بیژن میرباقری عنوان کرد: جشنواره؛ فرصتی برای احیا و صنعتی‌شدن سینمای کودک

«بیژن میرباقری» کارگردان سینما گفت: اگر به احیای فیلم‌های کودک و صنعتی شدن این سینما فکر می‌کنیم، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با ارزیابی‌ها وآمارهایی که ارائه می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند تا ما بدانیم که در آینده چگونه برای این مخاطب فیلم بسازیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «بیژن میرباقری» کارگردان سینما با اشاره به برپایی این دوره جشنواره در شرایط کرونایی، گفت: جشنواره باید امسال به شکل متفاوت خود برگزار شود. کرونا نباید باعث تعطیل شدن زندگی شود و ما عرصه را بر خودمان تنگ کنیم. ما باید تلاش کنیم که جشنواره شکل بهتری به خود بگیرد.
او ادامه داد: جشنواره امسال با این شرایط می‌تواند به یک فرصت بزرگ تبدیل شود. تمام دست‌اندرکاران و کسانی که برای کودک محتوا تولید می‌کنند در این جشنواره می‌توانند بررسی جامعی از اینکه کودکان این سرزمین چه نوع فیلم‌ها و مضامینی را دوست دارند، به دست بیاورند. اکران آنلاین باعث می‌شود که جشنواره به اصفهان و تهران محدود نباشد و مناطق دیگر نیز این محتواها را ببینند.
این کارگردان تحسین شده فیلم‌های کوتاه سینمای کودک در مجامع جهانی (از جمله نامه نانوشته و دوخواهر) ادامه داد: سازمان جشنواره باید گسترده‌تر از سابق آمارها را تهیه و محتوای پسا‌فیلم تولید کند. یعنی محتوایی که به فیلمساز، نویسنده و غیره نشان بدهد که در آینده چگونه حرکت کنند. اگر به احیای فیلم‌های کودک و صنعتی شدن سینمای کودک و نوجوان فکر می‌کنیم، جشنواره با ارزیابی‌ها و آمارهایی که ارائه می‌دهد این امکان را فراهم می‌کند تا ما بدانیم که در آینده چطور نسبت به کودکان برخورد کنیم و فیلم بسازیم.
او عنوان کرد: تولیداتی که در پلتفرم‌ها برای بچه‌ها قرار دارند، تاکنون مصرف شدند و برنامه‌ای برای شش ماه آینده نداریم چون در دل بحران هستیم اما می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشیم. به نظر من تمام سیاست‌گذاران باید در این مقطع تصمیمات بزرگ‌تری بگیرند. اصلاً جشنواره را بگذارید کنار و بگویید برای کودکان این سرزمین که قرار است سال بعد در خانه‌ها بنشینند چه تولید محتوایی داشته باشیم؟ به همین جهت فکر می‌کنم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک فرصت برای برنامه‌ریزی است.
میرباقری ادامه داد: دهه شصت سینمای خوبی داشتیم اما امروز فیلمسازان دهه شصت کجا هستند و چه می‌کنند؟ چرا امروز تولید نمی‌کنند؟ در دهه ۶۰ حمایت‌هایی انجام می‌شد تا فیلمسازانی در این عرصه کار کنند اما چرا این فیلمسازان امروز نمی‌خواهد که از تولید فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان کسب و کار خود را راه بیندازند؟ این فیلم‌سازها در آن دوره حمایت شدند که امروز از آنها بهره بگیریم. امروز آن حمایت وجود ندارد و آزادی عمل هم نیست.
کارگردان «مه‌سا» برنده جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: امیدوارم که با وجود پلتفرم‌ها برنامه‌ریزی‌هایی با توجه به کسب‌درآمد انجام شود تا به واسطه آن فیلمسازان بسیاری به این حوزه علاقه‌مند شوند تا برای کودکان با محتوا تولید کنند. اگر تلویزیون ما در دهه‌های گذشته در زمینه تولید محتوا آزادتر عمل می‌کرد، می‌توانستیم به مدیوم دهه ۶۰ برسیم. در دو دهه گذشته تلویزیون در زمینه محتوای کودک شرایط آزادی برای دست اندرکاران این حوزه فراهم نکرده است تا راحت‌تر بتوانند کار کنند‌. تلویزیون تمایلی برای تولید محتوا مناسب کودک و نوجوان ندارد. امیدوارم در آینده نزدیک این مسئولیت را پلتفرم‌ها برعهده بگیرند و برای کودکان تولید محتوا کنند و چنانچه این محتوا نزدیک به مفاهیم تجاری شد در سینما هم از آن بهره‌برداری کنند.
او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: نگرش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر این اساس است که فقط تولیدمحتوای محدود، ارزشمند است. محدود از این لحاظ که در سطح جشنواره‌ها محتوا تولید شود. تولیدمحتوا برای مخاطب عام و سینماها، تجاری‌سازی و تولید فیلم‌های برای فروش، برای او اهمیت ندارد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصمیم دارد با یک الگوی ثابت که در این ۳۰ سال داشته است، رفتار کند. این موضوع باعث می‌شود که افراد بسیاری در این چرخه تولیدات قرار نگیرند. درواقع افراد با استانداردهای فیلمسازی کانون هماهنگ نمی‌شوند و من هم یکی از آن افراد هستم…
میرباقری افزود: تغییر و تحولات جامعه اطراف کودک به قدری زیاد است که فیلمسازان باید این را در نظر داشته باشند که تغییرات را در فیلم‌هایشان هم اعمال کنند اما نگرش کهنه‌ای که در تلویزیون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فارابی وجود دارد باعث می‌شود تا نتوانیم وارد عرصه‌های جدید شویم.
او در پایان تاکید کرد: اولین آشنایی من با فیلم‌های کودک در سن نوجوانی در کتابخانه بود که آقایی می‌آمد و فیلم‌های کانون پرورش فکری را پخش می‌کرد. امیدوارم امروز شرایط مهیا و آن نگرش کهن کنار گذاشته شود. من سال‌ها فیلم کودک ساخته‌ام و در این راه مو سفید کرده‌ام اما امروز که دوست دارم فیلمی برای فرزندم بسازم، به‌دلیل شرایط سختی که برخی از آن را نیز همکارانمان برای ما به وجود می‌آورند، نمی‌توانم کار کنم. امیدوارم برخی‌ها پایشان را کنار بکشند و اجازه دهند دیگران هم کار کنند!