دبیر جشنواره در گفت‌‌وگو با برنامه «خط آزاد» رادیو جوان: ارائه برخی آثار جشنواره سی و سوم برای ناشنوایان و نابینایان

علیرضا تابش گفت: امسال بخش ویژه‌ای در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان داریم که در نوع خود منحصر به فرد است و طی آن، چند اثر منتخب را برای ناشنوایان و نابینایان را توضیح‌دار کرده‌ایم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگوی زنده با برنامه «خط آزاد» رادیو جوان گفت: جشنواره سی و سوم امسال تحت تاثیر شرایط کرونا به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود و این نخستین جشنواره آنلاین در میان فستیوال‌های هنری کشور است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان هردو به صورت مجازی برگزار می‌شوند.
او افزود: شامگاه ۲۷ مهر افتتاحیه جشنواره را به صورت لایو و از طریق شهر زیبا و تاریخی اصفهان که موطن اصلی این جشنواره است، خواهیم داشت. سه پلتفرم میزبان این جشنواره هستند. متولدین ۸۴ تا ۹۴ می‌توانند در پرتال جشنواره فیلم کودک و نوجوان ثبت‌نام کنند و فیلم‌ها برای این گروه سنی رایگان خواهد بود. بچه‌ها می‌توانند آثار را داوری کنند و ما در اختتامیه به فیلم برگزیده بچه‌های ایران جوایزی اهدا می‌کنیم. درواقع داوران کودک و نوجوان به صورت برخط و مجازی در جشنواره شرکت و رأی می‌دهند که این خود دستاورد بزرگی برای ما محسوب می‌شود. همزمان با جشنواره داوران حرفه‌ای نیز قضاوت‌های خود را انجام می‌دهند.
تابش اظهار داشت: مقررات جشنواره فیلم کودک و نوجوان شفاف و روشن است و هم فیلم‌های داخلی و هم خارجی باید طبق مقررات ارسال شوند. برخی از فیلم‌هایی که ارسال می‌شوند از چهارچوب مقررات جشنواره خارج هستند. مثلاً فیلم‌هایی به دست ما می‌رسند که موضوع آن‌ها کودک و نوجوان نیست و از همان اول انتخاب نمی‌شوند.
او ادامه داد: ما امسال رشد ۲۰ درصدی در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در همه رشته‌ها داشتیم. همچنین امسال شاهد تنوع ژانر بودیم. در جشنواره سی و سوم ۴۰۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این میان ۳۲۵ اثر پذیرفته شدند. ۱۰۲ اثر هم به بخش مسابقه کودک و نوجوان راه یافتند‌ که شامل؛ ۱۴ فیلم کوتاه داستانی، ۱۸ فیلم پویانمایی داستانی، ۱۰ فیلم بلند داستانی هستند. امسال بخشی ویژه کرونا داریم که شامل ۱۵ فیلم کورونایی است که متناسب با شرایط کرونا در ایران و جهان ساخته شده‌اند. بخش وب‌سری که سال گذشته به عنوان بخش جدید اضافه شد، امسال هم پابرجا است. درمجموع ۸۹ اثر به صورت آنلاین پخش می‌شود.
او در خصوص چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان عنوان کرد: ما امسال با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوان را هم برگزار می‌کنیم. مربیان و اساتیدی داریم که کارگردانان برجسته کشور هستند و به صورت زنده با برگزیدگان این المپیاد در ارتباط خواهند بود. سه نشست تجربه داریم که در آن هنرمندان سینمای کودک و نوجوان تجارب خود را به نوجوانان علاقه‌مند ارائه می‌دهند.
دبیر جشنواره سی و سوم در پایان خبر داد: بخش ویژه‌ای امسال داریم که در نوع خود منحصر به فرد است؛ چند اثر منتخب را برای ناشنوایان و نابینایان را توضیح‌دار کرده‌ایم.
تابش در پایان گفت: جشنواره از ۲۷ مهر تا اول آبان برگزار می‌شود و دوم آبان اختتامیه خواهد بود. افتتاحیه را به صورت لایو از اصفهان خواهیم داشت. هر شب هم اصفهانی‌های عزیز برنامه‌های هنری را برای ما به صورت لایو اجرا می‌کنند که حال و هوای اصفهان هم در جشنواره کودک و نوجوان وجود داشته باشد.