علیرضا تابش در برنامه هفت‌اقلیم رادیو فرهنگ: جشنواره به گردش مالی سینمای کودک کمک کرده است/ استقبال نوجوانان از المپیاد چهارم، چهار برابر سال‌های قبل است

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌گوید این جشنواره به گردش مالی سینمای کودک کمک کرده است.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «علیرضا تابش» عصر امروز در بخشی از برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ با ارزیابی وضعیت امروز سینمای کودکان و نوجوانان گفت: سینمای کودک و نوجوان فراز و فروزهای زیادی را پشت سر گذاشته است. از جمله اتفاقات مهمی که در سال‌های اخیر رخ داده و می‌توانم به آن اشاره کنم، این است که نسل جدیدی از کارگردانان سینمای کودک و نوجوان بوده‌اند که به این حوزه ورود کرده‌اند.
او با اشاره به تاثیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر تولیدات سینمایی این عرصه تصریح کرد: در خلال جشنواره، با دیدن همه فیلم‌های سال در یک محدوده زمانی، می‌توانیم روند رشد و تولید محتوا در سینمای کودک و نوجوان را قضاوت کنیم، همچنین جشنواره به گردش مالی سینمای کودک و نوجوان کمک کرده است. همه می‌دانند که اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد، فیلم‌های کودک در طول سال دیده یا قضاوت نمی‌شدند.
تابش اظهار داشت: چند روزی است که در رسانه‌ها می‌بینم دوستان منتقد می‌گویند جشنواره‌ها تاثیری بر اکران نداشته است، درصورتی که از شهریور سال گذشته که جشنواره برگزار شد تا زمستان سال گذشته، ۹ فیلم کودک فروش خوبی در سینما داشتند.
این مدیر سینمایی در برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان آیینه واقعی از سیمای سینمای کودک و نوجوان است و اگر این جشنواره نبود کسی نمی‌دانست که وضع سینمای کودک چگونه است اما چون این جشنواره همچنان برگزار می‌شود منتقدان همچنان درباره چیستی سینمای کودک و کم و کیف آن گفت‌وگو می‌کنند.
او افزود: امسال هم این فرصت را داشتیم که به خاطر شرایط ویروس کرونا، برپاکننده اولین جشنواره آنلاین کشور باشیم، من و همکارانم با صاحب‌نظران، فعالان سینمای کودک و نوجوان، فعالان رسانه و صاحب‌نظرانی که به نوعی با سینمای کودک و نوجوان در ارتباطند، گفتگوهای متعددی انجام دادیم تا جشنواره‌ای متفاوت و درخور برای شادی و نشاط کودکان و نوجوانان برگزار کنیم.
علیرضا تابش گفت: از آنجا که کشور تحت تاثیر کرونا دچار تغییرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیستی فراوانی شده است، امیدواریم امسال بتوانیم حال خوبی برای بچه‌های سرزمینمان فراهم کنیم.
او با اشاره به فیلم‌های سی و سومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: امسال در جشنواره شاهد رشد آثار سینمایی در همه عرصه‌ها به خصوص در سینمای بلند و داستانی بودیم که جای خوشحالی دارد که سینماگران در گروه‌های سنی مختلف، آثار متنوع‌تری برای جشنواره ارسال کرده‌اند.
دبیر جشنواره سی و سوم، در بخشی از این گفتگو درباره برپایی هدفمند چهارمین المپیاد فیلمسازان نوجوانان ایران گفت: از آنجا که نسل نوجوان را نسلی تعیین‌کننده می‌دانیم، این المپیاد را بستری برای کشف فرصت‌های جدید و شکوفایی استعدادهای ناب قلمداد می‌کنیم. در این دوره، گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال را داریم که در فراخوان ما شرکت کرده‌اند.
او اظهار داشت: ۸۳۲ نفر نوجوان به فراخوان المپیاد چهارم پاسخ داده‌اند که این استقبال چهار برابر سال‌های قبل است. از سوی دیگر با توجه به اینکه نوجوانان در ایام کرونا بیشتر درگیر فضای مجازی هستند، استقبال نوجوانان از المپیاد امسال نشان داد که این نسل، به سینما علاقه دارد و به آن پاسخ مثبت می‌دهد.
تابش با اشاره به انتخاب آثار در المپیاد چهارم فیلمسازی گفت: پس از ارزیابی آثار ۶۴ نوجوان به مرحله بعدی المپیاد راه یافتند، ۲۷ اثر نیز در بخش ایده پذیرفته شدند و ۳۶ فیلم کوتاه که از یک تا پنج دقیقه هستند نیز به مرحله بعد راه یافتند.
به گفته دبیر جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن سینمای جوانان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را امسال از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ مهر برگزار می‌کنند و درنهایت به گروه‌های برگزیده، مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا خواهد شد.