علی نوری‌اسکویی: اگر از کودکان عقب بمانیم، آنها دیگر به سینما توجه نخواهند کرد

«علی نوری‌اسکویی» گفت: در دنیا، در وی‌اودی‌ها و اینترنت، راه و رسم تولیدمحتوا و کسب درآمد برای کودکان را پیدا می‌کنند. ما اگر از کودکان عقب بمانیم، آنها دیگر به سینما توجهی نمی‌کنند.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این انیماتور و کارگردان سینما با اشاره به اینکه در سراسر جهان والدین، نگران برنامه‌ریزی برای فرزندانشان هستند، گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم به دلیل پیچیدگی‌هایی که در شرایط زندگی امروز به ما تحمیل می‌شود، شرایط جهانی کرونا برای کودکان خیلی در حاشیه قرار گرفته ‌است.
او گفت: کودکان امروز چیزهایی را که ما در گذشته داشتیم، ندارند چرا که پدرومادرها همیشه نگران مشغله‌های زندگی هستند و نمی‌توانند توجه‌شان را به فرزندانشان بدهند.
این هنرمند سینمای کودک و نوجوان افزود: مدیاهای متنوع، تنها مسیر تجربه زندگی برای کودکان امروز شده‌ است. آن‌ها چیزی جز مدیا ندارند که بتوانند با آن حرف بزنند و تجربه کسب کنند. کودکان در معرض تعداد زیادی از حوادث هستند که برایشان مشکلات روانشناختی ایجاد می‌کند و در سنین بالاتر آن‌ها چیزهایی را تجربه کرده‌اند که نباید تجربه‌ می‌کردند.
او بیان کرد: کودکان نیاز به حمایت دارند، ما جهان را برای خودمان خلق کرده‌ایم. با خریدن یک وسیله بازی از آن‌ها انتظار داریم ساعت‌ها با ما کار نداشته ‌باشند. این نگاه همه‌گیر روی مسئولان متفاوت تصمیم‌گیر در حوزه کودک تاثیر گذاشته‌ است. اینکه هرسال درباره برپایی و عدم برپایی جشنواره کودک، بحث‌ می‌شود، بسیار مضحک است. در سرتاسر جهان فستیوال‌هایی که برای کودکان برگزار می‌شود خیلی زیاد است، همچنین نهادهای حمایتی بیشتر بودجه‌هایشان را صرف جشنواره‌های کودک می‌کنند و جشنواره بزرگسال بودجه خود را از مردم (که حاضر هستند برایشان پول خرج کنند) تامین کنند.
این کارگردان افزود: در این شرایط برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است. اگر شرایط کرونا خیلی طولانی شود و شرایط اجتماعی همینطور باقی بماند برای بچه‌ها چه کاری می‌توان کرد؟ تنها مکانی که می‌توان درباره کودکان و نیازهایشان صحبت کرد، جشنواره فیلم کودک است؛ البته به عنوان یک کارگردان معتقدم اگر جشنواره با شرایطی که سال‌های گذشته برگزار می‌شده برپا شود باز هم کم است و باید تلاش‌ بیشتری برای بهتر برگزار شدن جشنواره کودک انجام ‌داد. باید به این پرسش‌ها پاسخ داد که ما برای کودکان چه جهانی خلق کرده‌ایم؟ قهرمان امروز بچه‌های ما چه کسانی هستند؟ و چقدر ایرانی‌اند؟ کودکان چه چیزی دارند که انتظار داریم در آینده برای کشور تصمیم بگیرند؟


علی نوری اسکویی با توجه به اینکه قرار است دوره سی و سوم جشنواره، به صورت آنلاین برگزار شود گفت: همانطور که با آمدن سینمای دیجیتال نتواستیم زیبایی‌هایی را که در جهان آنالوگ و سینمای نگاتیو بود، نگه داریم، نمی‌توانیم انتظار داشته‌باشیم پرده نقره‌ای برای آیند‌گان باقی بماند. کودکان همیشه در حال تغییر هستند. در جهانی زندگی می‌کنیم که پرده نقره‌ای سینما درصد کمی از نیاز کودکان را برطرف می‌کند. در دنیا کودکان در وی‌اودی‌ها و اینترنت راه و رسم تولیدمحتوا و کسب درآمد را پیدا می‌کنند. ما اگر بخواهیم از کودکان عقب بمانیم، کودکان دیگر به سینما توجهی نمی‌کنند.
او با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین بک فرصت مناسب است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین فرصتی است تا بتوانیم ببینیم چه ایراداتی داریم و چه زیرساخت‌هایی برای محتوای کودکان آماده کرده‌ایم. باید بازخورد جشنواره و آثارش بر کودکان را ثبت و ضبط کنیم تا بعدها دیگران بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. بسیاری از وی‌اودی‌هایی که می‌خواهند کانال کودک راه بیندازند، احتیاج به چنین اطلاعاتی دارند و برگزاری جشنواره به صورت آنلاین می‌تواند از لحاظ فنی، تجربه خوبی در اختیار آن‌ها بگذارد.
سازنده انیمیشن «رهایی از بهشت» افزود: مشکلات امنیتی فضای مجازی، مشکلات زیرساختی و سرعت اینترنت تجربه‌های زیادی برای ما می‌سازد که می‌تواند برای کسانی که در صنعت سینمای کودک به صورت دیجیتال سرمایه‌گذاری و کار می‌کنند راهگشا باشد.
نوری‌اسکویی همچنین در خصوص اینکه میزان علم و آگاهی کودکان امروز خیلی بیشتر از کودکان دهه‌های قبل است گفت: نزدیک شدن به کودکان امروز، نیاز به یک برنامه‌ریزی دارد. فاصله فکری نسل فیلمسازان با کودکان بسیار زیاد است و این مسئله نیاز به کار پژوهشی دارد. کودکان امروز، جهان را با یک منظر دیگری می‌بینند و جهان جذابیت آن‌ها با تعریفی که ما در سینمای کودک داشتیم، متفاوت شده ‌است. اگر در جشنواره کودک ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که بتوان تحقیق ‌و نظرسنجی کرد و نتایج تیم تحقیق را در اختیار اهالی سینما قرار داد، فیلمسازان خودشان را به جهان کودکان نزدیک‌تر می‌کنند و این موضوع می‌تواند تحت عنوان کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها به فیلمسازان کمک کند.
او تأکید کرد: سرعت پیشرفت تکنولوژی فاصله و شکافت نسل‌ها را زیاد کرده ‌است و آزمون و خطاهای بسیار، می‌تواند این راه را هموارتر کند.