مشهدی‌عباس با مهر مطرح کرد؛ جشنواره، برای سینمای کودک مانند «پدر» است

امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تأکید بر منعکس نشدن دغدغه‌های کودکان در سینمای کودک، از نقش پدری جشنواره فیلم کودک برای این ژانر گفت.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت سینمای کودک و نوجوان گفت: واقعیت این است که در ایران فیلمی که برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شود به این معنا که دغدغه‌های مخاطب کودک و نوجوان را در خود منعکس کرده باشد، وجود ندارد. یک سری فیلم‌های خوب ساخته‌ایم و نشان داده‌ایم که توانایی تولید محتوای خوب برای بچه‌ها را داریم، اما چون بخشی از فیلم‌ها فروش ندارند یا سازوکاری برای آن‌ها طراحی نشده در اختیار مخاطبان کودک قرار نمی‌گیرد.
مشهدی عباس با اشاره به تأثیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر جریان تولید فیلم‌های کودک عنوان کرد: به نظرم جشنواره فیلم کودک بهانه خوبی برای فیلم ساختن در این حوزه است، در غیر این صورت جشنواره‌ها همیشه سلیقه‌ای برگزار می‌شوند، هر سال یک نفر می‌آید قوانین جدید می‌گذارد و می‌رود. جشنواره کودک و نوجوان اهمیت زیادی دارد زیرا نقش حمایتی مفیدی را برای سینمای کودک و نوجوان ایفا می‌کند.

متولیان اکران، سینمای کودک را سرکار گذاشته‌اند!
وی با اشاره به رونق نسبی اکران فیلم‌های کودک در سال ۹۸، درباره کلیت جریان اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینما گفت: در سینمای کودک چیزی به نام اکران وجود ندارد، حتی با اینکه هر سرگروهی موظف است برای مدت کوتاهی فیلم کودک اکران کند اما با این حال سینمای کودک و نوجوان را سرکار گذاشته‌اند. وقتی سانس ساعت ۲ بعدازظهر یا ۱۱ شب را برای کودک و نوجوان اختصاص می‌دهند، مشخص است که کودک آن وقت شب خواب است یا می‌خواهد نهار بخورد و خانواده‌ها فرزندانشان را به سینما نمی‌برند.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به شرایط عمومی چرخه اکران سینماها در سال جاری هم ادامه داد: اکنون ویروس کرونا وضعیتی برای سینما به وجود آورده که فیلم‌ها از طریق وی‌اودی‌ها دیده می‌شوند و کمتر کسی به سینما می‌رود. امیدواریم این سیستم مدت زمان کوتاهی اجرایی شود و بعد از سال ۱۴۰۰ به وضعیت عادی بازگردیم.
مشهدی‌عباس خاطر نشان کرد: می‌توانیم سینمای کودک و نوجوان خوبی داشته باشیم، همانطور که وقتی جشنواره‌های مخصوص سینمای کودک و نوجوان را در سطح دنیا نگاه می‌کنیم، بسیاری از تولیدات آن‌ها برای سینماگران ایرانی است که اتفاقاً نتایج خوبی هم می‌گیرند.

جشنواره کودک برای سینمای کودک مانند پدر است
وی با اشاره به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بی شک جشنواره، تأثیر مثبتی بر تولیدات سینمایی کودک و نوجوان گذاشته است. وضعیت سینمای کودک مانند بچه‌ای است که فقط می‌گویند پدر دارد، می‌دانید چقدر تفاوت هست بین بچه‌ای که پدر بالای سرش هست و کسی که پدرش تربیتش می‌کند. جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای سینمای کودک و نوجوان مانند پدر است. این جشنواره بسیار قدیمی است و قدمت طولانی دارد اگر سیاست‌گذاری‌های درستی برایش اعمال شود می‌تواند پیشرفت بسزایی داشته باشد.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با اشاره به آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: آنلاین برگزار شدن جشنواره‌ها تجربه جدیدی است که برای اولین بار رخ داده است، نتیجه کار فعلاً مشخص نیست اما امیدواریم تجربه خوبی شود. یکی از نکات مثبت برای برگزاری آنلاین جشنواره این است که تمام علاقه‌مندان می‌توانند شرکت کنند و فیلم‌های جشنواره را ببینند.