰ هستند و باید با توجه به نیاز آن‌ها فیلم بسازیم.

وی همچنین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وجود فیلم از کشور‌های خارجی در جشنواره بی‌تأثیر نیست و می‌تواند به سینمای کودک ایران کمک کند. در واقع جشنواره فیلم کودک و نوجوان آثار تولیدی را ارزیابی می‌کند و وجود بخش بین‌الملل نیز باعث ایجاد فضای رقابتی میان آثار سینمای ایران و کشور‌های دیگر می‌شود. همچنین بخش بازار فیلم، اتفاق خوبی است که باعث می‌شود پخش کننده‌های خارجی به تماشای فیلم‌های ایرانی بنشینند و این امر تأثیرگذار است.

کارگردان فیلم سینمایی «هشتگ» درباره بخش المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان که امسال سومین دوره‌اش برگزار می‌شود نیز گفت: چنانچه المپیاد فیلم سازی با کیفیت برگزار شود، می‌تواند انرژی‌های جدید وارد سینمای ایران کند. البته به اعتقاد من فیلم سازی به پشتوانه فکری نیاز دارد، ولی به طور کلی برگزاری این المپیاد اتفاق خوبی است.