عادل بزدوده: نسل ما هیچ‌‌گاه تمام‌شدنی نیست

خالق عروسک‌های سینمای کودک و نوجوان با گلایه از برخی رفتارها با متخصصان سینمای کودک و نوجوان، گفت: هنوز هم می‌توانیم با کمترین پول می‌توانیم بهترین کار را برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم. نسل ما هیچ‌‌گاه تمام‌شدنی نیست.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «عادل بزدوده» نویسنده و کارگردان عروسکی و خالق عروسک‌های سینمای کودک گفت: ما بسیار سختی کشیدیم تا عروسک‌های کپل، مخمل، پسرخاله و… به شکل گروهی ساخته شد. اگر یک‌سری از کارهای عروسکی از گذشته هنوز زنده است و نفس می‌کشد یک علت دارد؛ عوامل آن کارها افرادی بودند که با عشق فعالیت می‌کردند و بسیار حرفه‌ای بودند. تهیه‌کنندگان در آن زمان تخصص و دانش موردنظر را داشتند و می‌توانستند نیاز کودکان و نوجوانان را درک کنند، اما متأسفانه امروز اینگونه نیست.
او افزود: سال گذشته مدیران گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما برای ما جلسه‌ای گذاشتند و از ما پرسیدند شما برای حل مشکل موجود در کار کودک چه راهکاری دارید؟ چه دارید؟ گفتم طرح و برنامه دارم… اما نکته دوست نداشتنی‌اش این بود که خودم باید منبع مالی کار را نیز تأمین می‌کردم! آیا ما باید خودمان برویم و به دنبال منابع مالی بدویم؟!
بزدوده با اشاره به این که همه کسانی که در زمینه کار عروسکی فعالیت کرده‌اند، برایم ارزشمندند و جزو خانواده من هستند، گفت: عروسک‌های به یادماندنی سینمای کودک خلق شده‌اند و هویت پیدا کرده‌اند و به همین سادگی نمی‌توان آنها را حذف کرد.


او اظهار داشت: هنوز هم می‌توانیم با کمترین پول می‌توانیم بهترین کار را برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم. نسل ما هیچ‌‌گاه تمام‌شدنی نیست. ما اگر در سینما، تلویزیون و صحنه تئاتر نتوانیم کار کنیم، در دانشگاه شروع به تدریس می‌کنیم و نسل درستی را برای این حرفه تربیت می‌کنیم. چشم‌انداز ما این است که باید برای کودک و نوجوان ایران کار کرد. چه به شکل نوشته، تصویری یا حتی صوتی…
این هنرمند گفت: در کودکی عضو کتابخانه شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم و فیلم «عمو سیبیلو»ی بهرام بیضایی را دیدم. او آن زمان فیلمساز شناخته‌شده‌ای نبود ولی به‌خاطر جسارتی که کانون در آن زمان داشت، از تولید این فیلم حمایت کرد.
او با اشاره به تداوم حضورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بعدها در کانون به یک گروه تبدیل شدیم که بسیاری از سینماگران شاخصی که در زمینه سینمای کودک فعالیت می‌کردند، فیلم‌هایشان را برای ما – به عنوان نوجوان- به اکران می‌گذاشتند و ما تجربیات سنی خودمان را در اختیار سازندگان آن آثار نظر می‌دادیم. آنها ما را به شدت قبول داشتند و بسیار برایمان جالب بود که کانون در آن زمان ما را صاحب‌نظرکرده بود.

او در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی باید برای برگزاری این جشنواره رویکردهای جدیدی را در نظر گرفت چرا که رویکردهای قدیمی دیگر کاربردی نخواهد داشت. این را یادمان باشد در این جشنواره باید برای مخاطبان قدم برداریم. در این رویداد مخاطب اصلی‌مان نخبگان این عرصه هستند. در این برهه زمانی نیازمند سطح عملیاتی متفاوتی هستیم و می‌توان یک نسخه خوب و اندیشمندانه برای جشنواره تعریف کرد.
بزدوده گفت: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین یک اتفاق تازه و نو و تجربه جدید محسوب می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که در تمام نقاط کشور، کودکان و نوجوانان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و با آخرین فرآیندهای یافته شده فرهنگی در سینمای کودک آشنا شوند. این هم یک تجربه است و باید هم‌پای دنیا در این زمینه پیش رفت.